Een detail van een verpakking. Er staat een schip op afgebeeld. Een Franse trawler. Dat schip bestaat echt. Het vist op vis. Nee hehe, het vist niet op eieren, nou goed? Nee, wacht even met lachen, het is te gek voor woorden. In de verpakking zit surimi, nepkrab. En surimi is gemaakt van vis. Niet gek dus dat die boot er op staat. Wel gek! Want wat in de zak zit is niet gemaakt van vis, het is nepsurimi, nepnepkrab dus. Er had geen trawler op de zak moeten staan maar een kip. Deze namaaknamaakkrab is gemaakt van kippeneiereneiwit.
En waarom? Omdat er culinairen zijn in Frankrijk die per se biologische surimi blieven. Die kun je niet van vis maken want wilde vis krijgt nooit een ekokeur. Biologische eieren wel. Dan maar nepkrab van ekokippenei.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Wouter: thx. Ik heb het (nog altijd met een milde vorm van stomheid geslagen ;-) hoofdzakeljk bij citaten van je gelaten. Zie http://marketingreview.web-log.nl/marketing_review/2007/07/biologische_nep.html
Jos. mij best.
De chinezen hebben van vrijwel elke vlees- of vissoort een nepvariant. Soms amper van echt te onderscheiden, werd mij verteld. Maar die nepgarnalenstaarten heb ik per ongeluk wel eens in mijn mandje gehad en die waren niet te vreten. Lijkt nergens op.
Maar dat is allemaal niks nieuws en ook niet echt om de consument te naaien. Dat doen die chinezen nou eenmaal.
Nog vergeten in te brengen als argument: bij de Chinees staat vaak "haaienvinnensoep" op de kaart, waar geen haai aan te pas is gekomen, maar dat staat er niet bij. Er is zelfs nepenepVegetarische haaienvinnensoep. Opmerkelijk: op sommige menu's staat "echte haaienvinnensoep".
Op de een of andere manier wordt dat helemaal niet erg gevonden. Iedereen weet dat haaienvinnensoep meestal niet echt is, sterker nog echte is dubieus.
@Wouter Klootwijk: mag ik de afbeelding die je hier hebt staan en wat citaten uit dit logje gebruiken om op mijn eigen weblog MarketingReview wat aandacht te geven aan dit kafkaeske geval?