Ik was vorige week op een bijeenkomst van versverwerkers. Dacht ik nog 'hou m'n grote mond maar', want het is prive. Nou ja, zakelijk en besloten.
Ik denk dat er heel wat leeft. Microgroentenman Rob Baan en smaakaardbeienteler Jan Robben maakten kennelijk een weg vrij die pakt en verder zou moeten pakken. Vers heeft de toekomst. Je moet het alleen heruitvinden in de 21e eeuw.
Ik Kies Bewust VERS
Vorige week organiseerde Frugi Venta een strategiebijeenkomst over mogelijke innovaties in de keten voor vers bewerkt fruit. Hieronder vallen productgroepen zoals vers gesneden fruit, verse sappen en smoothies.
Zo’n 50 personen, t.w. vertegenwoordigers van Frugi Venta-bedrijven, machinebouwers, sapfabrikanten, zaadveredelaars en onderzoekers vonden het in deze crisistijd de moeite waard om een halve dag met elkaar te brainstormen over collectieve en individuele innovatieprojecten. Op zich al een mooi resultaat, mede mogelijk gemaakt door de IPC-subsidieregeling, uitgevoerd door Senter Novem.
Er waren acht collectieve innovatiethema’s gedefinieerd. Na houdbaarheidsverlenging en kwaliteitsverbetering koos een groot deel van de aanwezigen voor het thema strategie rond het imago van vers gesneden fruit en vers sap ten opzichte van de producten van de “grote jongens’’, die het Ik Kies Bewust-logo of het Klavertje-logo op hun product vermelden.
De levendige discussie over dit thema werd aangezwengeld door Dick Veerman (nee, geen familie van…), journalist, oprichter en redacteur van www.foodlog.nl. Dit is een meerdere malen bekroonde weblog voor mensen, die hun kennis over eten met elkaar en het publiek willen delen.
Ik was ongeveer de enige in het gezelschap, die deze site nog nooit had bezocht en werd nog net niet de zaal uitgezet.
Dick Veerman en medestrijder Wouter Klootwijk van de Keuringsdienst van Waarde staan zeer kritisch ten opzichte van het Ik Kies Bewust Logo. Het is een marketing-truc. Recente voorbeelden zijn Vitaminewater van Sourcy en Sisi Fruitwater. Bijna iedereen denkt, dat het product met het logo gezond is. Het logo betekent echter iets anders, namelijk dat het volgens de eigen criteria een minder slecht product is, in vergelijking met gelijksoortige producten.
Ik moest het antwoord schuldig blijven.
Mede naar aanleiding van de discussie op onze strategiebijeenkomst, is op foodlog.nl het afgelopen weekend een discussie over fruitsappen ontbrand. Leerzaam voor degenen, die willen weten hoe je echt vers sap kunt onderscheiden van ander sap. Wouter de Hey, werkzaam bij Top BV, één van onze adviseurs bij het IPC-project, is bij uitstek deskundig op dit terrein en mengt zich stevig in de discussie.
Wist u dat in de Nederlandse Warenwet of de Europese regelgeving geen enkele definitie te vinden is over wanneer een product “vers” mag worden genoemd. De lobby van de levensmiddelenfabrikanten heeft dit voorkomen. Zodoende wordt zgn. direct-sap, dit is niet-geconcentreerd sap, meestal in Brazilië gefabriceerd en vrijwel altijd direct hitte-gepasteuriseerd en per bulkcontainer naar Europa vervoerd, als vers sap verkocht of aangemengd met een vers geperst product. Sommige vers geperste sappen worden ook hitte-gepasteuriseerd en dan als vers verkocht. Technisch is de koelkast dan niet nodig, maar voor de ‘’vers beleving’’ worden bijvoorbeeld CoolBest en KnorrVie in het koelschap gepresenteerd, terwijl zij zonder koeling lang houdbaar zijn. Waar ligt de grens tussen slimme marketing en consumentenmisleiding?
Zou de VWA dat weten?
Leo Welschen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick ik denk dat er met mij een hele groep versproducenten zijn die die strijd willen aangaan. Kom maar op met je ideeën
Ik vergeet nu de kreet 'je moet vers heruitvinden in de 21e eeuw' nog even te noemen. Vers kan prima slagen tegen de convenient meuk als het met gebruikmaking van moderne technieken die eten niet vermeuken een concurrerend aanbod weet te maken. Dat kan met high tech, maar het krijgt onvoldoende kans omdat versproducenten en hun verwerkers onvoldoende reserves genereren om het te ontwikkelen. De substantiele marges vallen immers bij de retailers en de A-merken.
Dat is een ernstige constatering: zij blokkeren de weg naar beter eten dat technologisch mogelijk is, maar door de winstverhoudingen en dominante posities in de keten wordt tegengehouden.
Rob, Den Blijker kan ongetwijfeld een beetje helpen, maar een deuk in een pak boter zal het niet slaan. Er is in Ndl. veel promotie voor vis, maar vis stelt in de inkomstenmix van een super bijv. nog steeds heel weinig voor.
Het probleem ligt naar mijn bescheiden mening anders. Ik vertel het met een waar gebeurd verhaal. Een tijdje geleden was ik bij een door Prof. Hans van Trijp gepresenteerde bijeenkomst van de NVVL. In de zaal zaten de nodige A-merken die elkaar bevestigden in de noodzaak van een IKB-achtig logo. Ze werden van harte bijgevallen door niet de minst belangrijke medewerkers van de Consumentenbond en het Voedingscentrum. Ik stelde de vraag waarom we toch zo graag zo'n label willen terwijl het probleem eerder lijkt te zitten in het feit dat de grote producenten alles het liefst uit 1 fabriek in de wereld laten komen. Da's immers het goedkoopst en heeft als consequentie dat alles houdbaar moet worden gemaakt. Knorr Vie is de houdbaar imitatie van vers, maar niettemin met een nog mooiere prijs. Maak je borst maar nat, want er zullen er nog veel meer volgen.
Ik sprak na met Van Trijp en stelde hem de vraag nogmaals. Nee, zei hij, zinloos om te proberen om het publiek voor een verser aanbod te gaan. Daarom was het maar beter 'minder slecht labels' te promoten ipv onze eetmanieren te verbeteren. Dat zou ondoenlijk zijn. Later hoorde ik dat hij mijn kritiek op die labels nogal 'one issue' vond. Ik zou een 'niet uit pakjes, bakjes en zakjes' malloot wezen.
Ik moest schateren en huilen tegelijk. In koud 30 jaar hebben mensen hun verse menu ingewisseld voor een verpakt menu. En nu zouden we niet meer terug kunnen? Er zijn partijen die het niet WILLEN en ze krijgen alle ruimte en hebben alle budgetten. IKB - ik schat het tussen m'n oogharen door - zorgt nog voor een slordige 60 miljoen extra promotiebudget voor meuk.
Over verscampagnes gaan we het hebben. Dat doen we maar achter de schermen.
de meerwaarde van vers is alleen met vak en warenkennis over de bühne te brengen. Zolang de gehele keten eigenlijk geen moer van het product weet, en er meestal niet om geeft, kan je niet van de consument verwachten dit wel te weten. Zolang de part-time vakkenvullers van de AGF afdeling van een supermarkt alleen kwaliteit kunnen beoordelen als er een THT code opstaat. Zolang een meloen een meloen is, met of zonder smaak, met een liefst zeer lage marktprijs, zullen we geen meloenen in het schap krijgen die gegarandeerd lekker zijn.
ik merk weinig van 2+2 promotie.Ik kwam ze in het verleden wel eens tegen tijdens een generieke promotie vergadering waar het succes ?? van die campagne besproken werd. Dat is ook geen middel om vers te promoten. De sector zou zijn eigen kennis programma op tv moeten hebben. Kan Herman de Blijker niet eens wat meer aan verse groente doen? Zoals hij ook vers en mooi vlees en verse vis aanprijst.
Leuk! Baan maakt weliswaar reclame hierzo, want hij verkoopt broccolispruitjes (tauge van broccoli), maar hij is gelukkig niet zo achterlijk als de Schuttelaren van Kies Bewust die geld verdienen aan het gezondverneuken van burgers.
Het is waar. Een radijsje zo uit de grond is levensbedreigender dan een slokje Knorr.
Baan: 'Wat is voedselveiliger, een bosje verse radijs uit de grond of een potje doodgekookte knorr-vie?'
Knorr. Goed geraden.
Maar de Knorren met hun flesje en potjes zijn samen met de Honigs en de Cuppesoeps met hun pakjes en de dooosjes wel degelijk de dood.