Twee van Nederland's foodintellectuelen - een journalist en een Slow Food-man - moesten erom lachen en noemden me met duidelijk plezier een draaikont toen ik eerst Fresco en daarna Pollan
OK, de Jezus-act aan het einde van haar TED-lezing is over de top, maar ik moest er hard om lachen en begreep meteen waarom ze haar aanvallers maar liet raaskallen. En ook Pollan moet voorzichtig zijn. Hemelvaart en het Pasen dat daaraan voorafgaan liggen nog vers in het geheugen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Eindelijk tijd genomen om deze voordracht te bekijken. Mooie presentatie, goed punt natuurlijk van Fresco. We leven in een wereld waarin technologie broodnodig is, waarin het fijn is dat de meeste mensen niet meer op hun akkertje hoeven te buffelen voor hun dagelijks eten.
Maar wat ik niet snap is dat Fresco zo het conflict aangaat met Michael Pollan. In mijn ogen is dat niet terecht. Pollan is geen wetenschapper, maar journalist met een interesse in voeding en gezondheid. Hij heeft een goed punt als hij laat zien dat de voedingsindustrie ook uitwassen heeft en het voedingspatroon niet altijd positief beinvloedt. Fresco zou dat punt mee moeten nemen in haar onderzoek en het niet als aanval moeten interpreteren.
Pieternel,dat zou eventueel kunnen,als er een nederlandse vertaling bijgegeven zou worden.Op deze manier behoud je het binnen een bepaald cirquit m.i.
Niet een ieder is het gegeven,de ,engelse taal,dusdanig te volgen om er nog een draad aan vast te kunnen knopen.
Daarom,op familiedagen,verjaardagsfeesten gesprekken aangaan over het doodnormale als ,eten,.Een ieder daarbij in waarde latend.
Grappig,moet nu ,simply, intoetsen.
Een goed, vers product verkoopt zichzelf. Dat geloof ik zeker. Maar we zitten nog steeds met het probleem dat we de laatste veertig jaar verkeerde eetgewoontes hebben aangeleerd en weer moeten afleren. Je zal dus behalve verkopen ook moeten communiceren en onderwijzen.
Ik zou graag zien dat de woorden van mevrouw Fresco zouden doordringen tot de massa, inplaats van tot een select gezelschap.
Ja Pieternel, soms zijn we hier - ook tot mijn spijt - net een stel losgeslagen intellectuelen. Gelukkig zit aan dat 'niet voor niks' weer een ander verhaal aan vast dat verdacht veel lijkt op netwerken die Godin - ik linkte hem hierboven - schetst: het gaat niet om 1 enkel medium maar om een netwerk.
Foodlog heeft overigens dringend de behoefte om z'n formule te ontwikkelen, meer echt interessant dagelijks nut ipv alleen intellectuele hersengymnastiek. Maar het verhaal daarover is hier niet op z'n plek.
Ik denk dat je tuinders gelijk hadden: het heeft geen zin, als ze zelf niet herkenbaar ergens te koop zijn. Ik roep het wel vaker: ze moeten eigen winkels beginnen, maar niet alleen als groentenboeren, want dat is te weinig. Een compleet assortiment zou prima werken.
Dan kan zo'n blad zin hebben, maar misschien is de winkel al zat. Zeker als je weet hoeveel kwaliteit er voor zo weinig kan liggen. Als je dat goed doet, gaat het vlgs mij lopen als een tierelier.
@ Dick:
'Ik heb foodlog niet voor niets opgericht met als doel al die discussies weer in de gewone openbaarheid van een voor iedereen te volgen keukentafel gesprek te brengen.'
Dick, ik vraag of deze discussies 'voor iedereen te volgen' zijn. Als ik deze draad lees verbaas ik me over de termen die jullie gebruiken. Ik vrees dus dat lezers afhaken of niet durven te reageren.
'Je vraagt je af in hoeverre het handjevol grote bepalers als de zaadveredelaars Pioneer en Monsanto regionaliteit en lokale autonomie en dus keuzevrijheid zullen toestaan.'
De zaadselectiebedrijven zijn best bereid om te leveren aan lokale initiatieven. Helaas gooien deze bedrijven en groepen telers het vaak op een akkoordje om het areaal in de hand te houden. Hetzelfde gevaar schuilt in Kwekersrecht. Een hele oude discussie. Natuurlijk is het manipulatie, maar er valt ook wat voor te zeggen. Zo is het een middel om alsnog een redelijke prijs voor producten te genereren of te voorkomen dat een goed veredelingsproduct te snel in te grote hoeveelheden op de markt komt om een vroege dood te sterven.
'Consumenten moeten hun mond open doen. Leveranciers die verder kijken zullen hen moeten informeren. Terzake kundige en leesbare media moeten de brug tussen die twee slaan.'
Ik heb in mijn tuinbouwwereldje op verschillende plaatsen het idee gedropt om een medium, zeg een blad, of een website op te zetten tussen producent/leverancier en consument. Ik kreeg weinig respons om de doodeenvoudige reden dat weinigen de commerciële kant zien zitten. Een 'Allerhande' tussen producent en consument.