Of ik dan niks te melden had over de nieuwe campagne van Wakker Dier tegen de EU-subsidie die de kippenfokkers, -verwerkers en -verkopers hebben gekregen om een oubollige receptencampagne uit de mottenballen te halen.

Een paar lezers vroegen het.

Nee, want het staat me ontzettend tegen.
Die campagne van het Productschap voor Vlees en Eieren is te duf voor woorden. Het is verkwisting van publieke gelden want moeten we nou met zo'n zwakzinnig-vrolijke campagne voor een paar recepten? Er zou campagne moeten worden gevoerd voor het verkopen van hele kippen. Of voor het verkopen van stukken vlees met bot en vel. Die zijn veel lekkerder en zorgen ervoor dat de kip meer oplevert. Dat zorgt dan weer voor meer geld en dus voor meer ruimte voor dierwelzijn.
Tis natuurlijk maar een ideetje, maar je ziet het al: zo doe tenminste wat met het goedkoopste stukje vlees dat we toch al zoveel eten. Soms voor maar € 2,99 de kilo.

Nee dus, niks te zeggen. Want die campagne is niks. Moest nodig aangepakt worden. Prima dat iemand het doet.

Maar wel dit: zijn Wakkere Dieren weleens in een kippenschuur geweest? Dan zouden ze weten dat zelfs een ploffer heel veel meer ruimte heeft dan in een oven. Er zijn tientallen vierkante meters open in zo'n schuur. Bij Volwaardkippen is dat nog meer, maar het is veel belangrijker dat die niet de borstblaar- en pootproblemen hebben waarvoor Wakker Dier in zijn anti-campagne nu alweer geen aandacht vraagt.

Dat deden ze ook al niet toen de Volwaard werd geintroduceerd. Integendeel, die moest wat hen betreft meteen van de markt.

In Frankrijk hebben vrije buitenlopers dik 60% van de totale markt voor hele kippen. Dat zijn boffers, want gelukkig zijn daar nog mensen die weten dat een hele kip veel lekkerder is dan zo'n droog filetje dat voor alle prijsproblemen zorgt omdat de rest van het vlees niks opbrengt en zelf ook al niks mag kosten. Hier ligt dat percentage ver onder een half procent.

Wat moet ik nou nog zeggen? Zowel de sector als de anti-sector verkloten het voor de kippen.
Met dank aan de reclamische creativiteit van die twee.
Dit artikel afdrukken