01 aug in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Dit betekent dat mosselen en oesters uit het oostelijke deel en de noordelijke tak van de Oosterschelde weer in de handel mogen worden gebracht. Dat heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vrijdag besloten op basis van de resultaten van recente metingen. De beperkende maatregelen golden vanaf juni, nadat in oesters en mosselen uit de twee productiegebieden de giftige stof tetrodotoxine (TTX) werd aangetroffen. Het ging om een voorzorgsmaatregel met het oog op de volksgezondheid. De NVWA blijft wekelijks de Nederlandse visgebieden voor schelpdieren extra op TTX monitoren.

Discountsuper Lidl blijkt in de Formule 1-sponsoring gestapt te zijn. Tijdens de Grote Prijs van Duitsland dit weekend prijkte het Lidl-logo ineens op de overalls en auto's van het Red Bull F1-team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo. De Duitse discounter heeft verder geen ruchtbaarheid aan de sponsoring gegeven.
Dat betekent dat Verstappen 2 supermarktketens 'in the picture' kan rijden; de Nederlandse supermarktketen Jumbo is al sinds 2013 persoonlijk sponsor van Verstappen.

Engelsen gebruiken ruim 85% minder plastic-zakjes sinds ze er 5p voor moeten betalen. In 2014 gaven de 7 grote supermarktketens 7,6 miljard tasjes uit, sinds de invoering van de heffing in oktober 2015 is dit aantal sterk teruggedrongen. De Britse overheid voerde de heffing in om afval te verminderen en de natuur te beschermen. De reductie wordt geschat op 6 miljard tasjes. De uitwerking van de maatregel “laat zien dat kleine acties het grootste verschil kunnen maken,” aldus de Engelse minister van milieu, Therese Coffey. De heffing bracht tot dusver £41,3 miljoen op; £29,2 miljoen ging naar goede doelen.

Melkveehouderszoon Jorrit Kiewik (1992, Enschede) is per vandaag de nieuwe directeur van Youth Food Movement Nederland (YFM). Kiewik volgt Joszi Smeets op die haar carrière in voedsel voortzet met The Food Hub. Kiewik is sinds 2015 actief betrokken bij YFM. Hij werkte voor Het Portaal dat in opdracht van de Nederlandse zuivelsector The Milkstory vormgeeft. Kiewik werd opgeleid aan de Aeres Landbouw Hogeschool in Dronten en rondde zijn studie af met een master Applied Communication Science aan de WUR. Volgens Smeets heeft hij "als boerenzoon precies door waar het schuurt in ons voedselsysteem. Hij vertegenwoordigt een nieuwe generatie YFM’ers."

Na Action, Lidl, Albert Heijn en Jumbo, stopt ook Xenos met het gebruik van als Southampton Six bekend staande groep kleurstoffen. De stoffen zijn gelinkt aan hyperactiviteit en slechtere schoolprestaties. Xenos zegde foodwatch - dat ijvert voor een einde aan het gebruik van de kleurstoffen - toe gefaseerd met de kleurstoffen te stoppen. Eind 2017 zal Xenos geheel vrij zijn van producten met de kleurstoffen. Sinds 2010 moet op producten met deze kleurstoffen een veiligheidswaarschuwing worden geplaatst nadat onderzoekers concludeerden dat de kleurstoffen schadelijk kunnen zijn. De waarschuwing luidt: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.”

Bierbrouwer Heineken heeft het afgelopen half jaar 4,1% meer bier verkocht dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De autonome omzet groeide met 4,7%, de opbrengst per hectoliter steeg met 0,8% en Heineken slaagde er in het marktaandeel van het eigen merk in het premiumsegment met 2,6% te vergroten. Vooral in opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika, maar ook in Europa steeg het verkoopvolume. Dat compenseert de dalingen in het Midden-Oosten (zoals Egypte, waar de toeristenindustrie is ingestort), Oost-Europa en Afrika. Concurrent AB InBev meldde vrijdag wereldwijd juist 1,7% minder bier verkocht te hebben, vooral in Latijns-Amerika.

Albert Heijn gaat tussen de 10 en 40% minder suiker toevoegen aan zo'n 100 eigen merk producten. Deze producten liggen vanaf eind 2016 in het schap. Daarnaast voegt de supermarkt de komende weken nieuwe producten toe, zoals kinderyoghurt zonder toegevoegde suiker. Ook krijgt het frisdrankschap een informatiewijzer met informatie over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën. "Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om", aldus AH. "Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen en zijn we gestart met een flinke suikerreductie." Eind 2017 moeten huismerkproducten 250 miljoen suikerklontjes lichter zijn.

Britse vestigingen van de Duitse discountsuper Lidl roepen zakjes pinda’s terug, omdat niet op alle verpakkingen - in het Engels - staat dat er noten in zitten. Ook voor Milbona Fruityoghurt is de discounter een terugroepactie gestart, omdat het etiket niet in het Engels vermeldt dat de yoghurt melk bevat. Volgens de Britse Food Standards Agency vormt dit een ‘mogelijk gezondheidsgevaar voor mensen met een allergie of intolerantie’. Klanten van Lidl die deze producten gekocht hebben, mogen ze terugbrengen naar de winkel en krijgen hun geld terug.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Jos Koning

socioloog en musicus

Likes vandaag

Lisa Goudzwaard

Orthomoleculaire voeding

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Hans Akkermans 1

Land- en tuinbouw

Likes vandaag