11 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De NRC keek naar landmatrix.org en constateerde dat Nederland een grotere 'landpikker' in Afrika is dan China. De krant schrijft: Onder andere China en Saoedi-Arabië werden in de meeste verhalen als boosdoeners aangewezen. Afrika, en in iets mindere mate ook delen van Azië en Latijns-Amerika, waren het slachtoffer. Maar klopt dat ook? In ieder geval wat China betreft zeker niet. Dat de Chinese overheid massaal grond in Afrika zou opkopen ten behoeve van de voedselvoorziening in eigen land, is in de data niet terug te vinden. Nederland blijkt een grotere investeerder dan China.

Het grondwater dat voor drinkwater wordt ingezet, blijkt in een kwart van de winningslocaties vervuild met bestrijdingsmiddelen. 26 van de 192 onderzochte locaties laten een hogere concentratie zien dan de norm. Voorts zijn er nog eens 26 locaties waar de aangetroffen hoeveelheden amper onder de norm liggen. Dat laten onderzoeksresultaten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zien. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) stuurde ze in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin kondigt ze extra maatregelen aan om de vervuiling te beperken.

De Britse meesterkaaskeurder Diane Cox verzekerde haar neus is voor £5 miljoen. Cox is meesterkaaskeurder bij het 155-jaar oude kaasbedrijf Wyke Farms en ruikt aan jonge kazen om te bepalen of deze geschikt zijn om door te rijpen tot vintage Cheddarkaas. Haar verfijnde reukorgaan is haar werkgever een jaarlijkse premie van £25.000 waard. Cox is er op gespitst haar reukvermogen en smaak niet aan te tasten en zorgt ervoor dat ze geen infecties oploopt en gezond blijft. Precies een jaar geleden haalde wijnboer en schrijver Ilja Gort het Guinness Records Book met het verzekeren van zijn neus voor €5 miljoen.

Online slagerij Beef&Steak gaat voortaan op vrijdagavond vlees bezorgen via het foodnetwerk van PostNL. PostNL gebruikt hiervoor een innovatieve, herbruikbare koelbox. Op andere dagen levert Beef&Steak ook met PostNL, maar dan zitten de producten in gewone piepschuimdozen die minder duurzaam zijn. Een bijkomend voordeel is dat de in samenwerking met de WUR ontwikkelde koelbox op te delen is in compartimenten om zowel vries- als versproducten in dezelfde doos te kunnen bezorgen. Mochten klanten niet thuis zijn, dan belt de eigen klantenservice van Beef&Steak met de klant om af te spreken bij welke buren ze de bestelling achterlaten.

De Nederlandse supermarkten verkochten dit jaar voor het eerst meer kip- en kalkoenvlees dan varkens- of rundvlees. In de eerste 36 weken van dit jaar was de omzet van gevogelte €544,1 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. De omzet aan kip groeide met 7,7%, waarmee gevogelte de grootste vleescategorie werd. De omzet van varkensvlees daalde met 4% naar €516,7 miljoen, van rundvlees met 0,8% naar €481,6 miljoen. Volgens Sjanny van Beekveld van IRI eten Nederlanders steeds minder vlees. Dat kip toch zo sterk groeit, is "vooral te danken aan het groeiende aantal duurdere kipvarianten in het schap."

Tegen 2025 is China het land met de meeste kinderobesitas, voorspelt de World Obesity Federation. Als de huidige trend doorzet, zullen in 2025 48,5 miljoen kinderen en jongeren tussen de 5 en 18 jaar obees zijn op het Chinese vasteland. Op de tweede en derde plaats staan dan India en de VS met respectievelijk 17,3 en 16,7 miljoen obese kinderen. De landen waarin het aantal kinderen met obesitas het snelst toeneemt, zijn Vietnam, Azerbeidzjan en Servië. De berekeningen van de World Obesity Federation extrapoleren de bestaande trends en houden geen rekening met preventieve maatregelen.

Voedselwaakhond foodwatch onderzocht 103 producten die worden aangeprezen door 'kinderhelden'. Daarvan bleken er slechts 3 'gezond' volgens de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie. Het ongezondste kinderidool zijn de gele animatiefiguurtjes 'Minions', die op 15 producten prijken. Op de tweede plaats komt 'Frozen' (Disney) met 11 producten en Buurman en Buurman staan met 6 'optredens' op de derde plaats. De producten waar kinderhelden het vaakst reclame voor maken zijn koekjes/cake, snoepgoed, zoet beleg en zoete drankjes. Foodwatch maakt zich hard voor een overheidsverbod op ongezonde kindermarketing; de huidige zelfregulering door de voedingsindustrie is volgens de organisatie niet effectief.

Wijnschrijver Harold Hamersma ontdekt wijn zonder hoofdpijn. Wetenschappers ontwikkelden een druif met cafeïne. De cafeïne werkt als een ingebouwd anti-katermiddel in wijn en vermindert zo de kans op hoofdpijn. Als bonus werkt cafeïne ook nog als een natuurlijke afweer tegen allerlei soorten plagen, zodat minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn. De wijn wordt voorlopig alleen in Argentinië gemaakt. Daarom brengt Hamersma ook nieuws voor mensen die hoofdpijn krijgen van de histamine in wijn. De Italiaanse dolcetto bevat van alle druivensoorten het minste histamine. Met de hulp van een speciale gistsoort kan een dolcettowijn worden gemaakt met 0,5 mg histamine in plaats van soms wel 2,5 gram per liter.

Producten die glutenvrij lijken, omdat er volgens het etiket geen tarwe, rogge, gerst of ander glutenhoudende ingrediënten in zitten, blijken niet altijd glutenvrij te zijn. De Amerikaanse Gluten Free Watchdog onderzocht 101 voedselproducten zonder glutenbevattende ingrediënten die mogelijk wel sporen van gluten konden bevatten. Op 14 van deze producten stond een (vrijwillige) waarschuwing voor de mogelijke aanwezigheid van glutensporen. In de praktijk bevatte er slechts één gluten. Van de producten zonder waarschuwing bevatten er 13 wel gluten, waarvan 4 meer dan 20 parts per million, de grens om glutenvrij te mogen heten.

In Nederland werd vorige week Jaap Korteweg, de Vegetarische Slager, EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2016. In de Amerikaanse staat Minnesota doen ze er nog een schepje bovenop. Daar bemannen sinds een jaar broer en zus Kale ('boerenkool', what's in a name) The Herbivorous Butcher, 's werelds eerste plantaardige slager. Het ‘vlees’, de ‘kaas’, de broodjes en soepen zouden volwaardige vleesvervangers zijn met genoeg eiwitten en verschillende B-vitaminen. Het succesvolle concept is genomineerd voor de ‘2016 USA Today Best Food and Drink Makers Award’. De missie van de eigenaren: mensen 'foppen' met producten om de wereld te redden.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag