12 mei in de Media

  • Deel dit artikel:
Actueel nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Om het Nederlandse keurmerk 'Milieukeur' internationaal zijn geld op te laten brengen krijgt het een Engelse naam en een nieuw logo: On the way to PlanetProof. Wie snel kijkt, denkt dat er PlanetProof staat. De Stichting Milieu Keur (SMK) maakte dat gisteren bekend. De naam is beschikbaar voor keurmerkhouders die met hun producten voldoen aan de eisen van Milieukeur. Ook handelsbedrijven en retailers kunnen voor gebruik van PlanetProof worden gecertificeerd. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant. De Stichting hoopt dat met name Nederlandse boeren en tuinders die duurzamer produceren en exporteren, belangstelling zullen hebben voor het nieuwe logo omdat circa 80 procent van de Nederlandse productie van aardappelen, groenten, fruit, sier- en boomteelt wordt in het buitenland verkocht. PlanetProof kan hen wat extra's opleveren in de groene economie.

In België is de bierconsumptie, vooral die van pils, het afgelopen jaar opnieuw teruggelopen. In 2016 dronken de Belgen 7,7 miljoen hectoliter bier, een daling van 3,3% ten opzichte van 2015. Over de afgelopen 20 jaar was de daling gemiddeld 1,4% per jaar, volgens de Federatie van Belgische Brouwers. Als oorzaken noemt de Federatie de aanslagen van 22 maart, de accijnzenstijging eind 2015, de verschuiving van pils naar 'degustatiebieren' én het miezerige weer. De export van Belgisch bier zit met een stijging van 8,1% wel in de lift: in 2016 werd 14,1 miljoen hectoliter Belgisch bier geëxporteerd. Dat is bijna het dubbele van de binnenlandse consumptie, schrijft De Standaard.

De Franse voedselveiligheidsautoriteit ANSES kwam deze week met een nieuw rapport over de besmetting van voedsel met minerale oliën, schrijft foodwatch. ANSES dringt aan op onmiddellijke maatregelen, zoals ondoordringbare laagjes tussen de kartonnen verpakking en het voedsel (zoals rijst, hagelslag en pasta). Voedselwaakhond foodwatch vindt dat minister Edith Schippers dit advies over moet nemen en 'nu' deze zogenoemde functionele barrières moet verplichten. De emailcampagne van foodwatch over dit onderwerp heeft al meer dan 122.000 Nederlandse ondertekenaars.

La Revue du Vin de France schuift Audrey Bourolleau (37) naar voren als mogelijke minister van Landbouw. Bourolleau is algemeen directeur van de Franse wijnpromotieorganisatie Vin et Société. Als 'Madame Agriculture' reisde ze namens de aankomende president Emmanuel Macron het Franse boerenland af om de ideeën van zijn beweging En Marche over de landbouw uit te leggen. "Onze hoofdlijn laat zich samenvatten als een coëxistentie van twee modellen. We hebben een sterke en concurrerende landbouw nodig voor de export en een lokale bio-productie voor de Franse consumptie", aldus Bourolleau.

De Delftse ex-student Boyan Slat zal binnen een jaar de eerste 'plasticvanger' lanceren om het plastic afval uit de oceanen te vissen. Slat wilde oorspronkelijk drijvende armen van 100 kilometer lengte in zee verankeren. Dat systeem blijkt te kwetsbaar, kostbaar en complex, schrijft De Volkskrant. Het alternatief bestaat uit kleinere installaties met 1 à 2 kilometer drijfarm, die met een 'drijfanker' in de stroming meedrijven. Het verzamelde plastic wordt met als 'vuilniswagens' rondvarende schepen om de zoveel tijd opgehaald. Volgens Slat is met 50 plasticvangers de Great Pacific Garbage Patch vóór 2030 op te ruimen.

Volgens de Vereniging van Plattelandsjongeren rukt de 'keet' op naar de steden. Telde de overheid bij de laatste inventarisatie 7 jaar geleden 1.500 'keten' in Nederland, inmiddels zouden dat er minstens 5.000 zijn. Maar "10.000 zou ook best kunnen", zegt Suzanne Borgharts, projectleider 'Keetkeur'. Met dit project willen de 230 lokale afdelingen van de plattelandsjongeren laten zien dat keten niet alleen om het zuipen draaien maar bedoeld zijn als "eigen plaatsen die bewust zo zijn ingericht om bij elkaar te komen". Dat kan dus ook prima een zolder zijn of, "steeds vaker, een garage in een nieuwbouwwijk". schrijft Margriet Oostveen in De Volkskrant.

Zo’n 70% van het zout dat Amerikanen dagelijks binnenkrijgen komt uit in supermarkten of restaurants gekocht eten. Het zelf gehanteerde zoutvaatje speelt maar een beperkte rol. Amerikaanse onderzoekers bekeken het eetpatroon van 450 Amerikaanse volwassenen. Gemiddeld kregen ze 3,5g natrium binnen (dat komt overeen met 8,75g zout); ruim meer dan de aanbevolen 2,3g per dag. Eten dat niet thuis was klaargemaakt was de belangrijkste bron met ruim 70%, gevolgd door natrium dat van nature in voeding voorkomt (14%). Natrium dat thuis bij het koken werd toegevoegd telde maar voor 5,6% mee en zout wat tijdens het eten over de maaltijd gestrooid wordt voor 4,9%. “Mensen vertellen dat ze minder zout moeten gebruiken, is niet genoeg”, zegt onderzoeker Lisa Harnack. “De primaire focus om mensen minder zout te laten eten moet liggen op commercieel bewerkte voeding en het eten in restaurants."

In België ging deze week de bewustmakingscampagne ikziejewelzitten.be van start. De gemiddelde Vlaming zit meer dan 8 uur per dag. Een 'sedentaire leefstijl' brengt gezondheidsrisico's met zich mee en langer dan een half uur stilzitten is ongezond, zelfs als iemand vaak sport. De bewustmakingscampagne moet Vlamingen aanzetten om ieder half uur het zitten te onderbreken. De campagne bestaat uit een online zittest, een stappenplan, gratis sms-coaching en inhoudelijk advies. “De campagne past in de nieuwe Vlaamse strategie als het gaat om de promotie van gezonde levensstijlen,” zei Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen op de lancering van de campagne in Gent.

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK maakt voortaan ook burgers en worst. Dat is behoorlijk revolutionair voor de 65-jarige bonenfabrikant. Niet eerder waagde HAK de stap van het conserven- naar het koelvak. De nieuwe Hollandse bonenburger, pittige linzenburger en zwarte bonenworst zijn vanaf maandag te vinden in het vegetarische koelversschap bij Jumbo. De burgers en worst zijn ontwikkeld in samenwerking met topkok Herman den Blijker en Schouten Europe, marktleider in vegetarische producten en vleesvervangers in Nederland. Volgens HAK passen de burgers en worst "perfect binnen de huidige foodtrends: plantaardig, gezond, zonder onnodige toevoegingen en zeer geschikt voor een dagje zonder vlees".

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Hans Akkermans 1

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Ruud Hendriks

Land- en tuinbouw

Likes vandaag