15 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Dankzij Pokémon Go gingen mensen wereldwijd duidelijk meer bewegen. De Pokémon Go-'interventie' heeft echter geen langdurig blijvend effect op de lichamelijke activiteit, constateren onderzoekers van de Harvard School of Public Health in de kersteditie van BMJ. 560 Pokémon Go-spelers en 622 niet-spelers hielden gedurende 6 weken hun stappen automatisch bij met hun smartphone. De niet-spelers zetten in die periode gemiddeld 4.126 stappen per dag en de spelers 4.256. In de eerste week na het downloaden van het spel zetten de spelers gemiddeld 995 stappen per dag extra. Na 6 weken verdween het verschil tussen de twee groepen.

De Indiase start-up EnviGreen introduceert 100% biologische en afbreekbare tasjes die zelfs eetbaar zijn. De tasjes zijn gemaakt van natuurlijk zetmeel uit aardappels, tapioca en maïs en plantaardige oliën. Een tasje dat als afval in de natuur terecht komt, breekt in minder dan 180 dagen volledig af. In water op kamertemperatuur lost het binnen een dag op en in kokend water zelfs in 15 seconden. Dieren die het plastic binnenkrijgen, lopen geen gevaar. De productiekosten zijn ongeveer 35% hoger dan bij traditionele plastic tasjes, maar de (milieu)winst aan het eind van de keten weegt daar ruim tegenop zegt EnviGreen terecht.

In een interview van vorige week in het Parool stelde algemeen directeur Pascal Gilet van Heineken dat alcoholmisbruik niet overdreven moet worden. Jaap Jamin en Floor van Bakkum van de Jellinek-kliniek reageren met een opiniestuk. Zij verwijten Gilet dat hij maar het halve verhaal vertelt en het alcoholprobleem bagatelliseert volgens de ‘gebruikelijke strategie van de industrie’. Volgens het CBS zijn er niet 800.000, zoals Gilet beweert, maar 1,3 miljoen probleemdrinkers. Een reclameverbod is wél aangetoond effectief en alcoholmisbruik brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee. Met die feiten willen de medewerkers van de Jellinek-kliniek het verhaal van Gilet recht zetten.

Mensen worden gelukkig van sociale relaties en een goede fysieke en mentale gezondheid. Geld is minder belangrijk. De verdubbeling van hun inkomen heeft mensen in rijke landen nauwelijks gelukkiger gemaakt. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 200.000 mensen in vier grote Westerse landen. Onderzoeker Lord Richard Layard (London School of Economics): "Het meten van de tevredenheid van mensen moet de prioriteit zijn van iedere overheid." Extra uitgaven om psychische aandoeningen tegen te gaan verdienen zich volgens Layard vanzelf terug door een hogere arbeidsproductiviteit en lagere zorgkosten. Daarom noemt hij "het aanpakken van depressie en angststoornissen 4x effectiever dan armoedebestrijding."

In het project the European Institute of Innovation and Technology (EIT) zullen 50 verschillende partners de komende 7 jaar bijna €1,2 miljard investeren in de ontwikkeling van zogeheten duurzame voeding. Onder de partners zijn bedrijven die eiwitten uit algen en erwten winnen om de samenleving minder te belasten met de productie van dierlijke eiwitten. Het EIT beoogt de ondersteuning van 350 start-ups en opleiding van 10.000 afgestudeerden. Daarnaast hoopt het EIT in 2024, 290 nieuwe of verbeterde producten, diensten en processen te hebben ontwikkeld en in 2030 te hebben kunnen bijdragen aan een reductie met 40% van voedselgerelateerde broeikasgassen in de EU.

De Amsterdamse pastei- en vleeswarenmakers Diny Schouten en Floris Brester vochten een strijd uit over de bestrijding van muizen met een kat. Van de NVWA mocht het niet. Dat zorgde voor zodanige boetes, dat ze tot inkeer kwamen. Schouten bracht Hannes daarom naar de boerderij van een bevriende kaasmaakster in Zevenhuizen. Daar werd hij vorige week op de naastgelegen provinciale weg N979 doodgereden. "Zo'n ­aardig beest was het, en een fantastische muizenvanger," vertelt Schouten, die voor het kattengraf een zerkje laat hakken met 'Hannes, Chef Ongediertebestrijding' erop. Hannes is begraven onder een boerenjasmijn. Dat nieuws bracht Het Parool eind november.

Uit het promotie-onderzoek van gedragswetenschapper Frans Folkvord (Radboud Universiteit Nijmegen) blijkt dat kinderen 55% meer snoep eten na het doen van spelletjes waarin voedselreclame in was verwerkt. Kinderen herkennen merknamen en logo’s in spelletjes niet als reclame, maar worden er in hun eetgedrag wel door aangezet om te snoepen. Kinderen die al te dik zijn, zouden nog eens extra beïnvloed worden door zulke voedselreclames. Folkvord vindt dat er een fundamentele discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden. De beloften van fabrikanten om minder reclame voor kinderen te maken stellen volgens hem niets voor.

Gisteren verloor het aandeel de Belgische super Colruyt 9,4%. In de eerste helft van het boekjaar steeg het marktaandeel in België. Ook internationaal steeg de omzet, maar het bedrijfsresultaat daalde. Colruyt benadrukt zijn laagsteprijsbelofte waar te blijven maken, schrijft RetailDetail. De omzet van Colruyt Group groeide in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 met 2,4% tot meer dan 4,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde van 5,7% tot 5,5% van de omzet. Volgens Colruyt komt dat door hogere afschrijvingen gevolg van investeringen in winkels en de logistieke infrastructuur. De beurs lijkt te twijfelen over de winst van lage prijzen alleen.

Lidl lanceert in België (zie foto's) een nieuwe winkels volgens het Lidl of the Future-concept (LOF). De discounter maakt de nieuwe winkels comfortabeler en aantrekkelijker door onder andere bredere gangpaden, aandacht voor duurzaamheid en nadruk op verse verwerkte producten, groenten en fruit en een uitgebreid broodassortiment. Lidl verklaart: ‘’Wij blijven daarbij een discounter maar wel een slimme discounter. Deze manier van bouwen komt misschien luxer en aangenamer over maar wij worden er vooral ook efficiënter door.’’ Lidl hoopt tot 2020 in België 50 LOF-winkels te openen. In Frankrijk en Engeland zijn ze ook al te vinden.

Voor innovatieve projecten en startups in de agrifood-sector komt ruim 40 miljoen euro beschikbaar vanuit het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven. Dat maakte staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken gisteren bekend op het AgriFoodTech congres in Den Bosch. Investeringen in hightech innovaties moeten Nederland volgens de bewindsman ook in de toekomst koploper laten blijven in duurzaam geproduceerd voedsel en toonaangevend houden op basis van kennis en innovatie in de land- en tuinbouw. Dat meldt het ministerie in een persbericht. De regering zet in op meer export van kennis en technologie en minder export van eigen landbouwproducten.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag