02 mei in de Media

  • Deel dit artikel:
Actueel nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Biotechbedrijf ChainCraft investeert €6 miljoen in een zogeheten demonstratiefabriek. De fabriek moet een jaarlijks een miljoen kilo vetzuren gaan genereren uit de vergisting van groente- en fruitresten. Vetzuren als boter-, capron- en caprylzuur worden nu vooral uit fossiele en palmolie gemaakt. ChainCrafts gaat de vetzuren maken uit biomassa, waarmee een aanzienlijke reductie vanCO2-uitstoot gerealiseerd wordt. De vetzuren worden onder meer toegepast in diervoeding. Ze hebben een antibacteriële werking, waardoor ze een alternatief kunnen zijn voor antibiotica, aldus het FD.

De stof glyfosaat is in Europa toegelaten, maar dat belet niet dat EU-lidstaten het gebruik en de verkoop verbieden van producten waarin glyfosaat zit. Dat stelde Europees commissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid Vytenis Andriukaitis in de Belgische Kamer, waar hij zijn beleid in het Adviescomité voor Europese Aangelegenheden toelichtte. Een Europees verbod op glyfosaat is volgens hem vandaag niet aan de orde. Wel mogen individuele lidstaten van de EU glyfosaat verbieden. Dat meldt De Morgen. Afgelopen week ontstond ophef rond de Europese goedkeuring voor glyfosaat. Die zou op basis van wetenschappelijke misleiding verkregen zijn.

Afgelopen maand verscheen een artikel dat claimt dat light frisdranken de kans op dementie en beroerten verdrievoudigen. Het onderzoek haalde alle media. Ronald Veldhuizen van de Volkskrant bekeek de claim ‘light frisdranken zijn fout’ en ontdekte dat de wetenschappers er alles aan gedaan hebben om een niemandalletje uit hun bevindingen maximaal op te laten vallen. Er is nog altijd geen onderzoek dat de claim onderbouwt.

Waar veel beginnende ondernemers starten vanuit huis of een deelkantoor, kunnen Brusselse food start-ups terecht in een 'deelkeuken'. Ze hoeven dus niet zelf te investeren in professionele kookapparatuur of rekening te houden met de voedselinspectie. Deelkeuken Co-oking, culinary co-working biedt start-ups letterlijk alle ruimte in een professionele keuken. Co-ooking ziet zichzelf als een 'culinaire incubator', waar nieuw talent en nieuwe producten tot versnelde ontwikkeling komen. In Bruzz een portret van Yumm-Eats en Bouche B, "slagerijen zonder vlees" die vanuit Co-oking hun vleesvervangers in de markt zetten.

De Britse supermarktketen Co-op verkoopt alleen nog maar vers vlees en vleeswaren van Britse bodem, schrijft de Daily Mail. Co-op, de zesde supermarktketen van het land, roept andere supers, fast foodketens en restaurants op hetzelfde te doen om de Britse boeren te steunen. Die boeren zagen de afgelopen jaren hun afzet verminderen doordat de import van (goedkoper) vlees uit het buitenland sterk groeide. Recent kwam al in het nieuws dat de Belgische super Colruyt boeren helpt een marktpositie op te bouwen. In dat geval ging het om fruit.

Fitnessketen David Lloyd Gyms heeft een oplossing voor mensen die huiveren bij termen als spinning of zumba. Toen de fitnessketen ontdekte dat 86 procent van de ouders oververmoeid door het leven gaat, bedachten ze ‘Napercise’-lessen. Dat zijn 45 minuten durende lessen waar deelnemers simpelweg een dutje mogen doen. Je krijgt een bed ter beschikking, rustgevende muziek en een temperatuur die optimaal is om tijdens je slaap toch calorieën te verbranden. De zogenaamde slaaplessen zitten momenteel in de testfase bij een filiaal in het Britse Kent, maar afgaand op het succes, kunnen ze over heel Groot-Brittannië uitgerold worden. Dat meldt de Standaard.

Hoe zullen de handelsverhoudingen tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk eruitzien na de Brexit? Het is een vraag die niet alleen de Europese beleidsmakers in Brussel bezighoudt, maar ook heel wat exportsectoren kopzorgen oplevert. Nu Europa zich stilletjes aan opmaakt om met de Britten rond de tafel te gaan zitten om te onderhandelen over een “harde” Brexit – zoals aangekondigd door de Britse premier Theresa May – worden in alle landen en sectoren met Britse handelsbelangen strategische afwegingen gemaakt. Dat schrijft Vilt. In vooral Nederland en België, met hun sterk van export afhankelijke landbouw en levensmiddelenindustrie, zijn ondernemers beducht voor een harde Brexit die hun toegang tot de Britse markt flink bemoeilijkt.

Na de zomer start Shobr Nederland, een concept dat de supermarkt omzeilt door consument en fabrikant direct met elkaar zaken te laten doen. Dat schrijft Distrifood. Op het platform krijgen fabrikanten een eigen web-omgeving. Ze krijgen volledige zeggenschap over hun eigen prijsbeleid en profiteren van een omgeving waarin andere leveranciers ook hun producten aanbieden, legt Frank van der Tol uit. Hij vertegenwoordigt Shobr in Nederland.
Het initiatief is in Denemarken uitgerold in samenwerking met de Deense A-merkenassociatie SLF en een aantal A-merken. De familie Carlsberg (van het bier) is één van de financiers van dit nieuwe type webwinkel. Volgens Van der Tol gaat Shobr Nederland in zee met een grote agf-leverancier die met een eigen ‘A-merk’ komt. De bezorging is gratis; er komt wel een minimale bestelhoeveelheid.

De prijzen van zalm bereikten afgelopen jaar een 'historische hoogte', schrijft De Volkskrant. Albert Heijn plaatst zelfs bordjes met excuses: de toegenomen consumptie maakt de zalm zo duur. Dat blijkt maar de helft van het verhaal. Niet alleen stijgt de vraag naar zalm wereldwijd, ook is het aanbod vorig jaar met bijna 7% gedaald. De twee grootste zalmkwekende landen, Chili en Noorwegen, kregen alletwee tegelijk te maken met een plaag. In Chili zorgden algen voor sterfte, in Noorwegen werden de zalmen ziek door luizen. Naar verwachting zal de zalmprijs dit hele jaar op het hoge niveau blijven. Consumenten blijken er niet minder zalm om te kopen, zeggen Albert Heijn en Jumbo.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gemiddelde melkproductie is van 5.000 liter per koe per jaar in 1980 gestegen tot 8.200 liter vorig jaar. Het aantal melkveehouderijen nam sterk af, maar het gemiddeld bedrijf verdubbelde ruimschoots in omvang. In 1980 telde Nederland 50.000 melkveehouderijen, in 2016 waren dit er 18.000. Het aantal koeien per bedrijf groeide van 38 in 1980 naar 97 in 2016. Dit aantal is overigens het laatste jaar weer aan het dalen door de nieuwe fosfaatregels. Met 600.000 minder koeien dan in 1980, produceren nu 1,7 miljoen koeien - een kwart minder - bijna 25% meer melk dan in 1980.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Marco Maas

Land- en tuinbouwtechnologie

Likes vandaag