03 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

HAK blijft onvermoeibaar ijveren om van Nederlanders weer 'echte bonen(vr)eters' te maken. Boegbeeld Herman den Blijker introduceert 4 nieuwe bonenschotels in stazak, die met rijst of wraps erbij een complete maaltijd vormen. De schotels zijn geïnspireerd op de populairste bonenmaaltijden wereldwijd. In de nieuwe campagne 'breekt' Herman den Blijker dan ook 'in' op reisprogramma's. "Met deze producten trekken we een jongere doelgroep die gezond eten en gemak aanspreekt", aldus Nicole Freid van HAK. Maandag won HAK een zilveren Effie voor de ‘bonen erbij’ campagne. Sinds de start van de campagne realiseerde HAK een stijging van 18% in verkoopvolume.

In Ierland vraagt milieuorganisatie Environmental Protection Agency (EPA) samen met openbaar nutsbedrijf Irish water aandacht voor problemen met de drinkwaterkwaliteit. Bij 108 Ierse drinkwaterpunten zijn namelijk verbeteringen nodig om de veiligheid van het drinkwater te waarborgen. Uit het Drinking Water Report 2015 blijkt dat 37 waterfaciliteiten het water onvoldoende behandelen om de ziekteverwekker cryptosporidium uit te filteren, waardoor afgelopen jaar 86 keer een kook-het-drinkwater-oproep nodig was. 61 watermonsters bevatten veel pesticiden en 59 bevatten te veel trihalomethanen, die kankerverwekkend zijn en kunnen zorgen voor vruchtbaarheidsproblemen. Irish Water gaat samen met EPA de verschillende bedreigingen voor de volksgezondheid aanpakken.

Voor het 5e jaar op rij daalde de vleesconsumptie per Nederlander. In 2015 at iedere Nederlander gemiddeld 75,4 kg vlees, een kilo minder dan in 2014. Dit blijkt uit berekeningen van Wageningen Economic Research, in opdracht van Wakker Dier. We aten vooral minder varkens- en rundvlees, de consumptie van kip, schaap en paard bleef gelijk. Nederlanders eten nog altijd 45% meer vlees dan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Het gaat Wakker Dier niet hard genoeg; ook om klimaatverandering een halt toe te roepen, moet onze vleesconsumptie harder dalen. Daarom moet de overheid volgens de organisatie actie ondernemen.

Voedselbanken Nederland en Aldi werken vanaf vandaag landelijk samen. Na geslaagde pilots deze zomer in Dordrecht en Neder-Veluwe zullen op termijn alle 500 Aldi-filialen levensmiddelen aan lokale voedselbanken gaan doneren, waar nodig tot meerdere keren per week. "We zijn heel erg blij met de samenwerking met Aldi. Doordat Aldi met haar filialen een landelijke dekking heeft, kunnen ze echt iets toevoegen in ons aanbod aan de 90.000 mensen die wij wekelijks helpen”, aldus Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland. Aldi geeft met de samenwerking concreet invulling aan het MVO-beleid en helpt voedselverspilling te voorkomen.

Sinds woensdag kun je naast non-foodproducten, ook wijnen bestellen in de webwinkel van Lidl. In juni breidde de webwinkel uit met non-foodproducten. Zowel het vaste wijnassortiment als enkele ‘web-only’ wijnen zijn online te vinden met beschrijvingen over de smaak, streek en herkomst. De prijzen liggen tussen de 1,50 en 99 euro. De toevoeging van de wijnen aan de webwinkel is volgens een woordvoerster een logische stap. “Nu 7 op de 10 consumenten online shoppen, moeten wij zorgen dat we blijven beantwoorden aan de klantverwachtingen.” Lidl is van plan om het aanbod in de webwinkel verder uit te breiden.

Ongeveer 500 producten van Unilever zullen het V-label van de Europese Vegetarische Unie krijgen door een nieuw samenwerkingsverband tussen beide partijen. Volgens Unilever heeft 67% van de Nederlanders een wekelijkse vleesloze dag, maar missen zij vaak ideeën en inspiratie om lekker vegetarisch te koken. Met de nieuwe samenwerking speelt het bedrijf slim in op dat gebrek. Het verschaft consumenten zo meer informatie bij hun keuzemogelijkheden ten aanzien van vegetarische producten. Op een deel van het assortiment van Unilever, zoals Unox-soepen en Bertolli-pastasauzen, was het label al te vinden. Verder past het bedrijf bepaalde vegetarische en veganistische producten aan.

Consumenten slaan het gespecialiseerde middensegment van slagers, bakkers en viswinkels meer en meer over. Dat blijkt uit Belgische cijfers van het FOD Economie. Consumenten doen meer van hun boodschappen bij de supermarkt of bij de kleinere op niches gerichte speciaalzaak. Slagerijen (-12%), kaaswinkels (-20%), en viswinkels (-14%) verdwijnen dan ook steeds meer uit het straatbeeld. Hyper gespecialiseerde en vroeg trendontwikkelende winkels redden het wel. Drankwinkels doen het goed door de huidige gin&tonic hype; hun aantal groeide met 141%. Chocoladewinkels richten zich steeds meer op toeristen en ook dat heeft succes. Hierdoor kwamen er 72% meer chocoladezaken.

De verbouwde Albert Heijn XL in Purmerend is - volgens Albert Heijn zelf - sinds woensdag de duurzaamste supermarkt van Europa. Door energiebesparende maatregelen - zoals LED-verlichting, bewegingssensoren, energiezuinige ventilatoren en innovatieve koelmeubels - is de winkel 100% CO2 neutraal. Er wordt zelfs energie opgewekt die de winkel, de naastgelegen Etos en Gall & Gall en elektrische auto's voorzien van elektriciteit en warmte. Daarnaast introduceert AH nieuwe concepten op de winkelvoer. Zo kunnen klanten kruiden plukken in de kruidentuin, is er een sappen- en yoghurtbar, een Fish Tales Market, worden noten in de winkel gebrand en kunnen klanten koffiebonen, theekruiden, olijfolie, snoepjes en hagelslag zelf tappen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag