03 apr in de Media

  • Deel dit artikel:
Actueel nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Uit een nieuw rapport van de British Heart Foundation blijkt dat meer dan 20 miljoen Britten 'fysiek inactief' zijn. Dat betekent dat zij niet aan de dagelijkse bewegingsrichtlijn voldoen, schrijft de BBC. Een kwart van de Britten haalt niet eens een half uur wandelen per week. De richtlijn is 150 minuten matig intensief bewegen en 2 keer krachtoefeningen; 60% van de Britten haalt dat. De Britse Hartstichting berekende dat mannen gemiddeld 78 dagen per jaar zittend doorbrengen, vrouwen 74 dagen. De combinatie van fysieke inactiviteit en een zittende leefstijl kost de National Health Service ongeveer £1,2 miljard per jaar.

Dat moet blijken uit de VarkensvleesMonitor over maart van Varkens in Nood. Supermarktketen Albert Heijn neemt daarin de koppositie over van Lidl en heeft met 76% Beter Leven Keurmerkvlees in de schappen een forse voorsprong op de rest. Dat komt voornamelijk door een grote verbetering in het aanbod van vleeswaren. Aldi, Coop, Vomar, Hoogvliet en Spar zijn afgelopen maand sterk vooruit gegaan. Jumbo was lang koploper, maar zakt weg in de ranking. Hoogvliet is nog steeds hekkensluiter met 22%, schrijft de LevensmiddelenKrant.

In een aantal supermarkten kampt Albert Heijn met een tekort aan verschillende kipproducten, schrijft Distrifood. Een brand bij pluimveeverwerker Plukon Food Group in Wezep op 24 maart zou de oorzaak zijn. Plukon is één van de belangrijkste kipleveranciers van AH. In verschillende vestigingen hangt een brief op het kipschap met daarop excuses, aldus de Stentor. Hierop is te lezen dat Albert Heijn hoopt de kipproducten zo snel mogelijk weer te kunnen leveren.

Bakkersgroep Dutch Bakery neemt voor een onbekend gebleven bedrag bladerdeegproducent PB Bake Off over. Het is de derde overname in de 2 jaar sinds investeringsmaatschappij Standard Investment een 50% aandeel nam. Dutch Bakery richt zich op het marktsegment van de thuisafbakproducten. Dankzij de overname vergroot het bedrijf zijn productie- en diepvriescapaciteit. Volgens het FD staat Dutch Bakery mogelijk ook zelf in de etalage.

Consumentenorganisatie Questionmark onderzocht 19 veelverkochte merken appelmoes en zette de beste en de slechtste op rijtje in de Appelmoeswijzer. Op de eerste plaats staat een biologische appelmoes, maar op de laatste plaats ook. De toevoeging van rietsuiker blijkt een rol te spelen bij die laatste. In een reeks QM-wijzers neemt Questionmark vanaf nu elke twee weken een specifiek product onder de loep. Beoordelingscriteria in de QM-wijzers zijn duurzaam en gezond.

Consumentenprogramma Kassa bracht zaterdag op NPO 1 het bericht dat er grote verschillen zijn in de tarieven die gemeenten in rekening brengen voor het legen van afvalbakken. Zo betaalt een huishouden in Zevenaar €3 euro voor het aan de straat zetten van een kliko, in Oirschot is dit €21. Ook blijkt dat het diftar-systeem (waarbij gemeenten gedifferentieerde tarieven hanteren) in twee derde van de gevallen duurder uitpakt dan voorheen. De gegevens komen van het Centrum voor Onderzoek van Economie van Lagere Overheden (COELO) van Rijksuniversiteit Groningen, aldus BNR.

In de Indiase deelstaat Gujarat staat op het doden van een koe binnenkort levenslange gevangenisstraf, meldt de BBC. Daarmee heeft Gujarat de strengste wetgeving op het gebied van koeien en rundvlees van India. In veel deelstaten van het overwegend Hindoestaanse India is het doden van runderen illegaal, omdat de koe als heilig wordt gezien. Voor het bezit en transport van rundvlees verdwijnen overtreders straks 7 tot 10 jaar achter de tralies, vult RT aan.

Een Australische slager presenteerde zijn nietsvermoedende klanten een naaktmodel tussen de vleeswaren. Het bleek een reclamestunt te zijn, waarmee slager Darren Gerrand uit Lancelin op ongewone wijze aandacht wilde vragen voor zijn producten. Dat lukte: "We hebben in één dag 40.000 mensen bereikt. Over het algemeen zijn de reacties positief, amusant en soms zelfs hilarisch. Sommigen maken opmerkingen over de hygiëne, maar we hebben het vlees niet verkocht." Dit meldt De Telegraaf.

Visgroothandel Koelewijn vervangt de bestaande visrokerij in Spakenburg door een ruim anderhalf keer zo groot energieneutraal en hypermodern gebouw. De investering kost €5 miljoen. Met de "grootste investering uit haar geschiedenis wil de familieonderneming straks voldoen aan de strenge eisen die supermarkten en ambulante handel stellen wat betreft voedselveiligheid, duurzame visvangst en energiegebruik", schrijft het FD. Koelewijn levert onder meer aan de viskramen die op de Nederlandse weekmarkten staan.

Britten eten nauwelijks vis uit hun eigen visgronden, maar Nederlanders des te meer. Dat leidt tot moeizame onderhandelingen. Dat schrijft Trouw. Nederlandse vissers halen volgens de krant een belangrijk deel van hun vis uit Britse wateren. Zouden die voor Nederlandse vissers gesloten worden of zou de EU hoge importtarieven voor Britse vis gaan heffen, dan zullen Nederlandse vissers zwaar getroffen worden.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Marco Maas

Land- en tuinbouwtechnologie

Likes vandaag