31 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Start-up GoodParents haalde $2 miljoen op voor de ontwikkeling van ‘Kiddo’, een wearable voor kinderen. Hiermee moet het voor ouders makkelijker zijn om de gezondheid en het welzijn van hun kinderen in de gaten te houden. De armband meet temperatuur, hartslag, transpiratie, beweging, vetpercentage en spiermassa. Wat het kind eet kan ook worden geregistreerd maar dat moet het dan handmatig toevoegen. Ouders kunnen alle gegevens bekijken via hun smartphone. Ook ontvangen ze een waarschuwing als hun kind ziek lijkt te worden, te veel calorieën inneemt, gestresst is of te weinig slaapt. GoodParents wil zo zorgen dat ouders snel kunnen ingrijpen bij gezondheidsproblemen.

Wetenschappers ontdekten dat ze melkchocolade de voedingskundige voordelen van pure chocolade kunnen geven met pindaschilletjes, een afvalproduct uit de pinda-industrie. Door van fenolverbindingen uit de schilletjes een zoet, eetbaar poeder te maken en dit toe te voegen aan melkchocolade, krijgt deze dezelfde antioxidant-eigenschappen als pure chocolade. De onderzoekers van North Carolina State University lieten de smaak beoordelen door 80 mensen. De proefpersonen bleken chocolade met pindaschillen even lekker te vinden als normale melkchocolade. Door het verrijken van melkchocolade met pindaschillen kunnen consumenten volgens wetenschapper Lisa Dean genieten van chocolade met een milde smaak, en toch de gezondheidsvoordelen ervaren.

Jarenlang viel in de VS het craft-bier niet aan te slepen, maar aan de groei lijkt een einde te komen, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Vorig jaar steeg de verkoop van inheems Amerikaans speciaalbier nog met 16% naar $22,3 miljard. In juni telde de VS 4.656 brouwers, met overaanbod én verliezers tot gevolg. "Na vele jaren van gestage dubbelcijferige procentuele groei heeft het craft-segment minder sterk gepresteerd deze zomer", aldus AB InBev, dat zijn omzetvolume van (alle) bieren zag dalen met 2,4%. Of er sprake is van een echte trend is nog te vroeg om te zeggen.

Vleesgrossier Groothedde Vaassen kondigt vandaag aan te starten met de levering van vlees van Blonde d'Aquitaine stieren met het twee sterren Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Het vlees is afkomstig uit Bretagne. Op dit moment is alleen nog twee sterren rundvlees op de Nederlandse markt verkrijgbaar dat afkomstig is van Franse dieren die naar Nederland worden vervoerd en in stallen worden afgemest. Groothedde zegt "lange reistijden met levende dieren te allen tijde" te kunnen uitsluiten omdat de dieren slechts binnen hun eigen regio worden vervoerd en daar worden geslacht. De dieren komen pas in de vorm van vlees naar Nederland.

Tien maanden nadat de koosjere broodjeszaak van Sal Meijer in de Scheldestraat de deuren sloot, gingen die dit weekend in Buitenveldert weer open. Meteen na de heropening, door een rabbijn, zit de zaak bomvol, schrijft Het Parool. De meeste bezoekers zijn of zien bekenden; velen kwamen al vanouds - met ouders en grootouders - bij de in Amsterdam en omstreken wereldberoemde broodjeszaak van de koosjere kroketjes, linzensoep en vleeswaren genieten. Marjan Blog-Meijer en haar man Maurits (beiden 68) heropenden de zaak onder de internationaler klinkende naam Sal Meyer.

300 miljoen kinderen ademen dagelijks giftige lucht in, staat in een nieuw rapport van Unicef. Lucht is 'giftig' als de internationale limieten voor luchtvervuiling minstens 6 keer overschreden worden. Kinderen zijn volgens Unicef veel kwetsbaarder dan volwassenen voor luchtvervuiling omdat zij sneller ademen en omdat ze relatief meer lucht inademen in verhouding tot hun lichaamsgewicht. Luchtvervuiling speelt een grote rol bij de dood van jaarlijks 600.000 kinderen jonger dan 5 jaar. In het rapport noemt Unicef concrete maatregelen die kinderen kunnen beschermen tegen giftige lucht.

Online retailer Amazon experimenteert de komende 2 jaar met 20 fysieke winkels. Amazon zou in de pilotstores zowel het ' click-and-collect'-concept willen uitproberen als 'gemakswinkels' met schappen waar de klanten rustig kunnen rondneuzen. Amazon onderzoekt manieren om vaste voet aan de grond te krijgen binnen de de $800 miljard grote levensmiddelenmarkt. Tot nu toe ging dat in een kalm tempo; boodschappenservice Amazon Fresh is bijna 10 jaar na de start actief in 17 Amerikaanse steden en Londen. Voor de fysieke winkels voorziet Amazon een agressieve expansiestrategie. Bij gebleken succes wil Amazon binnen 20 jaar op 2.000 vestigingen zitten.

De vraag naar honing groeit wereldwijd exponentieel, maar de productie van bijenkorven daalt. Toch nam in 6 jaar tijd de export van honing wereldwijd met 61% toe, aldus honingexpert Norberto Garcia, spreker op het 21e congres van de Union nationale de l'apiculture française (Unaf). Terwijl het aantal bijenkasten in diezelfde periode met slechts 8% toenam. Dat betekent dat 'valse honing' een nog groter probleem is voor de bijenhouderij dan pesticiden of bijensterfte, aldus Garcia. 'Sjoemelhoning' is bijvoorbeeld (met suikersiroop) verdunde honing of honing die geherexporteerd wordt met valse herkomstetiketten. Consumenten én bijenhouders zijn de slachtoffers van de vervalsingspraktijken.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag