03+04 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Dat zegt de USDA, het Amerikaanse ministerie van landbouw. Volgens minister Tom Vilsack is het inkomen van de boer door lagere vlees en zuivelprijzen weliswaar gedaald, maar hebben boeren procentueel nog nooit zo weinig krediet op hun balanstotaal gehad. Volgens Vilsack heeft de Farm Bill van 2014 bijgedragen aan stabiele boereninkomens. De inkomensdaling in 2015-16 volgt op hoge handelsprijzen in de periode daarvoor. Anders dan de EU helpt de VS met landbouwsubsidies van jaarlijks bijna $100 miljard de boer tekorten door wereldmarktfluctuaties aan te vullen. Daardoor hoeven boeren minder zwaar in te teren op hun eigen vermogen in tegenzittende markten.

Het Yellowstone National Park in de staten Montana, Wyoming en Idaho (VS) is van plan om deze winter minstens 900 bizons van de befaamde kudde in het park te doden. Dieren die zich in Montana buiten het park begeven, mogen worden bejaagd worden of worden naar indianenstammen gedreven die de dieren doden en slachten. Het aantal van de laatste grote volbloed kudde in VS wordt op circa 3.000 dieren gehouden om de dieren geen brucellose buiten het park te laten verspreiden. Volgens tegenstanders is er geen feitelijk besmettingsgevaar. Zij beweren dat de overheid het beschikbare gras liever ter beschikking houdt voor landbouwdieren.

Lidl misleidt de consument met wild. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) naar aanleiding van een klacht van Wakker Dier. In de herfstfolder beschreef Lidl wild als "een verzamelnaam voor dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten”. Wakker Dier maakte hier bij de RCC bezwaar tegen omdat het merendeel van het wildassortiment uit kweek- of gehouden wild bestaat en onder dieronvriendelijke omstandigheden leeft. Het verweer van Lidl dat "andere supermarkten ook een wildassortiment hebben en dat de consument inmiddels wel weet dat wild geen wild is", kon de RCC niet overtuigen.

Volgens de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) is de reclame van Sodastream "neerbuigend tegenover consumenten die flessenwater kopen." Dat meldt Trouw. De FWS vindt dat de reclame in strijd is met de Reclame Code en wil dat Sodastream de reclamecampagne staakt. In het filmpje zie je een man flessenwater kopen, waarna hij te schande wordt gemaakt omdat plastic wegwerpflessen een aanslag doen op het milieu. Volgens Sodastream is de reclame duidelijk een humoristische parodie op de tv-serie Game of Thrones. Sodastream, dat van kraanwater bruiswater maakt, wil vervuiling door plastic flessen aan de orde stellen.

Elke zichzelf respecterende internationale fastfoodketen brengt lokale gerechten op zijn menukaart. Zo ook McDonald's. Het bedrijf heeft in Italië sinds kort olijven op het menu. Het gaat niet om kale cocktail-olijven maar om luxe. De McDonald's olijven zijn gevuld met een mengsel van verschillende soorten vlees en daarna gefrituurd. Het is geen nieuw gerecht maar gebaseerd op traditionele Olive all'Ascolana, een in Italië populair voorgerecht. De fastfoodketen is ook van plan om gefrituurde groenten, een McFlurry met Zuppa Inglese en Tiramisu met gekonfijte vruchten, rozijnen en amandelen op de McItaly-menukaart te zetten.

Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology ontwikkelden LiquiGlide, een coating voor bijvoorbeeld de binnenkant van ketchupflessen. Liquiglide zorgt ervoor dat ook de laatste restjes ketchup makkelijk uit de fles komen. Het onderzoek was oorspronkelijk gericht op industriële toepassingen waarbij supergladde oppervlakten van belang zijn. Gedacht werd aan het tegengaan van ijsvorming op vliegtuigvleugels en het vervolmaken van de efficiency waarmee stoomturbines en ontziltingsinstallaties functioneren. De techniek blijkt echter ook te werken bij gebruik in onder meer ketchupflessen en tandpastatubes. De coating is ongevaarlijk om binnen te krijgen en smaakvrij.

Restaurantpersoneel in de VS zou tekort schieten bij het informeren van klanten over de risico’s van ongaar vlees. Dat zegt een nieuw onderzoek. Amerikaanse restaurants zijn wettelijk verplicht om hun gasten te wijzen op de gevaren van ongaar rund- en kippenvlees. In de studie bestelden proefpersonen in 265 verschillende restaurants twee hamburgers: een well-done en een medium-rare. Vervolgens turfden ze of en noteerden ze hoe het restaurant hen inlichtte over de risico's. 25% van de restaurants wilde geen ongare hamburger verkopen aan de proefpersonen. Restaurants die dat wel deden, gaven in 77% van de gevallen onbetrouwbare informatie over de voedselveiligheid.

De koekjes van de Brusselse bakker Generous zijn gekozen tot 'Belgium’s New Brand of the Year'. De verkiezing is dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door marketingorganisatie STIMA en de zakenkranten De Tijd en L’Echo. Generous werd in 2013 opgericht door het echtpaar Harou. De koekjes bieden een "inspirerende mix van sociaal ondernemerschap, kwaliteit en een beetje Belgitude", aldus De Tijd. De koekjes zijn glutenvrij en worden van biologische granen gebakken. 'Generous' verwijst naar het belang van menselijke waarden. De koekjes zijn ook geschikt voor wie geen last van gluten heeft en juist een lekker koekje wil, zegt het echtpaar Harou.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag