08 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De Consumentenbond heeft een fout gemaakt bij de berekening van het zoutgehalte in broden van bakkerijketens. De hoeveelheid zout op het drogestofgehalte per snee valt daardoor aanzienlijk lager uit dan de bond deze week communiceerde. Dat meldt Bakkerswereld. Door vragen van bakkerijtechnoloog Piet Sluimer namens het blad bekeek de Consumentenbond de gepresenteerde cijfers opnieuw. Abusievelijk blijkt de Bond de hoeveelheid zout per eenheid droge stof en niet per snee brood te hebben berekend. De zoutste broden leken daardoor 60% zouter dan ze in werkelijkheid zijn. Volgens de Bond doet dit niets af aan de conclusies van het onderzoek over de hele broden.

Vanmorgen stierf restaurateur Joop Braakhekke op 75-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker. Braakhekke presenteerde vanaf 1993 vijf jaar lang het populaire televisie-kookprogramma Kookgek en groeide uit tot een bekende televisiepersoonlijkheid. Ook schreef Braakhekke een kookboekenreeks onder de naam Kookschrift van een kookgek en bezat hij meerdere restaurants waaronder het Amsterdamse Le Garage. In 2015 vierde de eigenzinnige tv-kok dat hij 50 jaar in het hospitality vak zat. Braakhekke noemde zichzelf geen kok maar een 'restaurateur met kookneigingen'. "Ik ben gemaakt om televisie te maken", zei hij in 2014 in een interview met HP/De Tijd.

Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in. De Britse Committee on Advertising Practice (CAP) breidt de bestaande beperkingen voor televisiereclame uit naar sociale media, websites, games en apps. Levensmiddelenfabrikanten mogen geen bekende strip-, cartoon- of filmkarakters of sport- en muziekidolen meer gebruiken op posters of andere reclame-uitingen voor dikmakende producten. Dat verbod geldt niet voor verpakkingen. De karakters of sterren mogen wel gebruikt worden om gezonde producten aan te prijzen. Critici noemen de aangescherpte regelgeving een stap in de goede richting, maar niet voldoende in de strijd tegen kinderobesitas. De Nederlandse industrie heeft dergelijke maatregelen zelfstandig getroffen én ging alweer een stap verder.

In Nederland is inmiddels de donatie van voedseloverschotten van supermarkten en producenten aan de Voedselbanken structureel geregeld. In Ierland nog niet. Daar zorgt nu de start-up FoodCloud dat eetbare overschotten niet worden weggegooid maar terecht komen bij voedselbanken en daklozencentra. FoodCloud koppelt voedseloverschotten uit winkels en de voedingsindustrie via een app aan goede doelen. Ook helpt FoodCloud bedrijven om contracten op te stellen waardoor de aansprakelijkheid van het voedsel niet bij de donateur komt te liggen. Via de producentenapp FoodCloud Hubs hebben 95 partners in Ierland dit jaar al 1.300 ton voedsel gedoneerd aan 120 verschillende goede doelen.

Volgens sommigen ligt het aan de vele fastfood-tentjes waar je goedkoop kip kunt eten dat de Londense jeugd steeds zwaarder wordt. Toch kijken de Londenaren reikhalzend uit naar de komst van nóg een nieuwe 'fried chicken shop'. In januari 2017 opent Temple of Seitan zijn eerste vegan fried chicken-vestiging. "Veel mensen zeggen dat ze graag vegetarisch of veganistisch zouden willen eten, maar kip erbij zouden missen", zegt Rebecca McGuinness. Dat probleem lost Temple of Seitan op met 'huisgemaakte veganistische kip' van tarwegluten (seitan), omhuld met een krokant laagje. Echt dunner zullen klanten er vermoedelijk niet van worden.

De Gentse start-up Wonky maakt dipsauzen van groenten-met-een-vlekje om voedselverspilling tegen te gaan. Oprichter Helena Gheeraert wil "mensen een gemakkelijke manier geven om een steentje bij te dragen in de strijd tegen voedselverspilling", aldus De Standaard. Ze 'redt' groente en fruit die bij de producent 'van de band vallen' omdat ze niet aan de esthetische eisen van de supermarkten voldoen. Gheeraert heeft volgens de teller op haar site tot op heden 250 kilo lelijke groenten gered. Op termijn komen er ook groentechips en snackrepen.

Questionmark geeft consumenten een stem met de lancering van de ‘Green Voice’-community. Deze online community is bedoeld voor bewuste consumenten die aan supermarkten en producenten willen laten horen wat hen bezighoudt als ze nadenken over de gezondheid en duurzaamheid van ons eten. Questionmark verzamelt de in de bijbehorende campagne #mygreenvoice gedeelde foto's met statements van belangijke issues en bundelt de consumentenissues richting media, de overheid en producenten. Voorbeelden van onderwerpen zijn kinderarbeid bij chocolade, fairtrade bananen, boskapvrije soja en pesto zonder suiker. Op termijn zullen producenten en retailers ook specifieke vragen aan de Green Voice community kunnen voorleggen.

Kappers en boekenwinkels moeten drank kunnen schenken aan consumenten, vindt de VVD. Daarom dient de partij een wetsvoorstel in dat 'blurring' mogelijk moet maken. De partij vindt de bestaande Drank- en Horecawet niet meer van deze tijd en wil met de initiatiefwet binnensteden weer levendiger maken. De VVD stelt wel grenzen. Zo moeten winkeliers een Sociale Hygiëne Diploma hebben, zijn sterke alcoholische dranken nog steeds taboe, dient de alcoholverkoop-leeftijdsgrens te worden gerespecteerd en is de aanwezigheid van een leidinggevende verplicht. Slijters en STAP zijn tegen verruiming van het aantal verkooppunten omdat dat het bestaande alcoholpreventiebeleid op de helling zet.

De Nederlandse levensmiddelenindustrie buigt voor maatschappelijke druk en haalt kinderhelden van verpakkingen van ongezonde producten, schrijft de Telegraaf. Op producten voor kinderen onder de 7 jaar mochten al geen kinderidolen staan. De FNLI wil de leeftijdsgrens optrekken naar 7-13 jarigen. Het ziet er naar uit dat de meeste Dora-koekjes, Frozen-toetjes en Sesamstraat-repen volgend jaar al in de ban gaan. Kinderhelden verdwijnen alleen van verpakkingen van ongezonde producten, aldus de FNLI. "Als het om tomaten gaat, gaan we het natuurlijk niet tegenhouden". De FNLI zoekt nog uit welke Europese of mededingingsregels het besluit in de weg zouden kunnen staan.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag