Dat zegt David Howlett van MMR Research in FoodNavigator. Klanten mee laten bepalen of iets lekker is leidt alleen maar tot middelmatigheid en zorgt er voor dat producten zich niet echt onderscheiden van de concurrentie.
Volgens Howlett zorgt meer 'liking' niet automatisch voor meer verkoop. 'Hèt' tovermiddel om meer likings te krijgen is allang gevonden: gooi er een schep suiker bij en consumenten slikken het letterlijk als zoete koek. Maar, zo laat hij zien met voorbeelden van koffie en chocola, de meest verkochte soorten zijn de soorten met een uitgesproken, eigen smaak. Ondanks dat die in (blinde) smaakproeven vaak minder lekker gevonden worden.
Howlett geeft het ultieme voorbeeld van een bedrijf dat helemaal begrepen heeft waar het echt om draait: Red Bull. "Dat smaakte opzettelijk uitdagend. Ze maakten met opzet iets dat we niet in verband zouden kunnen brengen met iets dat we al ooit hadden gedronken... het smaakte niet als Coca-Cola, het smaakte niet naar andere frisdranken. Het had een rare, volwassen smaak". Die smaak onderstreepte de boodschap van Red Bull: dit houdt je wakker en dynamisch. Dat was met iets lekker, plezierig vaag bekend zoets nooit zo krachtig gelukt.
Dit artikel afdrukken
Volgens Howlett zorgt meer 'liking' niet automatisch voor meer verkoop. 'Hèt' tovermiddel om meer likings te krijgen is allang gevonden: gooi er een schep suiker bij en consumenten slikken het letterlijk als zoete koek. Maar, zo laat hij zien met voorbeelden van koffie en chocola, de meest verkochte soorten zijn de soorten met een uitgesproken, eigen smaak. Ondanks dat die in (blinde) smaakproeven vaak minder lekker gevonden worden.
Howlett geeft het ultieme voorbeeld van een bedrijf dat helemaal begrepen heeft waar het echt om draait: Red Bull. "Dat smaakte opzettelijk uitdagend. Ze maakten met opzet iets dat we niet in verband zouden kunnen brengen met iets dat we al ooit hadden gedronken... het smaakte niet als Coca-Cola, het smaakte niet naar andere frisdranken. Het had een rare, volwassen smaak". Die smaak onderstreepte de boodschap van Red Bull: dit houdt je wakker en dynamisch. Dat was met iets lekker, plezierig vaag bekend zoets nooit zo krachtig gelukt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De smaaktesten zoals ze in KAssa doen vind ik idd ook een beetje onzin, het geeft een beetje inzicht, maar ieders smaak is toch anders, kan de worst van Aldi op 1 staan, dan kan het nog steeds zijn dat die van Unox vaker gekocht wordt omdat het gros van de consumenten die lekkerder vinden
Dat de meest verkochte soorten, soorten zijn met een uitgesproken, eigen smaak moet meneer Howlett nog maar wat onderbouwen. In het artikel doet hij dat in ieder geval nog niet.
Grappig, ik drink af en toe Red Bull juist omdat het me herinnert aan een drankje dat ik als kind af en toe op Curacao mocht drinken. Verder eens met heer Howlett: Alle producten die ik een hogere marge gun vond ik in het begin vies tot smerig, maar heb ze wel leren waarderen. Ik begrijp vanuit managerial oogpunt de noodzaak voor smaaktests overig wel. Het is weer een vinkje bij een pre-market checklists. Maar ik zou niet inzetten op de "winnaar".