De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. De etikettering van de huismerken kan beter, net als de productsamenstelling. Bovendien zijn het vooral de ongezonde producten die in de aanbieding zijn. Wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Dat stelt de Consumentenbond.
DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, zo blijkt uit het 'Super Gezond onderzoek' van de Consumentenbond. Klanten van Albert Heijn zijn nog het best af, al is ook daar nog voldoende ruimte voor verbetering.
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.
bron: Consumentenbond
Dit artikel afdrukken
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is op 20 februari aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten. De Consumentenbond roept de supermarkten op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.
bron: Consumentenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
AH kampioen! Het is maar dat je het weet. Mijn moeder - inmiddels respectabel op leeftijd - vertelde me gisteravond dat ze dit in het TV-nieuws had gezien. Of ik wel wist dat AH toch wel weer de beste is, net als Sonja Bakker met haar boek?
Ik vertelde haar toen dat een komkommer van AH niet gezond is, omdat er geen stickertje op zit, maar de Belgische frites wél. Ze was even stil. Toen zei ze: Maar je moet toch ook niet naar alle onzin luisteren. Je wéét toch wel wat goed is.
Op het feit dat we dat inmiddels bijna 4 generaties verder niet meer weten, ben ik maar niet meer ingegaan. Ik had al zo'n mooie quote ;-)
Ja dat was verbijstering gisteren bij het Journaal. Sonja Bakker als de best verkochte auteur van 2006. Voor mij is zij DE exponent van de smakeloze Vaderlandse Eetcultuur.
En wat moeten die supermarkten dan doen? Mijn lokale Plusmarkt verkoopt gewoon groenten, olijfolie en biologisch vlees. De karretjes van mensen inspecteren of er wel verantwoord spul in ligt?
Wie bij de kassa moet wachten staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips. Dat stelt de Consumentenbond.
Dat stel ik ook. Supermarkten moeten daarmee stoppen en andere kassaverlokkingen neerleggen. Verder vind ik dat supermarkten inderdaad iets meer aan gezondheidsvoorlichting zouden mogen en kunnen doen. Zoals elke handelaar over zijn product moet communiceren.
laat ik even de advocaat van de duivel spelen:
"Als supermarkt wil ik verkopen, deze impuls aankopen werken nu eenmaal beter bij de kassa. Mijn doel is omzet en ik ga er als verantwoorde supermarkt van uit( immers alle gezonde producten liggen absoluut in de winkel!) dat de consument zelf in staat is te kiezen wat goed voor hem wil. Ik wil geen regelgeving maar een liberale keuzemogelijkheid."
Waarom steekt de consumentenbond niet de hand in eigen boezem? Doen ze zelf wel genoeg om mensen juist voor te lichten? Als klanten producten niet meer kopen verdwijnen die zaken vanzelf uit de supermarkt want dan is er niets meer aan te verdienen.