TV-hygiënespecialist Rob Geus biedt zijn eigen keurmerk ('De Keus van Rob Geus') aan voor bedrijven waar hij de hygiëne komt toetsen. Bij goedkeuring mag het bedrijf een jaar lang het 'keurmerk' voeren, dat middels nacontroles in de gaten gehouden wordt - maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Volgens het AD maar liefst 3000 euro. Dat gaat sommige restaurants te ver: "Wij werken hygiënisch en worden gecontroleerd door de Voedsel en Waren Autoriteit. Rob Geus hebben we niet nodig. Bovendien wekt dit de indruk dat ondernemers het keurmerk kunnen kopen", zegt Melanie van Opzeeland van restaurant Rodin.
Geus noemt zijn keuringsdienst een 'exclusieve samenwerking tussen ondernemers en zijn organisatie', en weerspreekt dat het keurmerk gekocht kan worden. Bedrijven die met Geus in zee zijn gegaan zijn tevreden: "Wij hebben er flink wat aandacht mee gekregen", citeert het AD.
Dit artikel afdrukken
Geus noemt zijn keuringsdienst een 'exclusieve samenwerking tussen ondernemers en zijn organisatie', en weerspreekt dat het keurmerk gekocht kan worden. Bedrijven die met Geus in zee zijn gegaan zijn tevreden: "Wij hebben er flink wat aandacht mee gekregen", citeert het AD.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Briljant idee Wouter. Wij kennen het 'klooivoedsel' vrij keurmerk toe aan serieuze voedingsmiddelenproducenten die gewoon netjes volgens de regels werken. Ook gratis. Rob Geus gebruik ik als ik mijn IQ meter wil ijken. Makkelijk om het nulpunt te vinden.
http://www.scientanova.com/2012/12/10/1250-rob-geus-blijft-doorsukkelen-in-mijn-vakgebied/
Allen, in antwoord op Wouter Klootwijk: Hoe werkt het bij IENS? Alle restaurants staan gratis vermeld op iens.nl, omdat wij volledigheid nastreven. Restaurants hebben allemaal een eigen inlog mogelijkheid naar hun profiel pagina waar zij zelf zaken als openingstijden, kenmerken over hun restaurant, soort keuken en het duurzaamheidsprofiel kunnen invullen. Daarnaast kunnen restaurants hun profielpagina uitbreiden met foto's, menukaarten, een link naar de eigen website en online reserveren door middel van een maandelijks abonnement, variërend van 39 euro per maand tot max 123 euro per maand, afhankelijk van het aantal diensten en de grootte van het restaurant. Een keurmerk geven wij zeker niet af. Geregistreerde gasten delen hun ervaringen door middel van recensies op de site, waaruit de drie cijfers ontstaan voor het "Eten', "Service" en "Decor". In het verleden heb ik wel eens met de NVWA gesproken over een samenwerking omdat wij ook berichten ontvangen over hygiene, maar niet zelf kunnen en willen gaan controleren. Daar is tot op heden nog geen zinvolle samenwerking uit voort gekomen. Ik ben zelf voorstander van het Deense model, waarbij alle restaurants jaarlijks worden gecontroleerd en ieder restaurant ook een groene dan wel een rode smiley krijgt voor het onderdeel hygiene. Past dan ook meteen leuk bij de Lach-index van De Wilde Keuken :)). Tot zover.
Zoals ik aleerder zei Dick, als de officiële instanties die het behoren te doen het laten afweten vind ik het heel goed dat een ander het wel doet, als dat dan via een tv programma moet beginnen, jammer dan, maar als consument word je zo wel wakker geschud. Discussies als deze maken de overheid vaak ook wel weer wakker at het goed mis is met dit soort instanties die niet doen wat ze horen te doen, misschien helpt het om het dan ok weer recht te zetten.
Zo is het programma keuringsdienst van waarde ook meer entertaunment dan controlerende instantie, maar ook die maakt je als consument wakker en zorgt dat er dingen in de openbaarheid komen waar dan, hopelijk, iets aan gedaan gaat worden.
Voor restaurants die afgekeurd worden en waar wij de keuken mogen zien die heel vies is is het hele slechte reclame, de klanten die die zaak kennen komen dan niet meer(verwacht je), het geeft ook de eigenaars te denken dat ze het anders moeten doen.
Maar .... wat vinden we er nou van: TV-programma's die eerst de PR - met publiek geld - voor zichzelf opbouwen en dan de boer op gaan om er geld van te maken?
Of mag het wel als commerciële omroepen het zo doen en er dan meteen steengoeie controle van maken?
Nog maar een keer proberen: De NVWA zit bij het verkeerde museum, en kan niet veel anders. De politiek zou dit zsm moeten terugdraaien (terug naar VWS).
Er zijn genoeg instanties om goed te controleren ... ook minder goede helaas. Nog één erbij is niet nodig, zeker als niet erg duidelijk is hoe bekwaam 'de keus van Rob Geus' is. Voor amusement prima ... voor de rest ... meer voor eigen geluk, denk ik. Gun ik hem van harte. Maar het echte werk met open vizier en goede papieren.