image
Unilever zegt dat kunstmatige kunstmatige kleur- en smaakstoffen minder gezond zijn. Dat blijkt uit beweringen over de Ola Waterspelen. IJsfabrikant Ola organiseert deze zomer een landelijk waterspektakel voor kinderen en wil hen daarmee stimuleren meer te bewegen en te sporten. Zo staat op Distrifood te lezen.

‘Wij hebben onze ijsjes gezonder gemaakt door alle kunstmatige kleur- en smaak te vervangen door natuurlijke ingrediënten. Met de Ola Waterspelen willen we nu ook gezond bewegen stimuleren. IJsjes en water hebben gemeen dat kinderen er dol op zijn’, zegt Willem Brandt, bij Unilever verantwoordelijk voor de marketing van Ola- en Hertog -ijs. Het ontwikkelen van dergelijke activiteiten rond merken is onderdeel van de vitality-strategie van het voedingsmiddelenconcern. Dit is in tegenspraak met wat 'de industrie' altijd beweerde, namelijk dat kunstmatige stoffen prima zijn. De bewering dat natuurlijke stoffen gezonder zijn dan kunstmatige is daarnaast een ernstige versimpeling. Planten kunnen net zo giftig, gezond of ongezond zijn als kunstmatige stoffen. Dan is het ook nog de vraag of kinderen van deze actie daadwerkelijk meer gaan bewegen, of dat het vooral werkt voor het imago van Ola.

Maar het hek is van de dam: voedingsmiddelenproducenten gaan zich gedragen als hopman. U zult bewegen.

Dit artikel afdrukken