![image](/images/uploads/waterpret.jpg)
Unilever zegt dat kunstmatige kunstmatige kleur- en smaakstoffen minder gezond zijn. Dat blijkt uit beweringen over de Ola Waterspelen. IJsfabrikant Ola organiseert deze zomer een landelijk waterspektakel voor kinderen en wil hen daarmee stimuleren meer te bewegen en te sporten. Zo staat op Distrifood te lezen.
‘Wij hebben onze ijsjes gezonder gemaakt door alle kunstmatige kleur- en smaak te vervangen door natuurlijke ingrediënten. Met de Ola Waterspelen willen we nu ook gezond bewegen stimuleren. IJsjes en water hebben gemeen dat kinderen er dol op zijn’, zegt Willem Brandt, bij Unilever verantwoordelijk voor de marketing van Ola- en Hertog -ijs. Het ontwikkelen van dergelijke activiteiten rond merken is onderdeel van de vitality-strategie van het voedingsmiddelenconcern. Dit is in tegenspraak met wat 'de industrie' altijd beweerde, namelijk dat kunstmatige stoffen prima zijn. De bewering dat natuurlijke stoffen gezonder zijn dan kunstmatige is daarnaast een ernstige versimpeling. Planten kunnen net zo giftig, gezond of ongezond zijn als kunstmatige stoffen. Dan is het ook nog de vraag of kinderen van deze actie daadwerkelijk meer gaan bewegen, of dat het vooral werkt voor het imago van Ola.
Maar het hek is van de dam: voedingsmiddelenproducenten gaan zich gedragen als hopman. U zult bewegen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als gezondheid een issue wordt waarmee de industrie zijn verkopen stimuleert, is het wel zo wijs je boodschappen op basis van je eigen verstand te doen. Dit geldt eens te meer in gevallen waar ministers zich voor de verkoopkar van producenten laten spannen. Resultaat: alles wordt een verkoopverhaaltje dat nergens meer over gaat.
Ik kan de waarheid van "kunstmatige kleur- en smaakstoffen zijn ongezonder dan natuurlijke kleur- en smaakstoffen" niet op waarheid beoordelen. Meestal ontberen dit soort absolute uitspraken waarheid.
De stelling doet mij sterk reclame achtig aan. Wasmiddelen worden ook voortdurend als "nieuw" aangeboden, " nog witter wassend". Daarmee wordt de suggestie gewekt dat het vroeger dus niet goed was (hoewel toen de aanprijzing al was dat " witter niet mogelijk is".
Les: wan=trouw elke boodachap van een producent over zijn eigen product.