Lok klanten ook voor hun verse boodschappen naar het internet en de totale klantenbinding gaat er op vooruit. Zowel Albert Heijn als Amazon Fresh boeren goed met vers online.
Klanten die eerst alleen in de AH-winkels hun boodschappen deden, maar nu ook bij AH.nl bestellen, zijn gemiddeld 20% meer bij Albert Heijn gaan besteden.
Loyaler
Dat meldt AH. De introductie van de Allerhande Box, het vergroten van het diepvriesassortiment in de webwinkel en het vraaggestuurd broodbakken zijn recente toevoegingen aan de online-mogelijkheden. AH biedt online nu zo'n 28.000 producten aan. Dat is fors meer dan het gemiddelde fysieke filiaal van een supermarkt.
Niet alleen geven de klanten meer uit, ze zijn ook loyaler aan de formule Albert Heijn, zei Selma Postma, general manager van AH’s online activiteiten.
Dat blijkt precies wat ook internet-retailer Amazon beoogt. Sinds deze week kunnen inwoners van 69 Londense postcodegebieden met een Amazon Prime-abonnement gebruik maken van Amazon Fresh, de verse boodschappen-dienst van Amazon. Het is de eerste uitbreiding van Amazon Fresh buiten de VS. Amazon zet in de hypercompetitieve Britse boodschappenmarkt in op 3 troeven om van de verse-boodschappen-aan-huis een succes te maken. Qua prijsniveau is Amazon net iets goedkoper dan de grote supermarkten. Daarnaast biedt de online retailer een enorm assortiment (130.000 items) met naast alle grote merken ook lokale producten. Tenslotte worden de bestelde producten supersnel geleverd. Wie voor 13.00u bestelt, heeft zijn spullen nog dezelfde dag in huis.
"We starten met een alomvattend aanbod in een beperkt gebied en zullen de tijd nemen om onze service te verfijnen en te verbeteren met onze leerpunten en de feedback van onze klanten. Hoe we de service verder uitrollen over Groot-Brittannië gaan we zeer zorgvuldig bepalen", zegt Ajay Kavan, vice-president van Amazon Fresh.
Thuisbezorgen van online bestelde versboodschappen is de jongste uitdaging voor Amazons filosofie om met lage prijzen klantenloyaliteit op te bouwen. In Groot-Brittannië zal dat uitgangspunt extra getoetst worden omdat daar al jaren een bittere supermarktoorlog woedt. Die kost de supers vooralsnog veel geld. De klant hoor je niet klagen over te lage prijzen.
Dit artikel afdrukken
Loyaler
Dat meldt AH. De introductie van de Allerhande Box, het vergroten van het diepvriesassortiment in de webwinkel en het vraaggestuurd broodbakken zijn recente toevoegingen aan de online-mogelijkheden. AH biedt online nu zo'n 28.000 producten aan. Dat is fors meer dan het gemiddelde fysieke filiaal van een supermarkt.
Niet alleen geven de klanten meer uit, ze zijn ook loyaler aan de formule Albert Heijn, zei Selma Postma, general manager van AH’s online activiteiten.
Thuisbezorgen van online bestelde versboodschappen is de jongste uitdaging voor Amazons filosofie om met lage prijzen klantenloyaliteit op te bouwenGoedkoop, uitgebreid en snel
Dat blijkt precies wat ook internet-retailer Amazon beoogt. Sinds deze week kunnen inwoners van 69 Londense postcodegebieden met een Amazon Prime-abonnement gebruik maken van Amazon Fresh, de verse boodschappen-dienst van Amazon. Het is de eerste uitbreiding van Amazon Fresh buiten de VS. Amazon zet in de hypercompetitieve Britse boodschappenmarkt in op 3 troeven om van de verse-boodschappen-aan-huis een succes te maken. Qua prijsniveau is Amazon net iets goedkoper dan de grote supermarkten. Daarnaast biedt de online retailer een enorm assortiment (130.000 items) met naast alle grote merken ook lokale producten. Tenslotte worden de bestelde producten supersnel geleverd. Wie voor 13.00u bestelt, heeft zijn spullen nog dezelfde dag in huis.
"We starten met een alomvattend aanbod in een beperkt gebied en zullen de tijd nemen om onze service te verfijnen en te verbeteren met onze leerpunten en de feedback van onze klanten. Hoe we de service verder uitrollen over Groot-Brittannië gaan we zeer zorgvuldig bepalen", zegt Ajay Kavan, vice-president van Amazon Fresh.
Thuisbezorgen van online bestelde versboodschappen is de jongste uitdaging voor Amazons filosofie om met lage prijzen klantenloyaliteit op te bouwen. In Groot-Brittannië zal dat uitgangspunt extra getoetst worden omdat daar al jaren een bittere supermarktoorlog woedt. Die kost de supers vooralsnog veel geld. De klant hoor je niet klagen over te lage prijzen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sainsbury's zet de tegenaanval in op Amazon Fresh met één-uursbezorging, meldt Distrifood.
"Sainsbury’s belooft klanten van de lokale supermarkt in Wandsworth (Londen) dat zij tot twintig artikelen via de mobiele app ‘Chop Chop’ tegen een vergoeding van 4,99 pond binnen het uur thuis bezorgd krijgen. De app is door Sainsbury’s zelf ontwikkeld door het Digital Lab."
Volgens Sainsbury's maakt de proef deel uit van de strategie "om consumenten meer te keuze te bieden in waar en wanneer zij bij ons willen winkelen".
De 1-uursbezorging door Albert Heijn kende wat opstartproblemen, doordat de Appie Now-app het nog niet deed.
Maar AH bezorgpartner TringTring laat zich niet afschrikken. Op Retailnews.nl zegt oprichter Roel Mos van de Amsterdamse startup vol uitbreidingsplannen te zitten. "Wij hebben behoefte aan grote volumes, dus moeten we naar meerdere steden", klinkt het.
TringTring is momenteel alleen in Amsterdam en Utrecht actief, maar verwacht nog dit jaar uit te breiden. De daarvoor benodigde investeringsronde zou bijna rond zijn. Na een eerste investeringsronde van 'enkele tonnen' is de bezorgdienst "momenteel nog niet winstgevend".
Nog even en de boodschappenjongens zijn weer terug. Ze doen de boodschappen voor je(gemiddelde duur 21 minuten, volgens onderzoek) en brengen het (2x10 minuten). Kosten ca 40 minuten a 30 cent per minuut. Is 12 euro.
Albert Heijn zoekt het in de versnelling van het thuisbezorgen. In Amsterdam experimenteert AH met bezorging van boodschappen binnen één uur, meldt Distrifood.
De proef gebeurt in een straal van 15 minuten fietsen rond de AH-vestigingen aan de Elandsgracht en aan het Museumplein.
"Het is een behoeftetest. We zien in het buitenland dat dit soort diensten goed werken in de grote steden. We willen nu onderzoeken of de Nederlandse consument daar ook behoefte aan heeft", licht Arne Lamet van AH Online toe. "Met deze pilot willen we laten zien dat we als AH Online actief bezig zijn met de factor tijd. We passen ons aan het leven van onze klanten aan."
Amazon Fresh wil in Groot-Brittannië klanten winnen door producten tot soms wel 50% goedkoper aan te bieden dan de reguliere supers.
Daarmee voert de online retailer de druk in de toch al hevige prijzenoorlog in het Britse supermarktlandschap danig op.
Hoe wil Amazon Fresh dan toch winst maken? Door een forse abonnementsprijs voor de dienst (£6.99 per maand bovenop de £79 voor Amazon Prime) en aparte bezorgkosten (£4 voor een bestelling die onder de £40 blijft, daarboven is het gratis).
Laat 'free shipping' nu net de nummer-1 wens van internetshoppers zijn....