In de strijd tegen voedselverspilling, moeten winkels producten die bijna over de datum zijn niet afprijzen, maar minder tegelijk aanbieden. Zo kunnen ze producten die over de datum zijn zoveel mogelijk voorkomen.
Dat zeggen winkel-experts op de site van vakblad RetailDetail.
Winkelend publiek zoekt in het schap naar producten waarvan de houdbaarheidsdatum zo ver mogelijk weg ligt of kopen kleine porties. Winkeliers leggen de producten met de data die het snelst niet meer goed zijn met opzet vooraan. Dat zorgt voor een flink gerommel op het schap omdat consumenten juist van achteren naar voren gaan zoeken en het hele schap in de war gooien.
Hoe los je dat op?
Dat kan anders door minder in het schap te leggen en dat heel geregeld bij te vullen. Een leeg schap is immers de nachtmerrie van iedere winkelier. Hij wil niet alsof zijn winkel eruit ziet alsof 'het op is'. Maar als een winkelier niet teveel datums bij elkaar neerzet en ervoor zorgt dat er geen lege plekken ontstaan, is er geen vuiltje aan de lucht. Wij, consumenten, kopen gewoon wat het schap biedt en blijven terugkomen omdat we nooit misgrijpen en nog evenveel keuze hebben als tevoren. Met dit verschil: de uiterste houdbaarheidsdatum ligt (bijna altijd) nog een eind weg.
De oplossing is dus heel simpel: er moet een voorraad voor en achter de schermen van het schap komen én winkels moeten wat meer schappenvullers in dienst nemen om veel vaker bij te vullen. Uiteindelijk is het een sommetje: willen we wat meer kosten of wat minder voedselverspilling?
Dit artikel afdrukken
Winkelend publiek zoekt in het schap naar producten waarvan de houdbaarheidsdatum zo ver mogelijk weg ligt of kopen kleine porties. Winkeliers leggen de producten met de data die het snelst niet meer goed zijn met opzet vooraan. Dat zorgt voor een flink gerommel op het schap omdat consumenten juist van achteren naar voren gaan zoeken en het hele schap in de war gooien.
Hoe los je dat op?
Uiteindelijk is het een sommetje: willen we wat meer kosten of wat minder voedselverspilling?"Dat mensen met een lange arm naar achteren in het rek reiken, is onvermijdelijk. 's Morgens zet je alles netjes op datum en tegen de middag staat het overhoop," vertellen Luc Govers en Suzy Henderickx van Carrefour aan RetailDetail.
Dat kan anders door minder in het schap te leggen en dat heel geregeld bij te vullen. Een leeg schap is immers de nachtmerrie van iedere winkelier. Hij wil niet alsof zijn winkel eruit ziet alsof 'het op is'. Maar als een winkelier niet teveel datums bij elkaar neerzet en ervoor zorgt dat er geen lege plekken ontstaan, is er geen vuiltje aan de lucht. Wij, consumenten, kopen gewoon wat het schap biedt en blijven terugkomen omdat we nooit misgrijpen en nog evenveel keuze hebben als tevoren. Met dit verschil: de uiterste houdbaarheidsdatum ligt (bijna altijd) nog een eind weg.
De oplossing is dus heel simpel: er moet een voorraad voor en achter de schermen van het schap komen én winkels moeten wat meer schappenvullers in dienst nemen om veel vaker bij te vullen. Uiteindelijk is het een sommetje: willen we wat meer kosten of wat minder voedselverspilling?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bij de Jumbo doen ze niet aan korting bij het bereiken van de tht-datum, want daar krijg je de garantie dat producten minimaal houdbaar zijn t/m de volgende dag. Mocht je echter toch een product tegenkomen met tht-datum = vandaag dan kun je dat product gratis meekrijgen. Mits je de cassière daarop attenteert natuurlijk, want anders betaal je het volle pond.
Precies Thomas, ik zal dan elke weer opnieuw naar een winelmedewerker moeten zoeken voor bijv een bakje tauge die enkele dagen later pas afloopt, want morgen eten we roerbak waar ik tauge voor gebruik, maar als ik vrijdag ook nodig heb en ik kom alleen vandaag bij de AH dan zou ik toch graag ook een bakje uit het vak willen pakken wat tot de 9e houdbaar is, dat hebben ze wel altijd als het schap gevuld is. Ik heb geen zin om elke weer naar een medewerker te zoeken, als ze het niet meer hebben ga ik naar een andere winkel. Dirk is zo ook klanten kwijtgeraakt, steeds lege schappen en als je ernaar vroeg kreeg je steevast het antwoord "de wagen komt vanmiddag pas"..............Ja daar heb ik NU niks aan en ik woon niet in de buurt, want ik doem et mijn ouders boodschappen en ik woon een stukje verder en ik ga ook niet later op de dag hier het dorp even in voor dat ene dingetje.
Dus je betaalt dan altijd volle prijs voor een product dat je nog die dag moet opeten.
Handig, voor de mensen die voor een hele week willen inkopen.