Chocolade-imago kan niet meer stuk
Volgens marktonderzoeksbureau Euromonitor steeg de verkoop van chocola tussen 2007 en 2017 van $14,2 naar $18,9 miljard, een stijging van 33%. En hoe puurder de chocola, hoe hoger de verkoopcijfers. Niet gek, want chocoladeproducenten richtten hun onderzoek voornamelijk op cacao en plant-eigen stofjes, de 'gezonde' flavonoïden die in hogere concentraties in pure chocolade zitten.
Positieve berichten spelen de hoofdrol
Dat die plant-eigen micronutriënten gunstige gezondheidseffecten hebben, is waarschijnlijk geen kolder. Ook met de studies naar cacao en flavonoïden is weinig mis. Het zijn stuk voor stuk kwalitatief goede en betrouwbare onderzoeken. Het probleem zit hem volgens Vox in hetgeen wat onderzocht wordt en hoe de media onderzoeksresultaten publiceren. Het lange termijn effect van de flavonoïden in cacao is bijvoorbeeld nog onbekend. Net als het effect van het productieproces van chocola op de mogelijk gunstige eigenschappen van flavonoïden.
Eén ding is wel zeker. De overload aan calorieën die je met het eten van (ook pure) chocolade binnen krijgt, heeft geen positief effect op de gezondheid. Maar dat is minder interessant voor de media en niet interessant voor onderzoeksfinanciering door partijen die een belang hebben bij de verkoop van chocolade.
Diëtiste Janet Noome twitte in reactie op het Vox-nieuws een cartoon die de situatie wellicht iets te grimmig, maar wel treffend voorstelt:
Altijd even naar de opdrachtgever(s) en partner(s) kijken. pic.twitter.com/NItRKM9B5U
— Janet Noome (@JanetNoome) October 21, 2017
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Joep Goossens Dat is een ander probleem, namelijk een probleem van de te goedkope cacao en daarmee samenhangende behandeling, verpakking en transport.
Haal eerst de schadelijke, volgens EFSA ook zeer kankerverwekkende stoffen, uit de chocolade.
Zie: foodwatch eist onmiddellijke aanpak minerale oliën