België wacht mogelijk een prijzenoorlog in de supermarkt, schrijft RetailDetail. Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize, kondigde dat aan bij de toelichting op de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize in België. Boer wees op de concurrentie van goedkopere ketens als Colruyt, Aldi en Lidl die de marktpositie van Delhaize aantasten.
Ahold Delhaize is met Albert Heijn in Nederland bedreven in het voeren van strategische prijsoorlogen tegen het assortiment van concurrenten. Voor de Belgische Delhaize-supermarkten zijn prijsdalingen een strategisch novum. Na de fusie besloot het bedrijf wel aan prijspromoties te doen, maar weg te blijven uit een prijsoffensief. Bij de kwartaalcijfers bleek dat de Belgische tak het nog altijd moeilijk heeft. Voor heel Ahold Delhaize steeg de omzet met 2,1% en in Nederland met 3,6%; in België daalde de omzet met -0,3%. Sinds september wordt de directie gevoerd door de Fransman Xavier Piesvaux die direct rapporteert aan Wouter Kolk, de man die ook Albert Heijn in Nederland aan betere resultaten hielp na de tegenvallende resultaten van diens voorganger Sander van der Laan..
RetailDetail - Delhaize kondigt prijsverlagingen aan
Ahold Delhaize is met Albert Heijn in Nederland bedreven in het voeren van strategische prijsoorlogen tegen het assortiment van concurrenten. Voor de Belgische Delhaize-supermarkten zijn prijsdalingen een strategisch novum. Na de fusie besloot het bedrijf wel aan prijspromoties te doen, maar weg te blijven uit een prijsoffensief. Bij de kwartaalcijfers bleek dat de Belgische tak het nog altijd moeilijk heeft. Voor heel Ahold Delhaize steeg de omzet met 2,1% en in Nederland met 3,6%; in België daalde de omzet met -0,3%. Sinds september wordt de directie gevoerd door de Fransman Xavier Piesvaux die direct rapporteert aan Wouter Kolk, de man die ook Albert Heijn in Nederland aan betere resultaten hielp na de tegenvallende resultaten van diens voorganger Sander van der Laan..
Jef Colruyt, de topman van de Belgische discountsupers, 'krijgt het benauwd' volgens het FD.
Jumbo lonkt naar de Belgische markt en Ahold zit er al, maar gaat samen met Delhaize zijn prijzen verlagen. Jef Colruyt kan bij dit nieuws achter zijn oren hebben gekrabd. Want als er een bedrijf in de Belgische levensmiddelendetailhandel is dat bestaat bij de gratie van consumenten die uit zijn op de laagste prijzen, dan is het Colruyts supermarktketen, die de familienaam draagt en de grootste in België is.
Colruyt biedt zijn klanten, net als Jumbo, een lageprijzengarantie en gaat daarin zo ver dat elke dag medewerkers op stap zijn om in andere supermarkten naar nog lagere prijzen te speuren. De consequentie van de scherpe prijzen is een extreem doorgevoerde eenvoud.
Ik denk dat "strategisch" wel het sleutelwoord is. Supermarkten als Jumbo en AH zitten nooit vooraan als het om prijs/kwaliteit gaat maar weten klanten wel te overtuigen dat er iets in hun winkel zit waardoor hetgeen zij verkopen beter is dan dat van een ander. Show oorlogen met A-merk leveranciers over de prijs van een of andere verpakking geven de consument het idee dat er voor hen gevochten wordt, maar het is allemaal reclame oftewel marketing.
Hebben de Belgen dan waarschijnlijk nog een behoorlijk gevoel voor wat er belangrijk is in voeding, de meeste Nederlanders zijn dit al langsleden kwijtgeraakt en varen blind op wat reclames ons wijs maken.