De coöperatie wil minder melk omdat ze die niet rendabel kan verwerken. Daardoor zakt het rendement op het wel af te zetten deel in en verdampt de winst voor de leden.
Topboeren (maximaal 15%) kunnen maximaal 3 cent per kilo melk meer verdienen dan de massa van de FrieslandCampina-boerenOnderscheid
FrieslandCampina ziet ruimte voor aparte melkstromen; daar wil het bedrijf onderscheidende concepten voor ontwikkelen. Volgens CEO Hein Schumacher van de melkfabriek van FrieslandCampina en voorzitter Frans Keurentjes van de boerencoöperatie die aan Schumacher levert, kunnen maximaal 15% van de leden daar de juiste melk voor leveren. Die topboeren kunnen maximaal 3 cent per kilo melk meer verdienen dan de massa van de FrieslandCampina-boeren. Ook voor dit segment zullen maximale producties met de boeren worden afgesproken.
Voor het perspectief: van succesvolle privaat werkende boeren die onderscheidende producten maken, is bekend dat ze één tot enkele dubbeltjes (en in sommige gevallen nog meer) extra kunnen realiseren.
Fabrieksquotum
Met deze maatregelen introduceert RFC twee fabrieksquota. Dit gebeurt drie jaar na het opheffen van het EU-melkquotum in 2015 en de fosfaatrechten die daar na veel gesteggel en bovendien onhandig voor in de plaats kwamen.
De kleine coöperatie Rouveen uit Staphorst stelde direct na het opheffen van het melkquotum een fabrieksquotum in om hun boeren niet te verleiden tot overproductie. Het bedrijf maakt al vele jaren onderscheidende kazen. Het heeft het interne quotum in 2017 opgeheven omdat het voldoende volume met onderscheid in de markt kan zetten. Voorts bood de komst van de fosfaatrechten voldoende zekerheid om de melkstroom de winst niet omlaag te laten trekken.
Nieuwe concepten voor krimpende markt
Indien het grote RFC ook in 2015 een quotum had ingesteld, dan zou Nederland vandaag vermoedelijk geen fosfaatrechten hebben en zouden boeren niet zoveel onverantwoorde investeringen hebben gedaan. Die zijn het gevolg geweest van de drang onder boeren om te groeien teneinde zoveel mogelijk te profiteren van de kansen op internationale markten, met name de Aziatische. Het bedrijf dacht in 2015 dat de markt voor zuivel mondiaal sterk zou groeien, maar moet nu erkennen dat die inschatting onjuist is geweest. Nu moet het met name voor de krimpende Europese thuismarkt nieuwe concepten maken omdat supermarkten daar om vragen voor hun klanten.
Ook Neerlands grootste zuivelcoöperatie zet vol in op toegevoegde waarde. Tevens is de rem op melkvolume aangekondigd in ledenbrief #FrieslandCampina #meerwaardemelk pic.twitter.com/iHD76G1cB4
— Wiebren van Stralen (@Wiebren) April 16, 2018
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"FrieslandCampina ziet ruimte voor aparte melkstromen; daar wil het bedrijf onderscheidende concepten voor ontwikkelen" Als het niet zo triest was, zou je er de slappe lach van krijgen. Wat hebben ze tot nu toe gedaan dan? Het ene brevet van onvermogen wordt op het andere gestapeld.
Het is een voorstel, lees ik op Boerderij. Op Foodlog lees het alsof het een voldongen feit is. Weet Foodlog meer dan Boerderij?
...met een topzuivellijn.. waaraan slechts 15% van de melkveehouders kunnen meedoen en 3 cent meer kunnen verdienen en die, denk ik, alle aardige andere Weeribben en Weidevogel achtige initiatieven gaat beconcurreren.
De voedsel -en zuivelmarkt verandert, dus moet de coöperatie ook veranderen.
Of dat lukt zal moeten blijken.
Ik vind het niet terecht dat de bestuurders en directie van FrieslandCampina er zo van langs krijgen, als je de reacties van de meeste boeren of het koopgedrag van de grootste klantgroepen op een afstandje volgt is dat besef er ook nog lang niet. Komt op mij over als schrikken en een zondebok zoeken voor je verhoogde hartslag.
Er verschuift heel veel in een tot voor kort rustig kabbelende mondiale zuivelmarkt. Natuurlijk hadden de bakens eerder verzet moeten worden, maar slechts weinigen geloofden dat wat er in de verte zichtbaar werd ook echt zo snel zoveel effect zou hebben op de markt.
De zuivelwereld moet op de kop gezet worden voor een paar dubbeltjes. Je begint zo langzamerhand een hekel aan geld te krijgen.