Zulke bedrijven weten alles van mensen die iets bij hen bestellen en hebben daarom een oneerlijke concurrentievoordeel ten opzichte van gewone bedrijven die proberen een klant te lokken met een aantrekkelijk product voor een aantrekkelijke prijs. Platformeigenaren verkopen de producten van zulke derden, maar ook hun eigen spullen. Die kunnen ze gemakkelijk een voorkeurspositie geven op hun overal aanwezige en alle klanten opslokkende digitale winkelcentra. Molenaar vindt dat een vorm van concurrentievervalsing.
Molenaar: "Als je alleen maar vraag en aanbod aan elkaar koppelt, ben je onafhankelijk en is er geen probleem. Dat verandert als je zelf ook spullen gaat aanbieden. Want hoe kun je dan bewijzen dat je zoekdata en selectiedata niet gebruikt om je eigen propositie te verbeteren? Dan kom je in de gevarenzone. Want dat klinkt wel leuk, maar het is marktverstoring. Jij hebt de voorsprong op anderen, omdat je data gebruikt om zelf beter naar voren te komen. Dat is typisch iets waar nu heel sterk naar gekeken wordt door de Europese Commissie."
Molenaar schreef een boek over de oneerlijkheid die hij signaleert: Het einde van de concurrentie.
Toch mooi, verwijten we de aanbieders dat ze ons niet goed genoeg kennen, kennen ze ons goed is het ook niet goed.
Het is de logische doortrekking van de ontwikkeling die ons van speciaalzaakjes als kleine bakker en kruidenier naar alsmaar grotere supermarkten heeft geleid. Nu dan naar internet. En hoe was dat mogelijk? Omdat het zo lekker makkelijk is. Dat gaat gewoon door, en kan alleen zo door gaan met zoekdata. Wat dan anders? Allemaal weer op de fiets en van winkeltje naar winkeltje rijden? Zie het niet gebeuren.
Precies Harry, als wij dat niet wilden waren die supermarkten en platformen nooit ontstaan. Dat we misschien de consequenties niet konden overzien, lijkt me voor de handliggend. Maar of we ons daar nu druk over maken, ik denk het niet. Hooguit wat in sociaal correcte sferen.
Heren u kijkt alleen naar de grote bewegingen en de behaalde resultaten. Maar de medaille heeft altijd twee kanten en de andere kant wordt steeds duidelijker en consumenten reageren kalm aan ook anders. Zijn minder tevreden, hebben steeds minder vertrouwen in de gang der zaken en zijn zoekende. Het zijn de eerste scheurtjes in het systeem maar de basis van die scheurtjes zal doorzetten, maar dat willen jullie niet zien, komt nog wel.
Het oud denken raakt uit het nieuw denken komt op, en verrassend vanuit de consumenten wereld.
Haha Arnold, je lijkt wel een marketingman met marketingtaal.