"Budweiser is minder bitter dan onze Belgische en Nederlandse pilseners. Het is heel goed doordrinkbaar. Wij de denken dat het een brede doelgroep aanspreekt, niet alleen mannen maar ook vrouwen”, licht de bierbrouwer toe. Dat heet, in marketingjargon, een 'inclusief' product.
Een uitgebreid consumentenonderzoek ligt aan de lancering ten grondslag. "We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is," zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen van AB InBev Nederland zelfverzekerd. Volgens hem is de Nederlandse pilsmarkt "best vastgeroest" en ligt er voor het lichte Bud een kans "dit op te frissen."
Bud komt eerst via de horeca op de markt, in het najaar volgen de supermarkten. Dat is best opmerkelijk, want zo'n 70 à 80% van de Nederlandse horecazaken heeft langlopende contracten met biermerken. Volgens sectoreconomoom Stef Driessen van ABN Amro zal de markt dan ook duur betaald moeten worden door bestaande contracten uit te kopen. Bovendien neemt de horeca maar een beperkt deel van de bierafzet voor zijn rekening.
Twee derde van de bierverkopen loopt via supermarkten, waar Bud vanaf september te koop zal zijn. Voor dat moment heeft Bud dan ook een grote reclamecampagne op stapel staan. "We richten ons vooral op de consumenten tot 35 jaar in de Randstad en zullen vooral evenementen sponsoren waar jonge mensen in een goede sfeer bij elkaar komen," aldus De Telegraaf. Hoeveel reclamebudget er is, wil Bartholomeeusen niet zeggen. "We willen het ook niet zomaar even proberen, maar de tijd geven."
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bud Leight... Buckler...
Doet me denken aan het ondermaatse of niet ingedaalde Bollocks...
'Cowboy stoer' met licht bier is is out. Is pussy..
Het is niet anders.
Zou nooit de marketing verantwoordelijkheid voor die markt willen dragen; dan nog liever voor het zoete gladde wuuvedrankje Disarono..
Dat gaat je je baan kosten, Bartholomeeusen...!
En ja hoor, Bud wordt de sponsor van... Ajax.
AB InBev was al sponsor van Ajax, met het merk Jupiler; de Johan Cruyff Arena heeft Heineken als sponsor. "Niets nieuws onder de zon", zegt de persvoorlichter van Ajax. "De afgelopen vijftien jaar hebben we al een andere biersponsor dan het stadion. Vroeger hadden zij Grolsch en wij Amstel, nu hebben zij Heineken en wij Jupiler." Het contract met AB InBev is verlengd 30 juni 2025, zodra Budweiser in beeld komt, verdwijnt Jupiler. Welk bedrag er mee gemoeid is, blijft onbekend maar blijft onder de €10 miljoen.
Met Adidas, Ziggo en ABN Amro hoort AB InBev, of het nu met Jupiler of met Bud is, tot de vier grootste sponsoren van Ajax.
Als het spul net zo goed zou zijn als hun ongeëvenaarde klassieker zou ik het ook drinken.