![image](/images/uploads/martijnkatan_200[1].jpg)
Helaas, weer een illusie armer. Ook Katan zwicht voor de labeltjesmakerij. Of het er nou eentje is of een stel, het maakt consumenten kwetsbaar en afhankelijk.
Uit het Brabants Dagblad van afgelopen zaterdag:
'Overheid moet logo gezonde voeding invoeren'
Voedingsdeskundige pleit voor een logo voor gezonde producten.
door Simonne van Gennip DEN HAAG - Minister Ab Klink van Volksgezondheid wil meer aan dacht voor gezond eten, zo stelde hij in de Voedingsnota, die gisteren is gepresenteerd.
Met extra geld voor onderzoek wil hij zorgen dat Nederland zijn plaats in de Europese top 5 van landen met de hoogste levensverwachting terugkrijgt. Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van het boek 'Wat is nu gezond? over de zin en onzin van gezond eten'.
Hoe kan het kabinet mensen zover krijgen dat ze gezonder eten?
'Simpel. De overheid moet zorgen voor één logo voor gezonde voe ding en de producten daar ook op controleren. Nu is er te veel onduidelijkheid en ruimte voor marke ting, waardoor consumenten niet weten wat ze moeten geloven. Begrijpelijk, want er wordt nogal wat onzin verkondigd over gezonde producten. Een logo en controle veranderen dat. De markt is er klaar voor. Fabrikanten en leveran ciers staan te trappelen. Die hebben zelf ook baat bij duidelijk heid, zodat ze de consument beter kunnen informeren.'
Wat is eigenlijk gezond? Volgens u is een broodje kroket dankzij de gezondere frituurvetten gezonder dan een broodje kaas.
'Inderdaad. Kaas zit vol verzadig de vetten, met de kroketten valt dat ondertussen erg mee. Belang rijk is dat in producten weinig ver zadigde vetten, weinig zout en geen onnodige suikers zitten. Tege lijkertijd moet het vezelrijk zijn. Daarop zou de overheid produc ten moeten controleren.'
Is gezond eten wel zo belangrijk?
Een duidelijke relatie tussen het voorkomen van kanker en gezonde voeding, is nog niet bewezen.
'Gezond eten heeft een flinke impact, met name op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Dat zijn in Nederland nog steeds de belang rijkste doodsoorzaken. Gezonde voeding en beweging kunnen die ziekten juist tegengaan. Te veel zout bijvoorbeeld leidt tot een ho ge bloeddruk, van verzadigde vetten kunnen aderen dichtslibben.'
Waarom is ongezond eten lekker der dan gezond eten?
'Dat is de evolutie. Baby's hunkeren meteen na hun geboorte naar moedermelk en die is zoet. Ons verlangen naar zoet is gebleven. Maar dat was honderd jaar geleden niet zo'n probleem, toen had den alleen de rijken honing. Het zelfde geldt voor calorieën. We hebben calorieën nodig, we eten er alleen veel meer van dan goed voor ons is. Daarnaast is het een kwestie van gewenning. In België hebben ze heel geleidelijk steeds minder zout in het brood gestopt. Dat merkte niemand. Maar als je het gehalte zout in brood in één keer zou terugbrengen, vinden mensen het te zout.'
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sinds ik Hans Katan bij het programma "De Leugen Regeert" een ellenlange ad hominem drogreden heb horen afsteken, gericht tegen Uffe Ravnskov, weet ik genoeg. Aan deze man behoef ik mijn aandacht niet meer te besteden. Mijn tijd is beperkt en het internet en alle kranten boordevol informatie: Een selectie zal gemaakt moeten worden.
Als er een plakkertje op een product moet om te laten weten dat het gezond is, zal het wel niet zo gezond zijn.
De overheid met al haar verstrengelde belangen moet maar geen stickertjes op ons eten gaan plakken, als ik in een volledig Staatsgecontroleerde maatschappij wil wonen verhuis ik wel naar Noord Korea...
Het AD had vandaag een voorpagina artikel over het IKB logo. Helaas stond dit artikel nu niet op de site. Maar wel een een poll over het logo. Hieronder de uitslag van die poll rond het middaguur. Slechts 26% geeft aan op het logo te letten
Logo 'ik kies bewust' heeft invloed op mijn inkopen
Door JAN BONJER, hoofdredacteur AD
[MENING] Zoeken op het flesje Vifit: dat heeft een gezonde uitstraling, maar is de inhoud dat ook werkelijk? Gelukkig wel, het logootje van 'Ik kies bewust' vertelt de consument het goede nieuws.
Ik kies bewust?
In de winkel let ik steeds vaker op het 'Ik kies bewust'-logo
Ja, ik kijk er steeds vaker naar
Nee, zelden of nooit
Soms wel, soms niet
Ja, ik kijk er steeds vaker naar
26%
Nee, zelden of nooit
61%
Soms wel, soms niet
12%
aantal stemmen:1105
Maar dan moet die consument wel openstaan voor gezonder eten. Ofschoon de luchtige zomerkleding laat zien dat het Nederland nog steeds naar den vleze gaat, neemt het aantal bewust kiezende consumenten snel toe.
Dank zij de medewerking van intussen 105 levensmiddelenproducenten belanden er honderdduizenden kilo's minder aan verzadigd vet, zout en suiker in de supermarktwagentjes en uiteindelijk in onze maag. Dat mag je een succes noemen.
Sterk in de aanpak is dat ongezonde producten als chips en kroketten in twee uitvoeringen verschijnen. Die met het 'ik kies bewust'-logo zijn het minst ongezond. Het gaat tenslotte letterlijk om de bewustwording van de keuzen, niet om het opleggen van een levensstijl. Zo kies ik bewust volle yoghurt en melk, aan alle half-producten heb ik een heel grote hekel.
Is het jammer dat AH het eigen klavertjessysteem, waarmee het al eerder begon, handhaaft? Geen probleem, beter snel actie dan wachten op een Europees logo.
Wat vindt u? Reageer hieronder!
zie ook:
Ik word hier zo moe van. Nog een logo, weer een gezondheidsoffensief... Is investeren in een heel klein beetje gezond verstand niet goedkoper en minder trendgevoelig?