NovaMeat gebruikt een alternatieve technologie om plantaardige eiwitten de structuur en beet te geven die het mondgevoel van vlees imiteren. Oudere marktpartijen maken veelal gebruik van extrusie, een methode die die een vleesstructuur geeft door deegachtig materiaal door een matrijs te persen. Veel van de bestaande nepvleesproducten worden aangeboden met een gehakt-achtige structuur omdat het maken van op echt vlees lijkende lappen in het verleden een te grote uitdaging was.
Eind 2018 kwam onderzoeker Giuseppe Scionti met een eerste versie van zijn 3D-geprinte biefstuk. Het verschil met biefstuk 2.0 is dat er gewerkt is aan de textuur: het stukje ‘vlees’ lijkt nu op een afgesneden stuk dierlijk spierweefsel in de vorm van een echt lapje nepvlees.
Smaak en voedingswaarde zijn de volgende stappen die Scionti onder de knie wil krijgen. Als dat ook is gelukt kan zijn product de markt op.
NovaMeat stelt zich op als technologiepartner voor grote merken. Scionti is niet van plan het onder eigen merk te gaan verkopen maar wil het geheim van de ingrediëntenmix en 3D-printer verkopen aan grote levensmiddelenbedrijven. Zijn bedrijf mikt in eerste instantie op de verkoop van geprint plantaardig vlees aan trendy restaurants die hun bewuste klanten perfect nepvlees willen kunnen serveren. Na deze marktintroductie via de duurdere horeca hoopt NovaMeat een markt te hebben gecreëerd voor de grote levensmiddelenbedrijven. Zij kunnen de productie opschalen met industriële printers die voor het volume moeten zorgen dat van de geprinte neplapjes een betaalbaar consumentenproduct maakt.
In 2017 kondigde een consortium van bedrijven onder de wetenschappelijke leiding van Wageningen UR een vergelijkbaar project aan. In dat project moeten kleinschalige apparaten in slagerijen en wellicht restaurants een 'verse' plantaardige biefstuk kunnen produceren voor de ogen van de klant. In de media zijn daarover geen opvallende resultaten over naar buiten gebracht, sinds de introductie van de betaalbare Vivera 'Duitse biefstuk'.
Thanks @dw_business https://t.co/cfVYjcl9bL
— NOVAMEAT (@Nova_Meat) November 18, 2019
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Why not? We gaan naar een situatie toe, waarin echt vlees niet meer zomaar geproduceerd kan worden: toename mensen, afname hectare per persoon, en degradatie landbouwgronden bijvoorbeeld. Dan gaat het ook processed food worden, nepvoedsel of hoe je het noemen wilt. En dat kan nog steeds beter, straks ook met gunstiger LCA's en foot(d)print. Valt te proberen. Gooi er nog wat GMO-gisten tegenaan voor de juiste eiwitverhouding, en voila.
Laatst een ultraprocessed stuk ' pink slime'-worst gegeten; prima van smaak, heel goedkoop. Meuk. Dat is dan nog van echt vlees gemaakt. Straks maken ze van plantaardig misschien nog betere dingen, zo uit je printer.
Bij TOP is op 23 januari nieuwjaarsborrel. De laatste generatie Vega hamburgers en Vega gehakt is te proeven. Zelfs meat lovers zijn lovend. De grote groei zit in de flexitarier markt. Ojah uit Ochten groeit 50% dit jaar. Niet vegan ook niet die-hard vegetariërs. Gewoon de grote groep 95% flexitarierd en vlees eters.
#2 Wouter, dat 95% van de groei 'flexitariers'en vleeseters zijn..
Hoe meten ze dat ?
Vraag me toch ook af, in hoeverre deze 'NEP'-markt echt integer duurzaam is.
Als de productiewijze eenmaal hightech is met snelle volumnieuze opbrengst en de 'look-a-likes' zien er gelikt uit, en de smaak is marketing-wise aantrekkelijk gemaakt a la Unilever (*), met goedkopere grondstoffen.., en de 'opwarmings-ethiek' rechtvaardigt een hogere prijs..?
Is de drive dan de wereld redden, of, wat grosso modo voor zowat alles geldt, levert dan nep gewoon meer winst en shareholders value op door lagere kosten...?
(*) Waarom zou anders Unilever een vegaschlagher opkopen ? Idealisme ?
Dito voor electrische auto-industrie.
Alle benzine- en diesel afschrijven voor honderd(en) miljarden en ze geforceerd vervangen door honderden miljarden voor een concept dat zeker zo'n druk op de natuur legt (rare earth metals), en infrastructureel een ramp wordt.
Hoezo ?
Recent onderzoek gaat uit vanca. 25% zwaarder gewicht voor de kleintjes tot soms meer dan 75%-100% voor de duurdere klassen vanwege de zware accu's ipv alu-motoren, met als gevolg: het totale EU-wegennet zal aangepast dienen te worden.
Goed nieuws voor de groei-economie van het neo-liberalisme.
Koop alvast aandelen van de grote infra-bedrijven..
Hans Pollemans tja, mijn computer is een nep typemachine. Mijn Nokia van 1998 was ook fantastisch. Maar melk nu is beter dan 100 jaar geleden. Ik denk dat veel beesten in stallen nu beter leven hebben dan pakweg 20 jaar geleden. Verder wilt niemand meer een eigen moestuin hebben of boer worden. Het gaat gewoon door. Wat doorgaat? Voorverpakt en food-processing. En ja, producten worden lekkerder, gezonder, duurzamer, goedkoper en unieker.