Dat zegt ABN AMRO in een nieuw rapport. Volgens de bank verdient vergrijzing een hogere plaats op de agenda van voedselproducenten.
Afname van de spiermassa ('sarcopenie'), sociologische veranderingen (geen kinderen meer in huis, meer vrije tijd), minder calorieën, veranderende smaakprofielen en -voorkeuren en baat hebben bij andere nutriënten. Dit complex van nieuwe behoeften laat oudere generaties andere eisen stellen aan voedingsproducten. Ook zouden zij een voorkeur hebben voor andere verpakkingen en aankoopkanalen.
Uit consumentenonderzoek door de bank onder Nederlanders en Duitsers komt naar voren dat 55-plussers vaker verse producten kopen zoals via, fruit, kaas en aardappelen en minder vaak bewerkte producten, zoals vleesvervangers of pizza’s. Gemak en prijs spelen een minder grote rol dan gezondheid en duurzaamheid. Onder 75-plussers is meer behoefte aan bezorgde verse kant-en-klaar maaltijden en éénpersoonsverpakkingen. Die moeten bovendien gemakkelijk te openen en goed leesbaar zijn.
Om de afzet op peil te houden, zal de voedingsmiddelensector meer rekening moeten houden met de demografische ontwikkelingen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, de belangrijkste exportmarkt van onze levensmiddelenindustrie. De vergrijzing in Nederland en vergrijzing én lichte bevolkingskrimp in Duitsland bieden ook kansen voor producenten (en supermarkten).
Tip voor de redactie :-). Doe bij een artikel over 55 plussers eens een foto van een 55 plusser anno nu in plaats van een (80+?) omaatje met schort van het type dat (kennelijk) onverwoestbaar is in de beeldvorming, maar in de werkelijke wereld een uitstervend stereotiep is. En als er dan bij een artikel over 55+ per se een plaatje van een 70 of 80 plusser moet staan, waarom geen gezellig clubje senioren zoals deze vrouwen. Of een statement plaatje zoals van good old Arnold...
‘Dit complex van nieuwe behoeften laat oudere generaties andere eisen stellen aan voedingsproducten.’
Dit is niet waar.
Uit een double-blind, randomized, placebo-controlled trial bij mijzelf blijkt dat 100% van de HUIDIGE oudere generatie geen andere eisen stelt of nieuwe behoeften heeft. Deze generatie houdt ijzeren-heinig vast aan de voedselnormen en -waarden welke hun opvoeding met zich meebracht. Tevens betreurt deze generatie dat de kwaliteit van veel voedsel is verminderd en ook de diversiteit van groenten/fruitsoorten verminderd of ver te zoeken is.
Alle groepen samen vinden dit dus het belangrijkst:
Smaakvol 87,5%
Gezond 63%
Gemak 27,8%
Duurzaam 17,5%
Smaakvol staat boven gezond. Als smaakvol betekent MacDo et all, kant-en-klaar spul in de magnetron opwarmen, betekent dit dat de gezondheid in ieder geval niet verbeteren zal.
Gezond smaakvol bereiden is voor velen kennelijk nog een brug te ver die teveel inspanning/tijd kost. Maar als je moegestreden van de werkvloer komt en om 20 uur eindelijk achter je etensbord zit is dat wel begrijpelijk.
#6 Ik woon in de Achterhoek en kom bar weinig (lees geen) ouderen tegen op wat voor plek ook buiten de supermarkt. Volgens mij denken mensen al de halve wereld gewonnen te hebben als ze naar een buitenlandse supermarkt gaan.
Wat mij in Nederland opvalt bij de supermarkt? 60 Plussers die wat groente in een pot kopen en een hoop koek, taart en snoep. Maar ze eten geen vlees!
Allereerst valt het me op dat in onderstaande reacties gesproken wordt over 55-plusser en ouder als een vastomlijnde doelgroep. Opvallend is juist dat deze doelgroep, net als bij 55-minners, heel divers is. Als ik om mij heen kijk als net 55-plusser in de provincie (dat lijkt me ook relevant) zie ik mensen die gaan voor onbewerkt, meer plantaardig en gericht op de nieuwste voedingstrends, en mensen die de ochtend starten met een bruine boterham hagelslag en 's avonds aan de pasta met pastasaus uit een pot gaan.
Ook vanuit preventie en zorgbehoefte zie je niet een uniforme doelgroep. Er is wel een grote tweedeling te zien in de zorgbehoefte tussen hoogopgeleiden en de minder hoogopgeleiden. Een hoogopgeleide leeft gemiddeld 10 langer in goede gezondheid. Waarvan de oorzaak uiteindelijk ligt in voedingskeuzen (en leefstijlkeuzen) die men mee heeft gekregen vanuit opvoeding of ontstaan zijn toen men samen ging wonen met een partner.
Wanneer uit consumentenonderzoek blijkt dat 55-plussers van nu vaker kiezen voor onbewerkt en gezondheid en duurzaamheid een grotere rol spelen, dan maak ik me vooral zorgen over de 55-plusser van de toekomst.
Misschien kan de ABN AMRO zich beter buigen over een plan om de consument van de toekomst de 75 te laten halen in samenwerking met de voedingssector in plaats van een omzet op peil te houden.
Het enige waar ik volmondig mee eens ben is dat etiketten zelfs met leesbril niet te ontcijferen zijn.
Marc, tegen gevoel kan geen rekenmachine noch computer op. #Datadriven kan een computer, ook in het weekend, wel mee uit de voeten.