Om het nog eens te illustreren, een aardig voorbeeldje van unfair trade, waar je niet diep voor hoeft te graven. Vanuit een melkboerencooperatie nota bene.
Campina maak gezonde yoghurtdrankjes - 'met LGG' - onder de naam Vifit. Mijn vrouw bracht een halve literpak met een smaakje mee van AH. Granaatappel-druif. Op de achterkant staat waar dat smaakje uit bestaat: "10% vruchtensap (appelsap, 3,0% granaatappelsap en 1,6% rode druivensap uit concentraat)." Er zit dus vooral appelsap in (7%), een pipetje graanappelsap en een half pipetje druivensap. Het spul kleurt niettemin mooi roze rood. Niet van het sap, want een vingerhoedje vol redt dat niet. Wel het karmozijnzuur dat er ook in blijkt te zitten. Er had ook bietensap in kunnen zitten.
De prijs. Vifit met bosvruchten kost € 1,92 per liter. De granaatappel-druif variant kost € 2,98 per liter. Da's dus € 1,06 extra voor vingerhoedje sap. De appel- en druivensapprijs stellen we voor het gemak even gelijk aan de bosvruchten (niet correct, want die zijn duurder, maar wat maakt het uit). 3 luizige procenten van een liter maken 30 ml.
Daarvan gaan er dus 33,33 van in een liter. Campina stopt dus voor 33,33 x 1 euro granaatappelsap.
Kort gezegd: een liter granaatappelsap kost je in de Vifit € 33,33.
Zo simpel is het maken van cijfers.
De inkoop van grondstof, de werkprocessen, marketingkosten en verpakkingen van Vifit met bosvruchten zijn niet noemenswaardig anders dan die voor Vifit met granaatappelsap. Niettemin blijk je het granaatappelsap in de melk af te rekenen voor een dikke 33 euro. De melkveehouder moet het doen met zo'n 35 cent de liter, een honderdste van de opbrengst van dat sap, dat die absurde meerwaarde alleen maar krijgt omdat die domme boer zijn melk aflevert en er zelf geen smaakje doorroert.
Ergens doorheen geroerd granaatappelsap. Da's pas handel.
Tip: prijzen kun je checken in de ah-webwinkel en verder bij iedere super die zo aardig is z'n prijzen online te zetten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wordt het niet weer eens tijd om gewoon met een pak karnemelk en een beetje limonadesiroop de smaakjes aan te brengen. Het scheelt handen vol geld.
Dat doen slimme consumenten. En het vervelende is: daarmee pikken ze nou net weer de krenten uit de pap van Campina die zich daarna gedwongen ziet niet alleen te fuseren met Friesland, maar ook nog eens internationaal te gaan. Bijv. met het Deeense Arla of een grote Duitser.
Op de achterkant van een sigarendoos rekende ik nog even verder. Het zou me niet verbazen als deze drankjes vwb het 'toefje' van 3% evenveel marge opleveren als de volle 500 ml in het pak.
Da's nl. de andere kant van de medaille. Deze bedrijven hebben de winst nodig om minder winstgevende activiteiten te financieren. Maar begin je die raadsels te ontrafelen, dan ga je je steeds meer afvragen of we niet een heel ingewikkeld productiesysteem hebben gecreeerd dat meer kost aan organisatievormen dan het oplevert aan werkelijke productwaarde.
Dick, proficiat! Niemand in ons taalgebied doet je dit na (of voor). Maar we moeten dat echt ergens bij elkaar gaan brengen.
En is het niet jouw taak, dan wel de mijne om te zeggen: dit is niet alleen oneerlijke handel, dit is pure oplichterij.
Weet je wat onze overheid daarvan zegt? Melkprijzen ontstaan op faire manier! Fedis (de belangenorganisatie van de supermacht) is daar heel content mee.
Oplichterij? Vanuit het zo geschetste perspectief wel. Trek je het breder, dan verandert het beeld. Het is ook onderdeel van een geheel systeem. Als ik me verplaats in de positie van het mngt van Campina, dan begrijp ik opeens heel goed dat dit een welkome aanvulling is op marges die in andere onderdelen van het bedrijf onder druk staan. Als de hele bedrijfsomzet uit dit soort met trucs gepimpte meerwaarden gaat bestaan, is het wat anders (Nespresso - what else?, een zelfstandige Business Unit van Nestle, is daar een mooi voorbeeld van). Maar Campina heeft ook nog wel wat problemen met de melkprijs en de bonus die ze de supermarkt moeten betalen. En dat is een verdomd grote plas.
Dit even, om ook de andere kant niet zomaar onder het tapijt te vegen. Vraag is en blijft: zitten we niet te diep in krakkemikkige handelstructuren? Mijn antwoord: ja. Kun je die in 1 klap veranderen? Mijn antwoord: nee, maar wel geleidelijk.
Dick, ik ken het verhaal achter die zuivelwereld vrij goed.
Wat ik me afvraag is waarom zuivelboeren (gesteund daarin door rapporten vanuit de WUR en zelfs onze Univ in Hasselt) zeggen dat ze minstens 45 cent voor hun melk moeten hebben, maar Campina dat niet in grote letters op de voorpagina van haar website uitschreewt.
"HELP ONS ONZE BOEREN DE PRIJS TE BETALEN DIE ZE NODIG HEBBEN = 45 cent/liter".
Daar nog vgl prijsonderzoek bij... Kunnen ze jou voor inhuren (?)...
Jij telt het hier correct uit. Waarom doen ze dat dus zelf niet?
Jij spreekt over aanvullen van kleine marges ergens anders.
Waarom, in g**dsnaam waarom, zijn ze niet zo flink om het zelf uit te tellen en te publiceren?
Oplichterij klinkt gemeen; boerenverlakkerij dan maar?