Dinsdag 12 januari promoveert Annet Hoek op dit onderwerp aan Wageningen University (onderdeel van Wageningen UR). Ze realiseerde zich al snel dat het heel lastig is een geschikt substituut voor vlees te maken. ‘Vlees is geliefd, en uniek qua smaak en textuur. Het is een hele uitdaging iets te maken dat door vleeseters wordt geaccepteerd.’ Daarom bestudeerde Hoek welke aspecten belangrijk zijn om vleeseters over de streep te trekken.
De huidige consumenten van nepvlees zijn voor een groot deel vegetariërs. In hun argumentatie om namaak te gebruiken verwijzen ze vaak naar milieu, dierenwelzijn en gezondheid. De vleesvervangers sluiten aan bij de wensen en argumenten van die groep. Voor de vleeseter spelen deze motieven bijna geen rol. ‘Er is een mismatch tussen de kwaliteit van de huidige vleesvervangers enerzijds en de wensen en behoeften van de vleeseters anderzijds´, stelt de promovenda. ´Vlees biedt alles wat ze willen, dus waarom zouden ze overstappen?´
Nepvleesworstje
De relatief onbekende groenteburger of het van soja gemaakte tofu komen qua smaak niet bij vlees in de buurt en zijn aan de meeste vleeseters niet besteed. Veel vleesvervangers geven volgens Hoek een minder verzadigd gevoel doordat er minder eiwit in zit dan in vlees.
Eetcultuur
Het grootste probleem met de nieuwe generatie vleesvervangers is dat nieuwe producten bij de Nederlandse vleeseter weinig aftrek vinden. Onbekend maakt onbemind. Hoek noemt deze conventionele voedselkeuze diplomatiek ‘onze eetcultuur’. Juist deze eerste hobbel, zo blijkt uit haar onderzoek, werkt in het nadeel van nepvlees. Hebben vleeseters die hobbel eenmaal genomen, dan gaan ze de vleesvervanger soms meer waarderen, raken ermee vertrouwd en wennen aan de smaak.
Toch heeft volgens de promovenda de acceptatie van nepvlees nog een lange weg te gaan. Om de vleesconsumptie toch te verminderen stelt ze daarom voor dichter bij het hart van de vleeseter te blijven, bijvoorbeeld met een product wat zowel vlees als plantaardige eiwitten bevat.
Bron: wetenschapsnieuws WUR
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat laatste bestaat al. Het Nederlandse product 'meatless'. Zie www.meatless.nl. Wat ik niet snap dat Hoek aanstuurt op een keuze. Waarom niet en-en in plaats van of-of? Betere vleesvervangers proberen te ontwikkelen, met een betere marketing. Carnivoren vertellen dat vlees een luxe product is. Niet geschikt voor iedere dag. De prijs van vlees zal - bij gelijkblijvende vraag - sowieso stijgen. Voorlichting over het eten van groente. Leuke recepten dus, die het 'aardappelsvleesgroente' principe van de Huischhoudschool tackelt. De plek die een product krijgt in de schappen van Appie is door marketing bepaald en heeft als nadeel dat populaire producten populair blijven en nieuwe producten moeite krijgen. Ook dat zou beter kunnen, maar de belangrijkste doelstelling van ieder bedrijf is en blijft: geld!
Er is die dag ook een open minisymposium over dit onderwerp in Wageningen, waarom praat je daar niet mee?
De krant Spits zegt gewoon: Vleesvervangers zijn vies. Dat is nu wetenschappelijk bewezen in Wageningen. In De Telegraaf staat dat vleesvervangers 'niet lekker' zijn. Soms halen journalisten feilloos de kern uit een persbericht van een universiteit. Uit het bericht hierboven van Lizet Kruyff valt op te maken dat de promovenda in Wageningen vindt dat vleesvervangers meer op vlees moeten lijken en lekkerder moeten zijn. Alleen dan krijg je vleesjunks aan de sojaboon met tarwe en kippeneiwit als plaksel en gekneed tot een ding.
Heilloze weg.
Want zoiets, dat ding, kan alleen gemaakt worden in plakken en ballen. Van chocola kun je wel een paashaas gieten, maar van soja maak je van z'n leven geen spareribs.
Als het een ding moet zijn, kijk dan even om. Oerculinaire ervaringen van de babyboomgeneratie zou je het kunnen noemen. Je eerste loempia. Ik wist (14 jaar of jonger) niet wat me overkwam. Een ding zo groot als ik nog nooit een warm ding gegeten had, helemaal voor mij alleen en met wat lekkers en knapperigs er in.
Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Of het iets met vlees of vis of kip te maken had, dat vroeg ik me niet af, het was de loempia zelf die me betoverde.
De drijfveer van de boetseerders van nepvlees is verkeerd. Ze willen iets namaken en hebben een boodschap. Maak liever iets lekkers wat van zichzelf geweldig is.
Waarom maken we die vleesvervangers eigenlijk: bij AH is het vlees gratis. Daar valt toch niet tegenop te vervangen?
Kost teveel voor wat ze kwa voedingswaarde opleveren. Ik maak de mijne zelf.
Uitkijken ook. Die nepvleestoestanden komen veelal uit door kolonisten bezette Palestijnse gebieden. Ook veel bio uit door Israël geroofd land.