Ze houden gezellige bijeenkomsten en laten de wereld weten dat ze echt helemaal voor het goede gaan door er na afloop een berichtje of zelfs rapport over te laten verschijnen. Ditmaal bedachten ze dat een proeverijtje van hamburgers wel aardig zou zijn. De vraag hielden ze eenvoudig: welke is het lekkerst? Simpele vraag, simpel antwoord.
De biefburger met vleesverdunner Meatless van Jos Hugense werd in de maatschappelijke verantwoorde proeverij uitstekend bevonden. Reden voor een persbericht en een speciale vraag of ik dat vooral toch ook op foodlog zou willen laten weten. Jazeker.
Zelf proefde ik die burger ruim een jaar geleden al, samen met Co Scholten die het op video vastlegde. We constateerden destijds precies hetzelfde: zonder meer een prima burger waarin je het verdunde vlees niet proeft. Wat mij betreft warm aanbevolen (als je van rood houdt, moet je hem overigens niet hebben). Twintig procent minder vlees en minstens zo lekker als een onverdunde burger.
Wat een gedoe, vond Wouter Klootwijk destijds over een gehaktbal die verdund was met hetzelfde spul. Z'n oma en hijzelf deden tenslotte altijd al oud-brood of beschuit door het gehakt. Zij kwam fluitend tot wel dertig procent minder vlees en kneedde er puike ballen van. Klopt als een bus. Mijn oma en moeder deden het net zo.
Jos legde Co en mij tijdens onze privé proeverij uit dat dat ook kan, maar alleen thuis. Mensen die kant-en-klaar kopen hebben een voedselveilige vleesverdunner nodig en bovendien eentje die een verdund vleesproduct net zo laat smaken als de kant-en-klare bal of nou juist de pure biefburger die ze gewend zijn. Die is hij dus gaan maken. Het doet me dan ook genoegen Jos te mogen feliciteren met zijn officiële goedkeuring door de maatschappelijke ondernemers van Nederland. Ik hoop overigens wel dat het zijn verkopen flink zal stimuleren. Ik ken inmiddels te veel doodgeknuffelde mascottes van vernieuwing. Ze liepen voor en iedereen bevestigde het keer op keer. En toch hadden ze het bar lastig.
Maar nou wat anders. Er is iets wat ik niet begrijp. Ik heb het afgelopen jaar werkelijk tientallen mensen ontmoet of gehoord die zich allemaal vreselijk druk maken over 'eiwittransitie'. Ze slepen zich van bijenkomst naar congres en van seminar naar maatschappelijke café om zich daar de tong op de schoenen te lullen en daarna bij een glas wijn nog na te ouwehoeren over al die nieuwe producten die er moeten komen en die, door al dat geouwehoer, versneld moeten worden.
Het gaat inmiddels om honderden mensen. Hun bijeenkomsten, borrels en zelfs hun functies worden, zo ontdekte ik, voor een niet onaardig deel gesponsord vanuit de staatskas. Logisch, want die wil dat er wat gebeurt.
Dan moet er wel gepoetst worden. Het aantal praters dat het altijd roerend eens is en daar vrolijk over babbelt, staat inmiddels in geen verhouding meer tot het aantal bedrijfjes en hun medewerkers dat die producten moet maken en er al mee bezig was voordat het hele kletscircuit ontdekte dat er al iets was waar ze het over konden hebben. Absurd, maar het kan gebeuren. Toch hoop je wel dat ze op het juiste moment over de wezenlijke dingen gaan praten en daar wat lawaai bij maken. Waar was het leger eiwittransititie-praters toen die bedrijfjes bijna buiten de deur werden gezet door de bonenprofessor? In de doorclick vindt u het stukje dat ik erover schreef nadat er hier twee teksten over waren verschenen. Een daarvan werd geschreven door Jos Hugense waarin hij uitlegde hoe het met echt met de steun aan eiwit-innovatie in Nederland gesteld was op dat moment.
Ik kan u verzekeren dat onze teksten goed werk hebben gedaan. De betrokkenen hebben op de achtergrond zaken goed en duidelijk uitgesproken. Er is beterschap beloofd.
Foodlog.nl let op en bljift er even bij. En dat werkt. Laat dat nou precies zijn wat MVO Nederland had moeten doen.
Maar je hoorde ze niet. Geen kik. Enfin, er is nu een vrolijk persbericht en een goeie reden om het hier te plaatsen. Hopelijk letten ze voortaan ook op, dan komt het misschien toch nog goed met al dat geouwehoer.
De titel? U mag zelf bepalen welk kenmerk u op wie plakt.
NB: ook warm aanbevolen: Het Kan Allemaal Zoveel Beter, de gevoelens en ideeën van een 18e jarige die een jaar aan het bestuur in Nederland mocht ruiken.
PERSBERICHT
Utrecht, 19 april 2011
MVO hamburgertest: smaakverschil vlees en vega vervaag
Een deels plantaardige hamburger overtrof zijn van vlees gemaakte concurrenten tijdens een hamburgersmaaktest bij MVO Nederland. Ruim 20 vertegenwoordigers van de vleessector deden mee aan de test en beloonden de hamburger van Meatless met een ruime 8.
Kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland wil samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu duurzame initiatieven, onder andere in de vleessector, helpen om de weg naar de markt te vinden. Op 1 april jl. bracht Gerard Teuling, sectormanager Agribusiness bij MVO Nederland, de vleessector - inclusief de slagerijspeciaalzaken - samen om na te denken over de vermarkting van innovatieve eiwitproducten, zoals Meatless, Beeter® en het assortiment van De Vegetarische slager. Gerard Teuling: “Als gevolg van de maatschappelijke discussie over de huidige productiewijze van vlees groeit de markt voor vleesvariaties. Steeds meer ondernemers spelen hier handig op in. Van veel van de nieuwe producten zullen vleesliefhebbers niet merken dat het geen vlees is. Bijkomend voordeel voor producent en consument: deze producten zijn efficiënter en dus duurzamer te produceren en nog gezonder ook.”
Kwaliteit vleesvariaties neemt toe
MVO Nederland constateert een toename in kwaliteit van de nieuwe eiwitproducten. Verschillende slagerijspeciaalzaken experimenteren al met dergelijke vernieuwingen, zoals Culinaire Slagerij Wapenaar. “De producten van de Vegetarische Slager passen goed bij ons aanbod, omdat ze lekker zijn en bewust worden geproduceerd. Hiermee geven wij de klant extra keuze,” aldus directeur Arno Wapenaar.
De zogenaamde Meatless hamburger die als nummer 1 uit de smaaktest van MVO Nederland kwam, is samengesteld uit 78% puur rundvlees en 22% plantaardig materiaal. De tijdens de test gebruikte Meatless was op basis van tarwemeel gemaakt, maar er zijn ook versies van rijst of lupine. Jos Hugense, directeur van Meatless: “Ik vind het erg leuk dat in de test onder een gezelschap van overwegend vakmensen de hamburger van Meatless het wint van andere producten. Dit onderstreept de mogelijkheden van dit soort nieuwe concepten.” De Meatless hamburger is binnenkort te koop bij PLUS retail en binnen afzienbare tijd ook bij de slagerijspeciaalzaak. Ook voor horecaondernemers, restaurants en de delicatessenspeciaalzaak ziet Teuling kansen. Supermarkten bieden al ruime tijd vleesvariaties aan en experimenteren steeds meer met combinatieproducten. Albert Heijn brengt bijvoorbeeld ‘extra mager vlees’ op de markt, met 30% plantaardig eiwit.
MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO’s. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels circa 1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale innovatie en het nieuwe werken. Ook aan arbeidsparticipatie van mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt wordt door MVO Nederland in 2011 extra aandacht besteed. Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk dat de kop van het artikel echt goed is,
Voor-, mee- & achterlopers
Ik zou het dan vertalen naar ruimte die bedrijven zien, en daar vervolgens wat mee doen.
Dus zonder oordeel wat ik er van vindt in principe.
Dat netwerken is andere koek.
Samenbrengen van partijen en ideeën kan creativiteit geven.
Wat weer ruimte geeft.
Wel is belangrijk dat de ruimte niet gekaapt wordt.
Persoonlijk hoop ik te zien dat in termijn het principe van meatless wegebt.
Ik zie dat meer als de huidige ruimte gebruiken in een begin traject van transitie, wat natuurlijk prima is zonder dat ik er wat van vindt natuurlijk.
Het "verdunnen" van vlees producten is voor mij IKB niveau (geen fan van IKB neppers), en geen echte MVO.
Het is marketing, maar geen "ik weet wat ik eet niveau".
En ik zou graag zien dat iedereen zegt,
-"ik weet wat ik eet niveau".
-het gevolg is vaak dat men minder vlees eet, en het vlees wat men eet van 1 dier is,( en niet samengesteld is uit duizend verschillende dieren), en dat men weet dat er rekening gehouden is met de leefomstandigheden van het dier (voer en welzijn).
-dat lijkt mij veel beter als men bewust vlees eet.
-dus geen meat-less producten voor het "niveau ik weet wat ik eet".
-meatless zou ook niet promoot moeten worden door de regering is mijn persoonlijke idee.
-regering begeleid in visie en in deze zaak transitie, dus het moet duidelijkheid scheppen naar het niveau "ik weet wat ik eet", en niet sturen op het ik kies bewust logo niveau (wat ik dus nep vindt).
Patrick, ik heb Jos een aantal malen gesproken en zal je vertellen wat hij zou zeggen: weet je wel hoeveel vlees in gemalen vorm er gegeten wordt? Als je dat vermindert met 20% bereik je meer in de vermindering van onze vleesconsumptie dan wanneer je 40% van VS, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Belgie en Duitsland 2x in de week aan een 100% plantaardige vleesvervanger krijgt. Over de Chinezen die met vlees beginnen en voor een grotere stijging in vleesgebruik gaan zorgen dan wij kunnen minderen, heb ik het dan nog niet eens.
@Dick,
Wel, prima verhaal en prima cijfers.
In de ruimte snap ik het wel, maar ik geef mijn persoonlijke mening.
Als ondernemer is elke ruimte altijd prima te nemen, dat is het punt niet.
Maar als regering of beleid is het anders, ruimte genereren prima, maar dan geen gekaapte ruimte.
Gekaapte ruimte noem ik zoiets als IKB keurmerken.
Laat ik het anders zeggen,
De consument heeft niets aan ÍKB, omdat de consument zelf de beslissing niet maakt.
De producent zegt tegen de consument , "jij kiest bewust", dus in bewustzijn is er geen verandering bij de consument.
Als ik mensen zie die bewuste keuzes maken, dwz kijken naar voedsel en al haar aspecten, dan gebeurd er iets anders in iemand zijn bewustzijn en aankoopgedrag.
Deze mensen zullen zelfstandig en onafhankelijk meer kiezen voor dagen zonder vlees, en voor de dagen met vlees, kiest men vlees waarvan men de herkomst kent en weet (ook qua voer en welzijn).
Ik denk dat dit geld voor 9 van de 10 mensen die echt zelf keuzes maakt.
Meatless is voor mensen die nog geen zelfstandige keuzes kunnen maken, maar nog steeds zich laten leiden door keuzes die anderen maken voor hen.
Prima, want die ruimte zal ook altijd blijven.
Als tussenstap voor het maken van keuzes van mensen, prima.
Maar een regering zal een transitie moeten begeleiden naar consument/mens bewuste keuzes, en niet naar gekaapte ruimte als een IKB traject.
Als de consument/mens bewuste keuzes meer vlees eten is, is het ook prima.
Maar ik denk dat het andersom is.
Patrick, over wat jij het kapen van ruimte noemt, schreef ik een belendend lijntje.
Met het doel de lezers recepten te ontfutselen.
Eet jij bonen? Hoe maak je ze klaar?
@Dick, dat is geen kapen van de ruimte, waar je artikel over gaat op, http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/wat_is_er_mis_met_bonen/
Ruimte is wat beschikbaar is.
Daarom kan een ondernemer als individu bijna niet een ruimte kapen (zeker niet langdurig).
Wel kan een combinatie van dingen een ruimte langdurig kapen.
Een vb van langdurig kapen van ruimte is, melk is gezond, melk is de witte motor.
Combinatie van, belang, industrie en bedrijven samen die de keuzes kapen in het IKB format (IKB maakt mensen namelijk niet bewust en houdt ze aan het lijntje). Dus een format zonder zich te richten op de bewuste keuze van de mens, maar de mens als consument zien waar ze het liefst 3 liter per dag in proppen.
We zouden het alle huisartsen eens moeten vragen.....
Creativiteit en innovatie vergroot de ruimte en laat het evolueren.
Dus recepten op zich kapen nooit een ruimte, de format kaapt de ruimte.
En 30% minder vlees (vlees verdunner) in een gehaktbal is echt onzin in mijn opzicht.
Of je eet bewust vlees en je weet wat het is.
Of je eet geen vlees en kiest een product of recept waar geen vlees in zit.
Vleesvervanger woorden of producten zijn onderdeel van de ruimte, maar kapen deze niet, omdat het een bewuste keus is.
Vlees verdunners zijn geen bewuste keuzes, maar een gebrek een bewuste keuzes maken vanuit de consument gezien dan.
Hoe ik bonen klaar maak
Ik gooi ze 1 voor 1 in de lucht, totdat ze door wrijving en zwaartekracht warm zijn, en dan geef ik ze weg.