Overgewicht krijgt in de VS zoveel aandacht dat consumenten van de weeromstuit juist om extra grote porties vragen. Zo is de supergrote hamburger momenteel zeer in trek. Burger King verkoopt Stackers (gestapelde burgers), Hardee heeft de Monster Thickburger en bij restaurant Heart Attack Grill in Arizona zijn de Double en Triple Bypass populair. De verkoop van grote cheeseburgers steeg in het jaar tot en met februari 2006 met 4%, terwijl reguliere hamburgers slechts 1% groeiden.
Brian Wansink, directeur van Cornell University Food and Brand Lab, ziet de trend als de terugkeer van machismo. Mannen zien een verband tussen manlijkheid en stevige trek. Vooral jonge mannen zijn bovendien het gezeur rond overgewicht zat en eten wat ze zelf willen. Ook in eetopzicht is politiek correct bij deze doelgroep betekent 'hoe groter hoe beter'.
De Stackers van Burger King zijn niets anders dan lagen vlees afgewisseld met een laag kaas en een laag bacon. De vierdubbeldikke Stacker was goed voor 15% van de omzet. Wat de trend extra opvallend maakt is dat de bereidheid zich aan een dieet te houden nog nooit zo gering is geweest. Meestal is 25% tot 29% van de Amerikanen op enig moment aan het afvallen, maar het afgelopen jaar was dat slechts 23%.
Als het zo is dat wij, naar economische geredeneerd, meestal een drietal jaar achterlopen bij de ontwikkelingen van Amerika, is het wellicht raadzaam hier rekening mee te houden.
Vandaar mijn stelling:" Als we blijven doorzeuren over obesitas, schieten we door en verliezen we meer dan we winnen."
bron: MKB
Dit artikel afdrukken
Brian Wansink, directeur van Cornell University Food and Brand Lab, ziet de trend als de terugkeer van machismo. Mannen zien een verband tussen manlijkheid en stevige trek. Vooral jonge mannen zijn bovendien het gezeur rond overgewicht zat en eten wat ze zelf willen. Ook in eetopzicht is politiek correct bij deze doelgroep betekent 'hoe groter hoe beter'.
De Stackers van Burger King zijn niets anders dan lagen vlees afgewisseld met een laag kaas en een laag bacon. De vierdubbeldikke Stacker was goed voor 15% van de omzet. Wat de trend extra opvallend maakt is dat de bereidheid zich aan een dieet te houden nog nooit zo gering is geweest. Meestal is 25% tot 29% van de Amerikanen op enig moment aan het afvallen, maar het afgelopen jaar was dat slechts 23%.
Als het zo is dat wij, naar economische geredeneerd, meestal een drietal jaar achterlopen bij de ontwikkelingen van Amerika, is het wellicht raadzaam hier rekening mee te houden.
Vandaar mijn stelling:" Als we blijven doorzeuren over obesitas, schieten we door en verliezen we meer dan we winnen."
bron: MKB
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
[..Double en Triple Bypass..], sorry ik moet er om lachen. Hoe verzinnen ze het. Het is natuurlijk veel makkelijker om je kop in het zand te steken dan om er echt voor te gaan. Er zijn helaas niet zoveel mensen die zoveel eigen "drive" op kunnen brengen om iets te veranderen.
Ja ik had hetzelfde effect na het lezen van die namen. Toch verwacht ik dat we dit effect ook krijgen in Nederland cq Europa. Als we niet zorgen voor begrijpelijke taal voor de consument.
Vlgs mij zit hier een heel slimme marketeer achter. Iemand die het 'Volksempfinden' van de massa ragfijn aanvoelt: we willen de thrill van gevaar.
Juist nu eten in gevaarlijk en 'goed' wordt onderverdeeld, wordt het dus spannend om lekker stoer te doen en je er niks van aan te trekken. Vakmatig is het razend knap gevonden. Het is daarnaast net zo razend cynisch!
Living life to the maxxx (Pepsi), live dangereously - met 'hot rods' op elkaar inrijden en kijken wie het langst doorgaat (zoals die Amerikaanse jongens uit de jaren '50 van de vorige eeuw) en nu net zoiets als bungy jumpen. Kijken waar het koord breekt.