Nederland maakt zich druk om 'goed' boeren en de communicatie daarover. Drie Amerikaanse boerenbroers maken duidelijk dat je ook met 'gewoon groot' boeren de harten van mensen kunt veroveren.
Greg, Nathan en Kendal Peterson uit de Kansas zijn al bijna meest bekende en bejubelde boeren ter wereld. De videoclip 'I'm Farming and I Grow It' die zij maakten werd inmiddels al bijna vijf miljoen keer bekeken op YouTube. Op CBS News verklaart Greg 'overwhelmed' te zijn door de populariteit van de viral en te proberen er maar niet al teveel aan te denken.
De broers gebruikten de hit 'Sexy and I know it' van het muziekduo LMFAO om het doodgewone intensieve Amerikaanse landbouwleven en de producten die daaruit resulteren te bejubelen. Een en ander is bedoeld om milieuactivisten een 'andere kant' van het boerenleven te laten zien.
Mensen zijn makkelijk te bereiken als je ze weet te raken met een boodschap die hen aanspreekt. Volgens de broers is die boodschap eenvoudig: we geven u te eten, misschien was u dat vergeten. Aan de populariteit van de hit te oordelen, maakt het in de VS minder uit hoe boeren dat doen dan in Nederland.
Dit artikel afdrukken
De broers gebruikten de hit 'Sexy and I know it' van het muziekduo LMFAO om het doodgewone intensieve Amerikaanse landbouwleven en de producten die daaruit resulteren te bejubelen. Een en ander is bedoeld om milieuactivisten een 'andere kant' van het boerenleven te laten zien.
Mensen zijn makkelijk te bereiken als je ze weet te raken met een boodschap die hen aanspreekt. Volgens de broers is die boodschap eenvoudig: we geven u te eten, misschien was u dat vergeten. Aan de populariteit van de hit te oordelen, maakt het in de VS minder uit hoe boeren dat doen dan in Nederland.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geweldig. Ik wacht op de Nederlandse versie...
dit filmpje heeft alles: indrukwekkende machines, fitte jongens, dieren, mooi landschap… en bovenal die overduidelijke echtheid en nabijheid van een boerenfamilie. Het zusje van 11 die je bij het gezin aan tafel ziet zitten deed het meeste camerawerk. Veel shots zijn in de schemering omdat het filmen tussen het oogstwerk door moest gebeuren.
Het is behalve algemene PR ook uitstekende arbeidsmarkt PR, wat mij betreft overtuigender dan allerlei dure campagnes. Het filmpjetoont wat mij betreft dat boeren zélf moeten communiceren, niet deskundigen namens hen.
Op de link naar CBS zie je hoe het filmpje geschoten en gemonteerd is: allemaal DIY en Garageband van Apple. En per ongeluk een voltreffer. Hoeveel van dit soort filmpjes zouden er zijn die het per ongeluk niet halen?
Op Facebookpagina's vanuit de USA is vaak te lezen dat boeren veel meer moetem laten zien hoe goed ze het allemaal doen. Komt mij altijd wat vreemd over. Alsof consumenten de boeren huilend in de armen sluiten als ze eenmaal het echte verhaal vernemen van waar boeren mee bezig zijn.
Ik heb niets tegen informatieverstrekking, maar als altijd de vraag: hoe komt het toch dat consumenten boeren vragen duurder voedsel te produceren en boeren daar veelal op reageren (indirect) door te zeggen dat consumenten net zo goed goedkoop voedsel kunnen nemen?
"hoe komt het toch dat consumenten boeren vragen duurder voedsel te produceren en boeren daar veelal op reageren (indirect) door te zeggen dat consumenten net zo goed goedkoop voedsel kunnen nemen?"
Ha, goede vraag Huib. Inderdaad, zelf heb ik ook die neiging.
wat we willen is een voedselproductie die ook in de toekomst nog werkt, en fairer verdeling van voedsel en welvaart, over de aarde en in de keten.
Dick Veerman verhelderde op facebook: Er lopen voortdurend 2 vraagstukken door elkaar: "het goedmaken van productiekosten en het goed voeden van de wereld." Dat duurdere eten gaat vooral over vraagstuk 1. Dat 'goedkope' voedsel is niet alléén gebaseerd op minimalisatie van kostprijs, maar wel degelijk ook op deugdelijke productiewijzen. Boeren weten dat en willen heel graag dat consumenten dat ook gaan weten.