We hebben er hier al vaker over gehad: biologisch zou niet goedkoper moeten, maar duurder.
Het beleid en de macht van de verkoopkanalen is dominant ingericht op de andere richting: het moet juist wel goedkoper, anders kopen consumenten het niet.
Gisteren kwam er weer zo'n berichtje over Engeland: het biologisch landbouwareaal is vorig jaar met 8% gekrompen. Als zoiets ieder jaar gebeurt met dat volume, bouw je dus het hele productie-apparaat in zo'n jaar of 10 helemaal af.
De vraag stijgt. De supermarkten - in Engeland verantwoordelijk voor 76% van de verkopen - drukken de prijs waardoor de consumenten hun aankopen opvoeren en ..... de lokale boeren eieren voor hun geld kiezen en hun biologisch bedrijf opgeven. De boeren kunnen er niets meer aan verdienen.
Biologisch moet dus bioindustrieel worden (wat me uitstekend mogelijk lijkt). Natuurlijke teelt en ambachtelijke productie hebben maar één alternatief: zorgen voor een duidelijk herkenbare kwaliteit die zodanig is dat het publiek er voor wil betalen. Én voor een ander verkoopkanaal.
Het lijkt me in ieder geval een aardig onderscheid: biologisch vs natuurlijk.
Dit artikel afdrukken
Het beleid en de macht van de verkoopkanalen is dominant ingericht op de andere richting: het moet juist wel goedkoper, anders kopen consumenten het niet.
Gisteren kwam er weer zo'n berichtje over Engeland: het biologisch landbouwareaal is vorig jaar met 8% gekrompen. Als zoiets ieder jaar gebeurt met dat volume, bouw je dus het hele productie-apparaat in zo'n jaar of 10 helemaal af.
De vraag stijgt. De supermarkten - in Engeland verantwoordelijk voor 76% van de verkopen - drukken de prijs waardoor de consumenten hun aankopen opvoeren en ..... de lokale boeren eieren voor hun geld kiezen en hun biologisch bedrijf opgeven. De boeren kunnen er niets meer aan verdienen.
Biologisch moet dus bioindustrieel worden (wat me uitstekend mogelijk lijkt). Natuurlijke teelt en ambachtelijke productie hebben maar één alternatief: zorgen voor een duidelijk herkenbare kwaliteit die zodanig is dat het publiek er voor wil betalen. Én voor een ander verkoopkanaal.
Het lijkt me in ieder geval een aardig onderscheid: biologisch vs natuurlijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wouter, dergelijke clusters - die een heruitvinding zijn van de oude groentenboer, slager etc. - zijn inderdaad een mooi voorbeeld. One stop shopping, maar bij verschillende kassa's. Charmant, geen shop-in-shop (tot het moment dat teveel mensen zo gaan inkopen: dan sta je 4x in de rij en gaat de lol er weer af).
In Utrecht hangt de Twijnstraat tegen een dergelijke ontwikkeling aan. Toch wil die niet doorbreken: het publiek is te klein, cq. de ondernemers hebben onvoldoende vertrouwen.
Is de Haarlemmerstraat/dijk in Amsterdam niet een voorbeeld van zo'n 'retailkanaal', namelijk een cluster van delicatesswinkels en speciaalzaken waar met succes zeldzame producten worden verkocht? Dit zijn geen nieuwe verkoopkanalen, maar juist heel oude die zichzelf opnieuw uitvinden en zo kunnen concurreren met de supermarkt. Ook internet heeft zich inmiddels bewezen als een gemakkelijke manier om liefhebbers te bereiken, zie de recente gerookte-knoflookhype. Misschien is het probleem eerder dat de verbinding tussen producenten en retail en de internetvaardigheid van de producenten nog onvoldoende is.
Precies: nwe verkoopkanalen. De bestaande grote retailkanalen kunnen er niets mee. Ondanks het gezucht van onze culi's dat er zo weinig te koop is in onze supers ;-)
Het probleem zit hem, denk ik, in het probleem dat die producent in zijn eentje de consument, die bereid is meer te betalen, niet weet te bereiken (in ieder geval niet voldoende). Er moet dus een manier gevonden worden om de druk bezette fijnproever en de producten van een ambachtelijk product dichter bij elkaar te brengen. En dan dus wel op een manier die niet het imago heeft van het kinderachtige "Biologisch - Eigenlijk heel logisch".
Wouter, ik wou geen nieuw label hoor! Veel te ingewikkeld. Ik denk dat markt rijp is voor een nieuwe categorie ambachtelijke én natuurlijke producten die door hun positionering dat onderscheid vanzelf in hun achterzak mee krijgen.
De vraag is alleen of we de laatste boeren die ze maken zolang actief houden. Afgelopen week sprak ik een producent - steevast kampioen met haar product in haar categorie - die me vertelde dat de gebruikelijke close 2nd dit jaar een eindje lager eindigde. Reden: hij heeft geen zin meer om voor een appel en ei echt iedere dag en voor dag en dauw met de hand een heleboel handelingen te verrichten. Hij heeft de boel dus lichtjes 'geindustrialiseerd'. Weg product - hoewel het nog steeds een genot is om te proeven vergeleken bij het echt industriële product.