Willem gaf zijn voornaam aan Willem&Drees. Samen met Drees-Peter van den Bosch brengt hij telers als mensenmerken naar de super. Als je appels, peren, kersen, kolen of aardbeien koopt van Pieter, dan wil je ook die van Pieter. Dat is goed voor de teler. Zeker als 'gewoon aardbeien', zoals bij dit mooie weer, van de planten vliegen. Dan krijg je prijsbederf, juist als onze eigen Nederlandse aardbeien op z'n lekkerst zijn.
Eindelijk begint de zomer. Door het koude voorjaar hebben we veel langer moeten wachten op de oogst. Aardbeien van stelling en volle grond zijn 3 weken later en ook de kersen en bessen laten op zich wachten. Op zich niet erg, want het was zo koud dat je eigenlijk niet merkte dat het al lente en zomer werd.
Alleen wat gebeurt er nu? De aardbeientelers die in de volle grond telen krijgen nu een flinke tik. De aardbeien komen allemaal te gelijk uit de grond, want de tijdsplanning die de telers toepassen loopt in het honderd. De oogst van midden mei, eind mei en begin juni komt nu in een keer van het land.
De supers zien dat natuurlijk. Vorig jaar durfde Lidl het aan om aardbeien voor €1 per bakje aan te bieden. En nu de supers zien dat de consument nog actiematiger inkoopt, komen ze met een heuse wie-verkoopt-de-goedkoppste-aardbeien-slag. In vaktaal noemen ze dat een 'promotieoorlog'.
Begin deze week begon Plus met een dag aardbeien voor €0,99. In een dag tijd verkochten ze een weekvolume. Op de radio was te horen dat Jumbo zijn 'altijd laagste prijsgarantie' nog harder wil maken. Dit weekend kun je daar voor €1,79 terecht. Dochtersuper C1000 wil dat natuurlijk niet zo maar laten gebeuren. Warempel. Dit weekend kun je daar voor €1,25 aardbeitjes krijgen.
We zijn er nog niet. Bij de toonzetter en winnaar van 3 jaar beste agf/prijs aanbieder, Lidl, krijg je in het weekend een bakje aardbeitjes mee voor €0,99.
Tja, wat moet je hier van zeggen? Is de toon gezet en gaan we straks alleen maar aardbeien in de aanbieding kopen, zoals dat al jaren gebeurt met frisdrank, chocola en bier?
De supers strijden om klandizie. Alleen wie betaalt de prijs? De teler? De andere supers? De supers zelf? Of wij, de zuidermarkt, de soestermarkt en andere initiatieven die wel een eerlijke prijs willen vragen en niet aan kruisprijssubsidie doen?
Willem&Drees verkoopt deze week 40% minder aardbeien. Telers bellen ons op. Wil je niet wat afnemen? Wij krijgen ze alleen niet verkocht. Volgens ons eerlijke prijsmechanisme krijgen onze telers deze week €1,94 per bakje. En dan zie je onze aardbeien rond €2,99 in de super. Maar nu, ik zou ze bijna beter bij de super kunnen kopen... Gelukkig hebben we nog kersen.
Voor mij is dit het signaal dat de crisis in supermarktland is begonnen. Supermarkten zijn er teveel in Nederland en consumenten zoeken naar voordeel. Omdat wij in Nederland expert zijn in prijscommunicatie (productkwaliteit en lange termijn is minder belangrijk) zal dit de drijver worden om mensen naar de winkel te trekken. Jammer voor de aardbeienteelt.
Ik begrijp dat supers in nood dit doen. Alleen twijfel ik of dit de weg is die we op moeten gaan. Al dat geknok onderling. Het leidt tot verschraling van het aanbod en de verachting van vakmanschap. Waarom zou een teler nog zijn best doen als zijn product tot ramsj verwordt?
Over een jaar komt er een schandaal naar buiten dat er met kinderarbeid, mishandeling en illegale werkers onder slavernijtoestanden geplukt wordt. En dan roepen de supermarkten: je moet je natuurlijk wel aan de wet houden. En gaat de overheid nog wat regels bedenken om dat te af te dwingen. Helaas, want dat is de issue niet. We moeten gewoon niet willen dat prijsbederf ontstaat. Dat jaagt uiteindelijk iedereen de markt uit en maakt dat we betere en lekkere producten op onze buik kunnen schrijven. Ik hoop dat supers zich realiseren dat ze de verantwoordelijkheid hebben dat te voorkomen en dat opinieleiders opstaan om dit te veroordelen. Geen gestunt met ons eten!
Fotocredits: Im Erdbeerfeld, uitsnede, Martin Fisch
Dit artikel afdrukken
Alleen wat gebeurt er nu? De aardbeientelers die in de volle grond telen krijgen nu een flinke tik. De aardbeien komen allemaal te gelijk uit de grond, want de tijdsplanning die de telers toepassen loopt in het honderd. De oogst van midden mei, eind mei en begin juni komt nu in een keer van het land.
De supers zien dat natuurlijk. Vorig jaar durfde Lidl het aan om aardbeien voor €1 per bakje aan te bieden. En nu de supers zien dat de consument nog actiematiger inkoopt, komen ze met een heuse wie-verkoopt-de-goedkoppste-aardbeien-slag. In vaktaal noemen ze dat een 'promotieoorlog'.
Begin deze week begon Plus met een dag aardbeien voor €0,99. In een dag tijd verkochten ze een weekvolume. Op de radio was te horen dat Jumbo zijn 'altijd laagste prijsgarantie' nog harder wil maken. Dit weekend kun je daar voor €1,79 terecht. Dochtersuper C1000 wil dat natuurlijk niet zo maar laten gebeuren. Warempel. Dit weekend kun je daar voor €1,25 aardbeitjes krijgen.
We zijn er nog niet. Bij de toonzetter en winnaar van 3 jaar beste agf/prijs aanbieder, Lidl, krijg je in het weekend een bakje aardbeitjes mee voor €0,99.
Tja, wat moet je hier van zeggen? Is de toon gezet en gaan we straks alleen maar aardbeien in de aanbieding kopen, zoals dat al jaren gebeurt met frisdrank, chocola en bier?
De supers strijden om klandizie. Alleen wie betaalt de prijs? De teler? De andere supers? De supers zelf? Of wij, de zuidermarkt, de soestermarkt en andere initiatieven die wel een eerlijke prijs willen vragen en niet aan kruisprijssubsidie doen?
Willem&Drees verkoopt deze week 40% minder aardbeien. Telers bellen ons op. Wil je niet wat afnemen? Wij krijgen ze alleen niet verkocht. Volgens ons eerlijke prijsmechanisme krijgen onze telers deze week €1,94 per bakje. En dan zie je onze aardbeien rond €2,99 in de super. Maar nu, ik zou ze bijna beter bij de super kunnen kopen... Gelukkig hebben we nog kersen.
Voor mij is dit het signaal dat de crisis in supermarktland is begonnen. Supermarkten zijn er teveel in Nederland en consumenten zoeken naar voordeel. Omdat wij in Nederland expert zijn in prijscommunicatie (productkwaliteit en lange termijn is minder belangrijk) zal dit de drijver worden om mensen naar de winkel te trekken. Jammer voor de aardbeienteelt.
Ik begrijp dat supers in nood dit doen. Alleen twijfel ik of dit de weg is die we op moeten gaan. Al dat geknok onderling. Het leidt tot verschraling van het aanbod en de verachting van vakmanschap. Waarom zou een teler nog zijn best doen als zijn product tot ramsj verwordt?
Over een jaar komt er een schandaal naar buiten dat er met kinderarbeid, mishandeling en illegale werkers onder slavernijtoestanden geplukt wordt. En dan roepen de supermarkten: je moet je natuurlijk wel aan de wet houden. En gaat de overheid nog wat regels bedenken om dat te af te dwingen. Helaas, want dat is de issue niet. We moeten gewoon niet willen dat prijsbederf ontstaat. Dat jaagt uiteindelijk iedereen de markt uit en maakt dat we betere en lekkere producten op onze buik kunnen schrijven. Ik hoop dat supers zich realiseren dat ze de verantwoordelijkheid hebben dat te voorkomen en dat opinieleiders opstaan om dit te veroordelen. Geen gestunt met ons eten!
Fotocredits: Im Erdbeerfeld, uitsnede, Martin Fisch
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hou toch eens op met die 'eerlijke' prijs. Als er teveel handel is, is het goedkoop. Is er te weinig, dan is het duur. Altijd al zo geweest. Wil je altijd veel geld vangen voor je product, zorg dan dat er minder komt.
Henric, dit is je kans als opinieleider: hoe zorg je daarvoor?
Dick, ik denk dat dat vanzelf gaat gebeuren. De handel die nog geen baas heeft zorgt voor prijsdruk. Maar de hoeveelheid vrij beschikbare handel gaat afnemen, doordat veel afnemers zich verbinden aan een producent. Hoe langer zo'n verbinding duurt, hoe lastiger het voor beide partijen is om te stoppen.
Ook wordt het steeds lastiger om te gaan beginnen met produceren, want daar krijg je geen geld meer voor. Met eigen geld kan het wel, maar dat gaat een ondernemer pas doen als hij weet dat hij de handel ook kwijtraakt.
Opinielij/eiders zijn dus niet nodig, de markt lost het vanzelf op?
Opinieleiders (wie dat dan ook mogen zijn) gaan het iig niet oplossen. Ze kunnen het hooguit wat versnellen.