Op de Belgische landbouwbeurs Libramont introduceerde de Waalse minister van landbouw, Carlo di Antonio gisteren het nieuwe label 'Agriculture de Wallonie'. Het label is geen kwaliteitslabel maar een herkomstlabel, waarmee de consumenten duidelijk gemaakt wordt dat een bepaald product van Waalse oorsprong is. Het label komt in eerste instantie voor 'boter, melk, vlees, kaas, brood of fruit en groenten' beschikbaar; het Waals agentschap voor de promotie van landbouwproducten APAQ-W bepaalde de criteria.
Vilt meldt: "Naast de oorsprong wil men ook de knowhow van Waalse producenten valoriseren en Waalse producten maximale visibiliteit garanderen."
Dit artikel afdrukken
Vilt meldt: "Naast de oorsprong wil men ook de knowhow van Waalse producenten valoriseren en Waalse producten maximale visibiliteit garanderen."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voor Nespresso en flessenwater bestaat er ook een markt, dus voor deze producten ongetwijfeld ook. Het wordt stilaan sjiek geld uit te geven aan lokaal lekkers. Vooral in kringen, die ook graag geld uitgeven aan koffie in aluminium cups.
Steven, als ze te duur zijn, verdwijnen ze vanzelf weer. Zo werkt de markt.
Op zakenzender KanaalZ toonde men gisteren dit fragment: Lokale producten bij Carrefour.
Vooral van belang is dat de Waalse provincies een charter hebben uitgewerkt, waarbij zowel super als producent elkaars rechten en plichten onderschrijven. Ook in Brussel en Vlaanderen werkt men aan een dergelijk charter.
Bij ons in Limburg zie ik ook steeds meer lokale producten opduiken in de Delhaizes. Wat me daar vooral opvalt zijn de hoge prijzen, die daarop geplakt worden. Fair zou ik ze zelf niet meteen noemen.
Opmerkelijk is ook dat in diezelfde Delhaizes je wordt gebombardeerd met Turkse kersen, terwijl het nieuws van de week bij ons is dat Limburgse kersen worden uitgestuurd naar China.