Stierenvechten is wreed en onnodig. Toch vinden sommigen dat het bij de culturen van anderen moet mogen horen. Dergelijke geluiden zijn te horen van links tot rechts. Voor dat links moet je weliswaar een eindje naar het zuiden van Europa, maar het blijft opmerkelijk.

In de zomer van 2009 woedde hier een lang debat naar aanleiding van een stuk van filosoof Ger Groot in Trouw over stierenvechten. Daar is alles wel gezegd over de tegen-gevoelens van Nederlandstaligen. Deze zomer lijkt er opmerkelijk nieuws te komen vanuit de zuidelijke streken van Europa zelf. Het regionale parlement van Catalunya, zeg maar het Noord-Oosten van Spanje met culturele wereldstad Barcelona als hoofdstad, heeft besloten het stierenvechten te verbieden.

Dat lijkt winst voor de dierenbeweging. Als de Spanjaarden het zelf doen, dan slaat kennelijk 'de cultuur' om. In ons deel van Europa zie je de tegenstanders van het eten van vlees zich al in de handen wrijven. Zij maken zelfs de link tussen de wreedheid van het stieren doden in de arena met doden in het algemeen, zelfs al is het zorgvuldig.

Het lijkt toch anders te zitten. Catalanen verhouden zich tot Castillanen, die andere Spaanse 'bloedgroep', zoals Ieren en Schotten tot Engelsen of Friezen en Limburgers tot de rest van Nederland. De Castillanen zitten in Madrid en regeren het land, maar de Catalanen hebben net als Friezen en Limburgers hun eigen trots en eigen gevoelens bij wat het centrale gezag vermag.

In het zuiden van Frankrijk wordt ook nog altijd met stieren gevochten. De vraag werd dan ook meteen gesteld: 'als we dat in Frankrijk nou ook eens meteen deden?' In dagblad Midi-Libre stond donderdag een heldere analyse, inclusief de commentaren van voor- en tegenstanders. De voorstanders wezen zoals gebruikelijk op hun culturele identiteit die moet kunnen in een tolerante samenleving.De tegenstanders vinden al even voorspelbaar dat de 'corrida' wreed en barbaars is en wijzen erop dat totale afschaffing een kwestie van tijd is.

De analyse is ontnuchterend. De Catalanen vinden stierenvechten een Castillaans feestje en zien het daarom liever verdwijnen. De arena's in Barcelona komen amper tot een kwart vol. Niet omdat de Barcelonezen tegen de corrida zijn, maar omdat ze het niet bij hun identiteit vinden passen. Daarom dus weg ermee.

Niettemin schrijft redacteur Eric Delhaye van Midi-Libre: "Er zit veel politiek achter het besluit. De situatie van de verschillende Spaanse en Franse gebieden waar met stieren wordt gevochten is dan ook onvergelijkbaar. Niettemin is de corrida meer dan ooit een anachronisme in onze Westerse samenleving die het leven graag roze ziet en uniformeert." De dood moet uit zicht. Ook de cleane, de snelle en ongemerkte. Of moet je zeggen 'mooie', of 'diervriendelijke'?

Dat laatste woord kunnen we niet meer denken zonder kortsluiting in ons uniformerende hoofd. Zouden we daarom ook nog steeds een probleem hebben met de pil van Drion (u-weet-wel, die voor een mensvriendelijke zelfgekozen dood zoals die waar Hugo Claus voor koos) die een eind kan maken aan massa's verborgen ouderenleed in onze bejaardenhuizen?

In Barcelona eten ze graag vlees.
Dit artikel afdrukken