De Franse federatie van bakkers trekt aan de bel vanwege de hoge boterprijzen en dreigende schaarste. In 20 maanden is de prijs van boter voor de industrie met 172% gestegen tot de recordprijs van €6.800 per ton deze maand.
Bakkers en koekjesfabrikanten verhogen hun prijzen om de kostenstijging het hoofd te kunnen bieden. Dat betekent dat een croissant bijvoorbeeld zo'n €0,10 duurder is geworden en nu €1,15 kost. Consumenten zien nog geen lege schappen in de supermarkten, maar er is wel degelijk sprake van een tekort: "Voor de verwerkers is er geen Franse boter met oorsprongsbescherming (AOP) meer te krijgen", zegt Mathieu Labbé, vertegenwoordiger van de Fédération des entreprises de boulangerie (FEB) in Le Point.
Ook in Nederland is de boterprijs tot recordhoogte gestegen, nu €695 per 100 kilo. Terwijl de Fransen zich zorgen maken over schaarste aan eigen boter, is Nederland positief gestemd: "Het aanbod aan boter kan niet in de vraag voorzien en dat biedt ruimte voor verdere prijsstijgingen", meldt Boerderij. Wij zijn vooral een exporterend land en niet geïnteresseerd in Hollandse boter. Daar hebben we meer dan genoeg van. Onze zuivelindustrie wil een goede prijs, onze verwerkende koopt boter waar die het goedkoopst is. Fransen willen genoeg eigen product om er verwerkte producten - zoals croissants en andere koek- en gebaksproducten - met een goede marge van te kunnen maken. Als die te duur worden, gaan mensen er minder van kopen.
Dit artikel afdrukken
Ook in Nederland is de boterprijs tot recordhoogte gestegen, nu €695 per 100 kilo. Terwijl de Fransen zich zorgen maken over schaarste aan eigen boter, is Nederland positief gestemd: "Het aanbod aan boter kan niet in de vraag voorzien en dat biedt ruimte voor verdere prijsstijgingen", meldt Boerderij. Wij zijn vooral een exporterend land en niet geïnteresseerd in Hollandse boter. Daar hebben we meer dan genoeg van. Onze zuivelindustrie wil een goede prijs, onze verwerkende koopt boter waar die het goedkoopst is. Fransen willen genoeg eigen product om er verwerkte producten - zoals croissants en andere koek- en gebaksproducten - met een goede marge van te kunnen maken. Als die te duur worden, gaan mensen er minder van kopen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick #4 , mijn vraag (of opmerking?) is meer: is het legitiem van een koekenbakker om een prijs te verhogen omdat de kostenkant stijgt en h'm (prijs) vervolgens niet laat dalen als ie (kostenkant) daalt.
"Dat is een veel gehoord geluid van boeren."
Maak daar dan maar van: Dat is een veel gehoord geluid van MKB'ers.
Harry moet namelijk ook weer concurreren met Mc* om de hoek.
Het is telkenmale jouw credo als het om meerwaarde gaat; wordt marketeer* of anders neem er één in dienst.
Als een kleine jonge begint te huilen dat ie te veel verlies lijdt en dit authentiek kan verwoorden (boeren moeten klagen is bij ons een wijsheid, immers; wanneer een boer niet meer klaagt is het pas echt slecht.) is dit gezeur.
De andere, die niet veel groter is (lokale bakker), krijgt wel een podium. Raar?
Het is een gun-factor die top-down gegeven moet worden maar het blijft ergens halverwege hangen is mijn gevoel.
*Ja deze kunnen gebruik maken van en betalen er dik daarvoor. De kosten worden toch wel weer verrekend met de grondstoffen. Ergo: de kleine jonge begint nog meer te zeuren.
#4 Omstreeks 1974 a1976. 1974; Nat bijna misoogstjaar. (Niet te nat). Oogst met dienstplichtigen e.d.. En wekenlang in het nieuws. Frietje om de hoek 60 ouwe centen en een paar maanden later een gulden of meer. Dat terwijl de aardappelprijs explodeerde. De verhouding grondstofprijs toen t.o.v. de prijs friteskar was misschien 4 a 5 keer over de kop. Nu is dat 10 a 20 keer.
Dat is een veel gehoord geluid van boeren, Jos. De verklaring is eenvoudig: een goede marketeer laat mensen geen lagere prijzen betalen dan ze verwachten.
Er zijn overigens producten die totaal uitgewoond zijn qua prijs omdat marketeers hun prijzen zo tegen elkaar hebben uitgespeeld dat ze te weinig kosten.
Nog wat. De aardappel is de laagste kostenpost van de frietbakker bij jou om de hoek. Als hij gaat klagen als die te duur worden, verdient hij niet bijster veel bij lage pieperprijzen. Het is net een boer, om het maar eens zo te zeggen.
Wat me het meest intrigeert is waarom de croissant niet goedkoper wordt wanneer de prijs van boter of graan daalt?
Het zelfde principe zie je overal. Frieten. Piepers zijn duur door misoogst en Harry's Hap-kar begint al te klagen dat hij niets verdient en de prijs moet verhogen. Het jaar daarop een top-oogst en goedkope aardappels. Harry vergeet echter wel om zijn prijs aan te passen.
De croissantbakkers weten wel raad met dure boter, net als hun Hollandse collega's. Boter wordt stiekem gedeeltelijk vervangen door korstmargarine. Goedkope meuk dat eigenlijk beter is om bladerdeegproducten te maken. Dat het vet op je gehemelte blijft plakken mag de pret niet drukken