image Meer paascommercie: volgens prognoses gaat er met Pasen 625 miljoen euro omgezet worden, bijna zoveel als de kerstomzet van 2005. Beperkte men zich vroeger tot een extra gekookt ei en een geel servet bij het ontbijt, nu is een luxe paasdiner de trend. Pasen is net zo commercieel en ontkerstend geworden als Kerst. Daarom zie je Harry de bedrijfsleider verkleed als Paashaas op tv zo druk doen. Naar christelijke en joodse symbolen moet je zoeken. Bij AH vond ik verscholen in een hoekje van een koelvitrine nog wel een boterlam liggen. En: de matzecrackers van Hollandia waren in de bonus.
Datzelfde Hollandia haakte wel in op het joodse en christelijke karakter van Pasen. Tot afgelopen woensdag werd de verkoop via internet overgenomen door WIZO, 'een internationale vrijwilligersorganisatie, gevormd door joodse vrouwen, met als hoogste prioriteit het welzijn van de zwakkeren in de Israelische samenleving, met name kinderen en vrouwen.' Deze verzorgde de distributie en mocht de winst houden. Volgens Hollandia met succes. De speciale grote ronde matzes voor Pesach, gemaakt onder toezicht van het opperrabbinaat, in 2,5 kilodoos van 80 matzes, zijn inmiddels niet meer leverbaar, want uitverkocht.

Hollandia schreeuwde deze actie niet van de daken, er werden geeneens bn'ers bij ingeschakeld, zodat op een aardige manier de aandacht op hun handel wordt gericht. Het meest sympathieke van deze actie vind ik dat Hollandia zich nog onderdeel van de traditie toont en dat voor dit merk Pasen meer is dan platte symbolen. De crackers zijn ook nog eens ongezouten, dus het bedrijf is 100% MVO.
Dit artikel afdrukken