![image](/images/uploads/plus-snackfruit.jpg)
Plus supermarkten willen volgend jaar snackgroente en snackfruit bij de kassa leggen. Als impulsproduct moet het klanten aanzetten tot een gezonder consumptiepatroon. De snackgroenten zijn voorzien van het Ik Kies Bewust-logo. Dat meldde commercieel directeur De Korte bij de presentatie van de resultaten van het Ik Kies Bewust-logo in de Plus supermarkt in Putten.
De kleine groente en fruit zal niet het snoep en de sigaretten bij de kassa vervangen, maar komt daar als extra te liggen. De Korte is bang dat klanten anders een andere supermarkt kiezen.
bron:Trouw met dank aan agriholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Wouter, ik zag afgelopen weekend van die kleine tomaatjes in een meeneem cup, met deksel. Een teken dat er wel degelijk aan gedacht wordt om dit soort zaken aan te pakken. Dat lijkt mij toch omzetverhogend werken. Hoe dan ook het blijft een ontwikkeling om in de gaten te houedn.
@Ailko, ik had het inderdaad over de ouderwetse Hollandse patatzaak. Er is daarnaast genoeg "gezond" fastfood aan het ontstaan. Maar het publiek dat naar de patatzaak gaat, is conservatief zo lijkt het. Iets gezonders dan een huzarenslaatje of een rauwkostgarnituur naast de halve gefrituurde kip past niet. Gevolg is dat de snackbar terrein gaat verliezen.
Misschien geldt hetzelfde voor kassagroente. Het zou zomaar kunnen dat dat niet past als kassakoopje. De vraag die Plus zich stelt is: "Hoe delen we de supermarkt zo in dat de consument veel gezonder gaat kopen, zonder dat de omzet omlaag gaat." Het zou kunnen dat daar geen antwoord op is. Genoegen nemen met een lagere omzet, maar een duidelijke niche van gezondere mensen bedienen, kan echter evengoed zakelijk gezond zijn.
Afgelopen vrijdag geproefd bij vrienden van ons: droog gebakken chips van groenten (van de Bijenkorf, transparante zak). Heerlijk. M.n. de rode kool.
En dan de kleuren! Omzetpotentieel is giga. Kom eens met goeie, innovatieve producten. Net als Fol trouwens. Ik heb zijn légumaises geproefd. Het maakt de belofte van groenten waar: ze hebben veel meer smaakvariatie dan vlees. Idem vwb zoetwaren.
@ Wouter, even een newsflash. Er is recentelijk besloten dat de fastfoodketen Burger King ook gebakken appel-welliswaar in de vorm van patat- gaat aanbieden. Toegegeven het is geen patatzaak, maar toch..... Zeg dus niet dat dit niet gebeurt. Ze moeten wel mee. immers de maatschappelijke druk wordt zo groot dat ze het bijna niet meer voor zichzelf kunnen verantwoorden om dat 'foute' spul te verkopen cq te eten.
Dat werkt volgens mij tweeledig: van de aanbieder naar de verkoper en omgekeerd.
(En dan bedoel ik dus die bevolkingsgroep die hier meer dan drie keer per week gebruik van maakt.)
Door "slechte" producten niet op een impuls-plaats aan te bieden verbied je het niet, maar voorkom je alleen maar de impulsaankoop. De supermarkt kan door de aankooproute anders te orkestreren een veel grotere rol spelen in de gezondheidsbevordering.
Patatzaken proberen het wel om gezondere producten aan te bieden, maar die lopen nooit goed.