Molblog.nl meldt dat de Engelse Consumentenbond in zijn huisblad Which constateerde dat 10% van wat Engelsen eten niet is wat het lijkt. Zo zou conventioneel voor bio verkocht worden. Batterij-eieren voor scharrel. Olijolie zou worden bijgekleurd om op dure eerste persingen te lijken.

Uit mijn mond een rare vraag, maarre ... als mensen het toch niet proeven of op een nadere manier doorhebben, maakt het dan eigenlijk wel wat uit? Albert Heijn verkoopt toch ook dure nepham en nepworst? In alle openheid zelfs, want het is kennelijk geen probleem.

Natuurijk is dat wel een probleem. Als we wat een product is loskoppelen van wat het suggereert te zijn, dan zijn er alleen nog dromen te koop. Dat kan niet, want als consument heb je recht op de werkelijkheid die de naam en verpakking beloven. Maar als scharrel en bio al verkocht worden voor nou juist het tegengestelde van wat ze zijn, hoe kun je dan tegengaan dat winkels uitpuilen van dromen in plaats van echt eten?
Dit artikel afdrukken