Tegelijk zie ik net een mailtje binnenkomen van Johnny Hoogenkamp. Hij maakte zich kort geleden druk over de 100 miljoen euro die de varkenssector schijnt te besteden 'aan informatie, kennis en marketing'. Bijna dezelfde vraag: wat hoor je over de varkenssector in pers en pogingen tot promotie?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ook ik ken de site en was verbaasd. Ik ben zelf bezig met het opzetten van een site (die nogal wat moet kunnen) en schrik me rot van de bedragen die ermee gemoeid zijn. Het is een kekke site, maar het hogere doel ontgaat me een beetje. Is het bedoeld voor de jeugd? Informeren, als hulpmiddel voor lagere school en biologieleraren? Of moeten we het kunstzinnig bekijken?
Dick, ik deel je mening dat we opvallend moeten innoveren. Op diversiteit en techniek. Laten we onze status als tuinbouwkennisland eer aan doen en op de proppen komen met een aantal hoogstandjes die het mogelijk maakt om elk gewas overal te telen. Minder watergebruik, minder energie benodigd.
Maren, is het geen tijd voor de lekkerst denkbare meloenen zonder een microgrammetje residu (en die duurder in productiekosten mogen zijn vanwege alle echte productinhoudelijke meerwaarde) en lekkerder dan bijv. die lekkere(in de volle zomer dan) Rouge Gorge Charentais meloenen, maar dan uit de kas. Da's kinky en valt op. In hip Parijs, Lille, Bruxelles, Anvers, Reims, Bonn, Berlijn, London, Kopenhagen en zelfs Stockholm zijn die vast te verkopen. Wordt het niet de hoogste tijd voor dat soort experimenten en moet dát niet nodig eens verteld worden aan miljoenen mensen die gewone consumenten zijn? Toen ik ik het mijn buurjongetje vertelde zei die al 'Cool'.
Johan, ik vind het persoonlijk geweldig dat er nadruk wordt gelegd op het wondertje dat tuinbouw heet. Het mag wel eens een ander beeld krijgen dan als 'tewerkstellingsplaats voor Polen en Roemenen." Wat mij zo verbaast, is dat het de gebruikelijke foodlogzeikers kennelijk geen fluit interesseert en dat ze er waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben.
Dat komt misschien omdat ze te elitair zijn om naar populaire TV kijken: "Met maar liefst 4,3 miljoen kijkers en bijna 271.000 unieke bezoekers aan de nieuwe website nederlandse.tuinbouw.nl is de actie van It?s Alive op jongerensite MSN een groot succes. De teaser, die onderdeel is van de campagne It?s Alive, liet de bezoeker van MSN kennismaken met het plantachtige wezen. Bij het bezoeken van de MSN site kroop het plantachtige wezen van It?s Alive op 6 en 7 april over de pagina van iedere MSN-bezoeker. Deze actie had tot doel om jongeren nieuwsgierig te maken en zoveel mogelijk bezoekers naar de website nederlandse.tuinbouw.nl te krijgen.
Vanaf 7 april is de commercial van It?s Alive te zien op televisie. De commercial, waarin de tuinbouw, in de vorm van het plantachtige wezen de wereld verovert, is de hele maand april te zien op verschillende landelijke zenders, zowel in reclameblokken rond jongerenprogramma?s zoals Take me Out (RTL5) en GTST (RTL4) als rondom familieprogramma?s als Studio Sport en Ik Hou van Holland." (bericht van de website van het PT van 24 april jl.)
Het aantal unieke bezoekers ligt wat lager dan 10 miljoen.
Dat alles laat onverlet dat de tuinbouw in volle crisis verkeerd en dringend antwoorden zal moeten vinden op zijn strategische positie in Europa. Ik heb het filmpje wel bekeken - en ken het al langer - maar er zie geen antwoorden in. Misschien is dat wel een deel van het probleem: technisch zijn we heel knap, maar we hebben geen smoel en weten die niet te verkopen. Ik kom nogal vaak in Frankrijk waar het nodige aan Hollands spul ligt: voor de Fransen is 'Origine: Pays-Bas/Hollande' meestal geen aanbeveling al ziet de waar er mooi uit. Of het waar of onwaar is, is een tweede, maar het is een waarheid als een koe dat je gekocht wordt op imago. Dat van ons is: bulk.
Het imago van onze sector verdient een positieve impuls, omdat er een slecht beeld leeft onder jongeren. De campagne om jongeren voor de glastuinbouw te interesseren lijkt goed aan te slaan. 10 miljoen bezoekers van de site met een gem. bezoekduur van 8 min (waar 2 min normaal is). Blijkt dat er zeker intresse is! Hier wordt iets heel goeds gedaan met PT geld!!
Het PT meet momenteel de respons op de campagne.
Ik vind het 'It's alive..!' filmpje zoals getoond o.a. op TMF wel prikkelend.