Varkensboeren kunnen heel wat leren van de fokkers van Black Angus, blogt Wouter Baan op Boerenbussiness.nl. Die hebben hun gangbaar gehouden vee wereldberoemd gemaakt met een naam en een label. Daardoor is het niet zomaar vlees meer, maar “aaibaar.”
Volgens Baan gebruikt de varkenssector nu technische verkoopargumenten als het aantal vierkante meters dat het varken heeft. Dat “interesseert consumenten geen moer.” Er zijn ook varkensrassen met klinkende namen als Piétrain of Duroc om, bijvoorbeeld, “Duroc-bacon” te maken. Een energielabel geeft de bacon extra onderscheidend vermogen. Baan wijst op de 'dubbeldoelkoe' die als uitgemolken koeien die in het gehakt terechtkomen. Zoiets geldt eigenlijk ook voor fokzeugen. “Wie bedenkt daar iets voor, in plaats van 'industrievlees'?”
Baan, kenner van de boerensector, vergist zich een beetje in de dubbeldoelkoe. De uitgemolken koe is van een ras dat inderdaad veelal tot gehakt wordt gedraaid. De dubbeldoelkoe kan daarentegen kwaliteitsrund- én kalfsvlees opleveren. Zo zie je dat zelfs specialisten uit de agrarische sector verdwalen in hun eigen voorstellen. Zou het daarom zo moeilijk zijn om van boerenkant aaibaar vlees te bedenken?
Op Foodlog voerden we zulke discussies jaren geleden al. Er zijn wat kleine initiatieven ontstaan, maar in het groot is er nog altijd niets van betekenis. Daar heeft Baan gelijk in.
Dit artikel afdrukken
Baan, kenner van de boerensector, vergist zich een beetje in de dubbeldoelkoe. De uitgemolken koe is van een ras dat inderdaad veelal tot gehakt wordt gedraaid. De dubbeldoelkoe kan daarentegen kwaliteitsrund- én kalfsvlees opleveren. Zo zie je dat zelfs specialisten uit de agrarische sector verdwalen in hun eigen voorstellen. Zou het daarom zo moeilijk zijn om van boerenkant aaibaar vlees te bedenken?
Op Foodlog voerden we zulke discussies jaren geleden al. Er zijn wat kleine initiatieven ontstaan, maar in het groot is er nog altijd niets van betekenis. Daar heeft Baan gelijk in.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik weet niet wie er verantwoordelijk voor de bijgevoegde foto plus tekst is maar vraag aan de redactie om deze zo snel mogelijk te vervangen.
Het geeft een verkeerd beeld.
Wat hier te zien is is een voerproefopstelling. (om bv voerefficiëntie te bepalen)
Als dieren op een normaal bedrijf zo aangetroffen worden dan heb je als varkenshouder een groot probleem!!!
Kortom de getoonde foto is verre van de realiteit.
Jos, met je kennis als varkensman durf (en kan) ik niet te concurreren, maar ik denk dat je je vergist. Dit zijn beren op de Agriflanders show. Potente kerels voor potente rassen met een naam.
Kijk maar rechts op de foto. Onder hun staart (nog een flinke stomp).
Welk ras zie jij in die vlekken?
Waar zou ik me in vergissen Dick?
Het beeld wat nu getoond wordt met de tekst "industrie"varken wordt door een argeloze burger, en ik zeg nu bewust burger en niet consument!, gezien als een dikbil varken wat zielig en alleen in een kooitje staat.
Daar ageer ik tegen. Sterker nog: ik noem het een vorm van framing.
Overigens ben ik het wel met Wouter Baan eens. Marketing is een verhaal verkopen, doe dat dan ook! Maar niet met zulk een foto als toonbeeld.
Jos, het zijn beren tijdens Agriflanders. Jij voelt je aangesproken omdat varkens niet zo gehouden worden.
Zie je wat er allemaal aan de hand is? Ik ben er zo langzamerhand te lui voor om het nog te duiden. Doe het al meer dan 10 jaar en kan er eigenlijk alleen nog maar als toeschouwer die te veel weet naar kijken. Het liefst vraag ik om reacties. Dat werkt het best.
Smaak. Daar valt nog een wereld te winnen. Net als voor de marketing van dat onderscheidende product. De vermelding van de eindbeer op de verpakking? De Amerikanen zeggen: don’t sell the steak, sell the sizzle. Lekker dus.