14 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Dat meldt Boerderij. De VS kennen een lange traditie van 'genepte' zuivelnamen. Consumenten kopen Goudse kaas en Mozzarella die niet uit Europa, maar uit de VS komen. Onder TTIP dreigen de beschermde Europese herkomstbenamingen ook voor Amerikaanse zuivel te gaan gelden. Consumenten zullen dan vermoedelijk voor de Europese originelen kiezen. De Amerikaanse zuivelindustrie liet berekenen wat de maximale schade voor de Amerikaanse zuivelindustrie van die marktverandering kan worden. De Amerikaanse kaasconsumptie zou 21%, een miljard kilo, kunnen terugvallen. Dat zou alleen al voor de kaasmarkt zo'n €4,7 miljard aan schade opleveren over 10 jaar tijd. Daarnaast zouden Amerikaanse melkveebedrijven gedurende 10 jaar ongeveer 6 jaar onder de kostprijs moeten werken. Uiteindelijk kunnen 175.000 plattelandsbanen verloren gaan.

Na koffiewijn komt er nu ook koffiebier. Binnenkort brengt Starbucks een speciaalbiertje met Espresso op de markt: De Espresso Cloud IPA. Het biertje bestaat uit een schuimlaag van ijs, geschud met een espressoshot, sinaasappelpartje, vleugje vanille en Starbucks Classic Syrup, op een vers getapt IPA-biertje. Bij het biertje krijg je een espresso shot. Het drankje is gebaseerd op de Shakerato; 2 espressoshots, een theelepel siroop, geschud en geserveerd over ijs. In steeds meer vestigingen biedt Starbucks ook een ‘evening menu’ met wijn en bier. In 2020 hoopt Starbucks in 2.000 van de 12.000 vestigingen in Amerika alcohol te verkopen.

Emmi wil in 2017 de all-in-one kaasfondue in Zwitserland introduceren. Daarmee wil de Zwitserse producent van melk en zuivelproducten de stagnerende verkoop van zuivel in zijn thuisland een boost te geven. De grootste zuivelonderneming van Zwitserland bracht de all-in-one variant vorig jaar al op de markt in de VS, Engeland en ook Nederland. Bij de 'nieuwe' variant kunnen consumenten het fondue potje verwarmen in de magnetron of oven. Met de bijgeleverde warmhoudpantser en waxinelichtje heb je alles gelijk in huis. Puur gemak dus en volgens Emmi helemaal van deze tijd. De Zwitsers denken daar anders over. Zij vinden het afbreuk doen aan de kaasfondue-ervaring.

Dit jaar zullen er geen Belgische walnoten in Belgische winkels liggen. Vanwege een mislukte oogst door 3 dagen vrieskou en sneeuw in mei, zullen de 1500 walnootbomen van de enige producent in België, La Noiseraie in Rhisnes, geen noten opleveren. Hiervan zijn er 1250 te jong, omdat notenbomen pas na 10 jaar noten opleveren. Een boom levert de meeste walnoten tussen het 20e en 25e levensjaar. Walnootliefhebbers hoeven zich gelukkig geen zorgen te maken; het marktaandeel van de producent is slechts 1%. De rest van de walnoten in de Belgische winkels komt uit Frankrijk, Australië, de VS en Roemenië.

De Britse milieuorganisatie Hubbub heeft in het centrum van Manchester een aantal opvallende 'vuilnisbakken' neergezet. In de reuzenwegwerpbekers wil Hubbub tenminste 20.000 koffiebekers verzamelen. On-the-go koffiebekers zijn moeilijk te recyclen vanwege de lastig te verwijderen plastic laag. Hierdoor verdwijnen in Groot-Brittannië jaarlijks 2,5 miljard koffers bekers naar de stort, 7 miljoen per dag. Met nieuwe technologie wil Hubbub het afval verwerken tot plastic-en-papier pellets waarmee nuttige producten, zoals bloempothouders, geproduceerd kunnen worden. Alle grote koffieketens behalve Starbucks ondersteunen het plan. Starbucks is een eigen initiatief gestart voor het recyclen van koffiebekers.

De Nederlandse consument heeft Koopmans uitverkozen tot Merk van het Jaar 2016. Tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kreeg Koopmans de overall-prijs uitgereikt. Voor het dit jaar voor de tiende keer georganiseerde merkenonderzoek beoordeelden Nederlandse supermarktklanten merken op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Tweede werd Bolletje, op de derde plaats eindigde Nutrilon. Mona won de Bijzondere Prestatie award, voor de sterkste online merkbeleving. In de 7 productcategorieën van het door GfK uitgevoerde consumentenonderzoek wonnen Grolsch (alcoholische dranken), Pickwick (non-alcoholische dranken), Bolletje (zoetwaren, brood en banket), Koopmans (kruidenierswaren), Mona (zuivel), Johma (vers, salades) en Pampers (persoonlijke verzorging, schoonmaak).

Consumenten waarderen een label op vlees waaraan ze kunnen zien uit welk land het komt. Op verwerkt vlees of producten met vlees zoals vleeswaar, pizza of kant-en-klaar maaltijden vinden ze het minder belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Reading (Verenigd Koninkrijk). Ze stelden vast dat consumenten de herkomstinformatie als positief ervaren maar andere kenmerken van voedselproducten als belangrijker beschouwen. Als het verplichten van herkomstetikettering hoge kosten met zich meebrengt betwijfelen de onderzoekers of het zinvol is.

Dat denkt de Amerikaanse ambassadeur bij de EU Anthony Luzzatto Gardner in de NRC van gisteravond. Volgens de Europese Amerikaans Gardner is TTIP te redden als Hillary Clinton president wordt. Er is al veel bereikt, zegt hij. Maar stel dat het klapt, vraagt de krant. "Nou", zegt Garner, "dat lijkt me om te beginnen geweldig nieuws voor Vladimir Poetin. Verdeeldheid creëren tussen de VS en de EU is altijd een speerpunt geweest van het Russische buitenlandbeleid. Wat een geweldig cadeau is het dan een Europa te hebben dat verdeeld en naar binnen gekeerd is, een Europa dat geen vrijhandelsverdragen meer nastreeft."

Uit onderzoek van University of Western Australia (UWA) in samenwerking met WALTHAM Centre for Pet Nutrition, blijkt dat mensen die hun hond uit laten gezonder zijn en zich veiliger voelen in hun woonwijk. Meer dan 1000 hondenwandelaars uit Perth, San Diego, Nashville en Portland deden mee aan het onderzoek. Bijna 60% voelde zich veilig tijdens het ommetje. Wie meerdere dagen per week 30 minuten met de hond wandelt, voldoet al aan de aanbevolen 150 minuten beweging per week. Onderzoeker Hayley Cristian zegt dat er gezondheidsprogramma’s moet komen om het wandelen met de hond te stimuleren.

Deze week presenteerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) haar Monitor 2015 waarin de stand van de Nederlandse voedselverwerkende sector wordt geanalyseerd. In het voorwoord zegt de FNLI dat het prima gaat. De economie herstelt zich en de export steeg met 1,7%. De vleesverwerkende industrie en groenteketen heten echter een 'punt van aandacht'. Tijdens het jaarlijkse FNLI-event in Breukelen dat gisteren plaatsvond zei voorzitter Bas van den Berg prijsdruk in de keten als een 'immens probleem' te ervaren. Dat zou druk zetten op investeringen in de verduurzaming van producten. Als voorbeeld verwees hij direct naar het inkoopconflict tussen leveranciers en Ahold-Delhaize.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag