Een hoestende treingenoot, een niezende collega en het lezen van krantenkoppen; dagelijks komen we signalen van besmettelijke ziekten tegen. Op dit soort signalen reageren we met afkeer. We vinden zulke mensen vies en gaan hen uit de weg. Zo beschermen we ons van nature tegen het risico om besmettelijke ziektes op te lopen. Deze verklaring komt uit de evolutionaire psychologie. Mensen zouden van nature zo geprogrammeerd zijn. Daarom laat de coronapandemie zowel een stijging van A-merk snack- en snoepproducten zien als van biologisch of ander ouderwets gezond eten. Dat lijkt een tegenstelling, maar komt alletwee voort uit precies dezelfde basisbehoefte: het beperken van risico.
De Harvard-onderzoekers toetsten die hypothese aan de hand van een aantal experimenten. Daaruit concludeerden ze dat signalen van besmettelijk ziektes behalve afkeer van anderen bovendien ook angst oproepen. Die angst hangt samen met controleverlies. Consumenten zoeken het gevoel van controle weer op door te kiezen voor het bekende en het vreemde te vermijden.
Om te achterhalen of de invloed van forse griepuitbraken terug te vinden is het koopgedrag van consumenten, draaiden de onderzoekers de volksgezondsheidsdata van het Amerikaanse RIVM (de Centers for Disease Control), Google Grieptrends en verkoopdata van marktonderzoeker Nielsen tegen elkaar af. Uit de analyse kwam naar voren dat consumenten rond uitbraken van ziektegolven duidelijk meer bekende en door hen vertrouwde producten kopen. Dat geldt zowel voor bekende A-merken, snackproducten inbegrepen, als voor bijvoorbeeld oma's linzenschotel of boerenkool met worst. Ze blijken bovendien bereid daar meer voor te betalen. Tijdens de huidige corona-pandemie slaat het Amerikaanse publiek bijvoorbeeld meer kant-en-klare soep in en laat het een duidelijke voorkeur zien voor bekende merken. Ook stoppen mensen eerder traditionele Oreo’s in hun winkelmandje dan dat ze de nieuwste smaak uitproberen.
De onderzoekers hebben een duidelijk advies voor fabrikanten. Introduceer geen nieuwe producten of smaken in periodes waarin mensen zich onveilig voelen. Focus daarentegen op producten die consumenten goed kennen. Gewone Oreo's doen het prima; vermijd de introductie van nieuwe smaken, laat staan een nieuw merk.
Voor marketeers blijkt het niet echt nieuws. Lees maar wat merkenbouwer Luc Suykens van Procter & Gamble - die binnenkort overstapt naar de Belgische bond van adverteerders - onlangs opmerkte in vakblad RetailDetail: "Merken moeten in crisistijd weer vertrouwen geven, en dat was ook hun oorspronkelijke taak. De digitalisering heeft de wereld transparanter gemaakt. Daardoor moeten retailers en merken meer dan ooit hun toegevoegde waarde bewijzen. Daar is het destijds ook allemaal mee begonnen. In die zin zijn we terug bij af.”
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Da's mooi voor de VS en mooi voor al die merken, is Kellogg's ook niet ergens een merk? Ik denk dat wij veel minder naar de VS moeten kijken als leider in wat dan ook.
In Nederland zien streekwinkels en boeren die aan huis verkopen hun omzet verdubbelen tijdens de pandemie. Consumenten zeggen dit te doen vanwege de kwaliteit, al zal veel prei van de boerderij niet wezenlijk anders zijn dan die van de supermarkt, waar diezelfde boer aan levert.
Ik heb wel eens (vorig jaar) een bakje aardbeien en een zakje kersen langs de weg bij een kweker in Elst gekocht. Dat kostte mij 8 EUR, ongeveer het dubbele van wat ik bij een supermarkt kwijt zou zijn geweest. Wel eens een streekwinkel in Oeding (D) bezocht die mandarijnen en galia meloenen in het assortiment had. Ze hadden wèl struiken boerenkool, die ik al jaren niet meer gezien had in ons land.
Resumé Overflakkee; je moet je adresjes wel uitzoeken en kritisch blijven. Er is genoeg fijne groente, fruit en vlees te vinden. Je moet er alleen even naar zoeken.
Mij maakt het eerder creatief. Als gevolg van regelmatig lege schappen in het begin ben ik op zoek gegaan naar wat nieuwe recepten met, voor ons, bekende ingrediënten. Vanavond staat 1 van die gerechten weer op het menu. Nu niet vanwege lege schappen, maar de recepten van nieuwe gerechten, indien we daar allebei positief over zijn, gaan hier in een speciale map.
Verder ben ik weer 1x per week boodschappen gaan doen bij de supermarkt en tussendoor ga ik naar een boederijwinkel. Sinds vorig jaar (nieuwe eigenaren) verkopen ze steeds meer producten uit de streek.